וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנדאו: על המדינה לשאת בנטל התייקרות המים

אייל דץ

4.1.2010 / 23:12

הוועדה לביקורת המדינה תדון מחר בדו"ח המבקר על תעריפי המים בישראל. שר התשתיות לנדאו: "הצרכן כבר משתתף בהעלאת מחירים כבדה, וגם המדינה צריכה להשתתף"

הוועדה לביקורת המדינה תדון מחר (שני) בדו"ח מבקר המדינה הנוגע לקביעת מחירי המים בישראל. במהלך הדיון מתכוון שר התשתיות עוזי לנדאו להציג את עמדתו, לפיה המדינה צריכה לשאת בנטל של התייקרות המים - ולא הצרכן. לקראת הדיון אמר לנדאו: "מקובלת עליי התפיסה, לפיה מחיר המים לצרכן צריך לשקף את עלותם. אני גם שותף לדעה, כי מים הם מוצר יקר תרתי משמע, אותו יש לצרוך בתבונה, ואסור שיהיה קל לבזבז. אינני מקבל את התפיסה כי הצרכן צריך לשאת במלוא עלות הקמת תשתיות המים. הצרכן כבר משתתף בהעלאת מחירים כבדה וגם המדינה צריכה להשתתף".

לדברי לנדאו, "העלייה במחירי המים נובעת מן העובדה, שבמשך שנים לא עודכן מחירם בהתאם לעלות ההפקה. כעת, עם כניסת מתקני ההתפלה לפעולה, עדכון מחיר המים הוא בלתי נמנע. גם העלייה שבוצעה השבוע אינה מכסה את ההשקעה העצומה הנדרשת להבטחת האספקה האמינה של מים בישראל".

לנדאו התייחס לעליות המתוכננות הנוספות בתעריף המים ואמר כי כעת, לאחר כניסתה לתוקף של ההעלאה ב-25%, "יש בידינו הזמן לבחון אפשרויות חלופיות לשתי הפעימות המתוכננות – 16% בחודש יולי ועוד 2% בינואר 2011. הכסף דרוש – בזה אני בטוח, אך אינני חושב שהוא חייב לבוא כולו ישירות מכיסו של הצרכן".

"לשקול העלאת תעריפי המים"

בשבוע שעבר פרסם המבקר מיכה לינדנשטראוס את הדו"ח בנושא משבר המים בו כתב כי "יש מקום לשקול מחדש ובאופן ענייני ומעמיק את הצורך בביצוע מיידי של ההעלאה הניכרת של תעריפי המים, ולבחון השהיית מהלך זה עד למיצוי כל הבדיקות הנדרשות".

עוד נכתב בדו"ח, כי "מן הראוי, שהחלטות בדבר העלאת תעריפי המים תתקבלנה לאחר שווידאו, כי נעשתה בדיקה יסודית של הנתונים ומרכיבי התעריף, לאחר גיבוש תכנית אב ולוחות זמנים לסגירת פערי העבר".

לדברי המבקר, "בהיות המים מוצר קיומי לכל תושב במדינה, העלאה בשיעור ניכר של תעריפי המים עלולה לפגוע בצורה קשה באוכלוסיות מעוטות יכולת וחלשות בחברה. נראה, כי התעריף החדש אמור לממן, בין היתר, גם את נטל פיגורי ההשקעה בתשתיות במשך השנים, את המרכיבים שקודם לכן תוקצבו בנפרד על ידי משרד אוצר, ואף את חוסר היעילות שבהקמתם של תאגידי מים במספר העולה על הנדרש" הוסיף המבקר.

ראש רשות המים, פרופ' אורי שני אמר לאחר פרסום דו"ח המבקר כי "איני רואה כיצד ניתן לרכוש מים ממתקן ההתפלה שנפתח בחדרה לפני כשבוע, מבלי לממש את עליית התעריפים, שחלקה מיועד לממן את עלויות ההתפלה. הדבר נכון גם לגבי תוספת המים שתבוא מהרחבת מתקני ההתפלה הקיימים באשקלון ובפלמחים. ללא מי התפלה, לא נוכל לספק את צרכי המים לישראל בשנה הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully