וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מים: הסוכר מתייקר בעד 40%

עדי דברת-מזריץ ובר חיון

5.1.2010 / 7:51

מחירי הסוכר בבורסות העולם הגיעו לשיא של 30 שנה. ההתייקרות בשבועות הקרובים צפויים לגרור עליית מחירים במוצרים רבים אחרים, בהם שוקולד, משקאות העשויים מקקאו ומשקאות קלים

לאחר שהתרגלו לירידות במחירי המזון והמשקאות בחודשים האחרונים, לצרכנים צפויה אכזבה בביקורם בסופרמרקטים בתקופה הקרובה: מחירי הסוכר יזנקו ב-30%-40%, וכן יירשמו התייקרויות במוצרים כמו שוקולד, משקאות קלים ומשקאות קקאו.

סוכר. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
המחיר יהיה מתוק פחות/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

מחיר הסוכר כבר עלה בשנה האחרונה ב-20%, אך כעת צפוי להתייקר שוב. לדברי דיוויד פרנקלין, מנכ"ל ויו"ר סוגת, "מחירי הסוכר בבורסות בעולם נמצאות בשיא של 30 שנה, וכבר בשבועות הקרובים ניתן לצפות לעליות מחירים".

עליית מחירי הסוכר, כמו גם מחירי הקקאו, צפויה גם לגרום לעלייה במחירי השוקולד ומוצריו. הקקאו, המהווה בממוצע כ-15% ממוצרי השוקולד, הכפיל את מחירו מ-2005 והגיע ל-3,510 דולר לטונה. מחירי הסוכר, שהוא מרכיב משמעותי יותר במוצרי השוקולד, עלה במהלך ב-2009 ביותר מ-100%. תעריף המים עלה בתחילת ינואר בכ-25%, וביוני עתיד לעלות ב-15% נוספים.

בקטגוריית משקאות החלב נרשמו עליות מחירים משמעותיות לאורך 2008, ובמשך כל השנה נשמרו מחירי המוצרים גבוהים ב-20% ממחירם ב-2007. בנובמבר 2008 החלה עליית המחיר להתמתן בהדרגה, עד שביוני 2009 החלה ירידת מחירים בקטגוריה. בנובמבר האחרון החלה שוב עליית מחירים בקטגוריה, אולם מדובר בעלייה קטנה של כ-2% לעומת התקופה המקבילה ב-2008 (נתוני נילסן).

להערכת בכיר בענף, העלייה במחירי השוקולד ומוצריו לשנה הקרובה תגיע ל-5%-9%, אך לא תחול בקרוב. "היצרניות הגדולות לא היו עיוורות לעליית המחירים המתמשכת ונערכו מראש. המוצרים שישווקו בקרוב עשויים מחומרי גלם ששילמו עליהם לפני כשנה".

שוקולד מומס. ברני ארדוב
אינפלציה של עד 9% בשנה הקרובה במחירי השוקולד/ברני ארדוב

גם יצרני המשקאות, שסבלו מהעלייה ממחירי הסוכר והמים, מעריכים כי לא יהיה מנוס מהעלאת תעריפים. לדברי בכיר באחת מחברות המשקאות, מחירי המשקאות הקלים יעלו ב-4%-6% כבר בתקופה הקרובה. מחירי המשקאות הקלים עלו במהלך 2008, אך לקראת נובמבר 2008 החלו ירידות מחירים שנמשכו עד ספטמבר 2009. וכעת נמצאת הקטגוריה בסטגנציה.

"במרכיבים של המשקאות הקלים גלומים שני חומרי גלם שעברו עליות מחירים משמעותיות מאוד - המים והסוכר. רק העלות של הסוכר עצמו מהווה 15%-20% מעלות המשקה. אם נצרף את שני הגורמים האלה, ביחד אין מנוס מלהגיע לעליית מחיר", אמר הבכיר. להערכתו, כלל חברות המשקאות הקלים, כמו גם יצרני מוצרים המכילים קקאו וסוכר, כמו מעדני חלב, יעלו מחירים בתקופה הקרובה.

תנובה סירבה להגיב בנוגע למדיניות ההמחרה שלה. מחברת שטראוס נמסר כי היא "עוקבת בדאגה אחר העלייה בסדר גודל של 127% במחירי הסוכר, ובסדר גודל של 26% במחירי הקקאו (מחירי הבורסה), אך טרם התקבלה החלטה בנושא עליית המחירים". בכירים בשוק המשקאות מסרו כי גם בחברה המרכזית למשקות עדיין לא התקבלה החלטה, אך לא מן הנמנע כי היא תעלה מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully