וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: "נפקח על קבוצות הרכישה"

צבי זרחיה

4.1.2010 / 15:16

שר הבינוי והשיכון הקים צוות בדיקה בראשות מנכ"ל המשרד לבחינת כללי פיקוח על קבוצות הרכישה. אטיאס: "נפקח על הקבוצות כפי שיש פיקוח על קבלנים ועל עמותות הניגשות למכרז"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הקים צוות בדיקה בראשות מנכ"ל המשרד, מרדכי מרדכי, לבחינת כללי פיקוח על קבוצות הרכישה. בהופיעו בצהריים בועדת הכלכלה אמר אטיאס שבה הציג את תכניות המשרד לשנה הקרובה, כי תבוצע בחינת ההסדרה הנדרשת לקבוצות הרכישה, שתבטיח את כספי רוכשי הדירות המצטרפים לקבוצות אלה.

אטיאס אמר כי "צוות הבדיקה לא ישאיר את קבוצות הרכישה ללא פיקוח, כמו שיש פיקוח על קבלנים או עמותות הניגשות למכרזים. לא נחכה עד שיקרה משהו. כיום עוסקים בקבוצות הרכישה גם אנשים לא מנוסים שממשיכים למכור, למרות שלא מסרו אף דירה. המטרה של צוות הבדיקה אינו מיועד לפגוע בכלי המוזיל את הדירות או לפגוע בהכנסות מארגני קבוצות הרכישה, אלא לדאוג לביטחון הצרכנים ורוכשי הדירות", אמר שר הבינוי והשיכון.

אטיאס הודיע על המשך הגדלת מלאי הקרקע הזמינה למגורים, הן באזורי הביקוש והן בפריפריה. זאת, במטרה להביא להוזלת מחירי הדיור ולפתרונות דיור לזוגות צעירים.

לדבריו, משרדו ישווק השנה קרקעות לכ-15 אלף יח"ד, כ-50% יותר ממספר יחידות הדיור ששיווק המשרד ב-2009. בנוסף, מינהל מקרקעי ישראל עתיד לשווק השנה כ-20 אלף יח"ד. בנוסף, מגבש המשרד תכנית לפיה באזורים מסוימים בארץ, לפי קריטריונים שיקבעו, 5%-10% משיווק הקרקעות יוקצה לדיור ציבורי.

השר אטיאס הדגיש כי "מאז שנות ה-90 לא נקנו דירות בדיור הציבורי, בשל תפישה כי אם לא ייקנו דירות לדיור הציבורי, האוכלוסיות החלשות יגיעו לחוף מבטחים בכוחות עצמן ובשחייה מאומצת".

"אנחנו רוצים לחזור ולרכוש דירות"

לדברי אטיאס המדינה תרכוש דירות בדיור הציבורי עבור מקרים סוציאלים קשים. "גובשה תוכנית למקרים הקשים, כאשר יש כ-2,500 ממתינים לדיור הציבורי. אנחנו רוצים לחזור ולרכוש דירות. ניקח תקציב של כ-250 מיליון שקל וניצור תעדוף ברכישת דירות, קודם כל לנכסים, כך ש-100 הנכים הרתוקים הממתינים כיום, לא ימתינו עוד. בנוסף, עשינו עדכון מחיר שמאות של כ-17% לדירות זכאי נ"ר -נכסי רכישה לנכים רתוקים".

השר הוסיף כי "המס על הדירות הוא יקר, אבל זה בידי משרד האוצר, זה לא בידינו. הצענו רעיונות להוריד את המיסוי על דיור לצעירים, לזכאים, בפריפריה וכו', ועל כל הצעה מקבלים אותה תשובה, שהאוצר לא רוצה להתערב ולהגדיל את הביקושים".

לדברי אטיאס, המשרד יבטל את ההחלטה של הממשלה הקודמת על אי תכנון למגורים במרכז הארץ. לאחר אישורה בועדת השרים לענייני הרפורמה, יביאו משרד השיכון והבינוי ומשרד האוצר את ההחלטה לאישור הממשלה. "אם אין במרכז הארץ דירות, ההתייקרות משפיעה גם על הפריפריה. אנחנו לא מחזיקים מלאים באזור המרכז, מה שיש לשווק – נשווק".

יו"ר הועדה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר כי "מסתמנת בלימה במחירי הנדל"ן בישראל". הוא קרא לרוכשי הדירות להתמקח על המחיר.

"עצתי לרוכשי הדירות היא תפסיקו להיות פראיירים, אל תשלמו על דירות חדר מחיר של דירות בהונג קונג או טוקיו, פשוט תתמקחו על המחירים ותלחצו על השוק כלפי מטה".

אקוניס הוסיף כי "לפני ימים ספורים התבשרנו כי משרד השיכון ישווק קרקעות המיועדות ל-6,500 יח"ד. נראה כי הצעדים שהחל לבצע ומבצע משרד השיכון נותנים אותותיהם בשוק ונראה, כעת גם על פי נתוני משרד האוצר, כי מחירי הדיור סיימו את עלייתם החדה בסך של 36% ב-2009-2008, וכעת מתחילה מגמה של בלימה והתייצבות".

מנכ"ל המשרד מרדכי מרדכי הציג שתי בעיות מרכזיות נוספות בתחום סיוע המדינה לזכויות בתחום הדיור הציבורי ומימושי המשכנתאות. "ישנן 137 אלף משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה. הסיוע הממוצע בשכר דירה עומד על 850 שקל כאשר שכר דירה חופשי עומד על כ-3,000 שקל. במשרד מנסים להגדיל את היקף הסיוע ואת גובה שכר הדירה", אמר המנכ"ל. לדבריו, 651 מיליון שקל מתקציב ההלוואות לדיור במשרד לא נוצל בשל ירידה חדה באחוז מימוש המשכנתאות אותו מעניק המשרד לזכאים, בשל קיצוץ המשכנתאות, וביטול רכיב המענקים לפני כ-7 שנים, לצד ריבית הפריים האטרקטיבית בבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully