וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעד החדש של שופרסל: שוק החלב

עדי דברת-מזריץ

4.1.2010 / 8:13

מתחרה חדשה לתנובה ולשטראוס: רשת השיווק פנתה לכמה מחלבות במטרה לנגוס בנתח של היצרניות הגדולות באמצעות השקת מותג בית בקטגוריה. היקף שוק החלב: 6.9 מיליארד שקל בשנה

לאחר שהגיעה לנתח שוק של 10% וליותר מ-1,000 מוצרים במותג הפרטי, נערכת שופרסל לקרב הבא: רשת המזון הגדולה בישראל מתכננת להיכנס לקטגוריית מוצרי החלב תחת המותג הפרטי שהיא משווקת - כך נודע ל-TheMarker.

הרשת פנתה לכמה מחלבות ובדקה אם תוכל לשתף עמן פעולה בעניין. מדובר בקטגוריה סבוכה עם חסמי כניסה גבוהים, ולכן ההערכות הן ששופרסל לא תיכנס אליה לפני 2011.

שוק החלב, שהיקף המכירות שלו הוא 7 מיליארד שקל בשנה, כולל שלוש שחקניות עיקריות: השחקנית הגדולה היא תנובה עם נתח שוק של כמעט 60%; אחריה שטראוס עם כ-23%; וטרה עם כ-8% - לפי נתוני סטורנקסט בינואר עד אוקטובר 2009.

לדברי מקורות בענף, האפשרות כי תנובה או שטראוס ישתפו פעולה עם שופרסל וייצרו בעבורה את המותג היא קלושה עד בלתי אפשרית. לפי ההערכות, שטראוס ותנובה לא יסייעו לשופרסל לפתח מותג פרטי - שיבוא על חשבונן.

בענף סבורים כי הגיוני יותר ששופרסל תחבור לטרה, שהיא השחקנית השלישית בגודלה בקטגוריה. ואולם מקורבים לטרה, שבבעלות החברה המרכזית למשקאות, אמרו כי ככל הנראה היא לא תירתם למהלך.

אפשרות נוספת שנבחנת על ידי שופרסל היא לחבור לאחת המחלבות הקטנות יותר, או להקים מחלבה בעצמה - מהלך יקר ומסובך שהוא האופציה האחרונה בעבור הרשת.

סביר להניח כי שופרסל תיכנס לקטגוריה בתחילה עם מוצרים בסיסיים בלבד, כגון חלב, גבינה לבנה וחמאה. השקת המוצרים שדורשים ייצור מורכב יותר, כמו יוגורטים ומעדנים, תיעשה בשלב מאוחר יותר, אם בכלל.

הקרב על המדפים

שופרסל השיקה את המותג הפרטי באוקטובר 2006. הרשת קידמה את המותג הפרטי שלה באגרסיביות, וכיום הוא המותג הפרטי הגדול מבין רשתות השיווק. לרשת שופרסל כ-1,000 מוצרים במותג פרטי, שנתח המכירות שלהם ברשת הוא כ-10%. בין המוצרים שמציגה שופרסל תחת המותג הפרטי נמנים מים מינרליים, קפה טורקי, שימורים, מיצים, פסטות ואורז.

בחלק מהקטגוריות שבהן פועלת שופרסל עם מותג פרטי היא הצליחה לתפוס נתח משמעותי מהשוק. כך למשל, בקטגוריית הפסטה היא מחזיקה בנתח של כ-12%, ובקטגוריית המלפפונים והזיתים (שימורים) היא מחזיקה בנתח של כ-16%.

על אף ששוק החלב הוא סבוך ומורכב, מדובר בשוק ששופרסל לא יכולה לוותר עליו. שופרסל מחזיקה יותר מ-20% משוק המזון, והיקף המכירות של שוק החלב הוא כ-7 מיליארד שקל בשנה - כלומר, שופרסל אחראית למכירות של של 1.4 מילארד שקל בשנה בתחום החלב. ככל הנראה, בכוונת שופרסל לנגוס בנתחי השוק של יצרניות החלב הקיימות ולהגיע להכנסות של מאות מיליוני שקלים.

כניסה של שופרסל לשוק החלב תפתח חזית מול ספקים נוספים. מול שטראוס כבר פתחה שופרסל חזית כשהשיקה באחרונה טבלאות שוקולד שמתחרות במותג פרה, וכעת תפתח חזית משמעותית גם מול תנובה וטרה.

היצרנים, שדואגים גם כך מכוחה הגובר של שופרסל, פנו באחרונה לרשות להגבלים עסקיים בסוגיית סידור המדפים של שופרסל. הרשת הודיעה כי תחל לסדר את המדפים בעצמה, ולא על ידי הספקים, כנהוג כיום. בתגובה, הודיע איגוד המזון של התאחדות התעשיינים, שבראשו עומד מנכ"ל קבוצת שטראוס גדי לסין, כי המהלך אינו מקובל, בין השאר בשל החשש ששופרסל תנצל את סידור המדפים כדי לתת עדיפות למוצרי המותג הפרטי שהיא משווקת.

לדברי לסין, בימים אלה עובד איגוד המזון על נוסח בקשה לרשות להגבלים עסקיים להכריז על שופרסל כמונופול. בינתיים פנה האיגוד לרשות להגבלים עסקיים בבקשה שתאשר לו לנהל משא ומתן על סידור המדפים מול שופרסל כגוף אחד.

שוק החלב ירד ב-0.4%


שוק החלב ספג פגיעה ב-2009 ואיבד 0.4% מהיקף המכירות - כשירד מ-7 מיליארד שקל ב-2008 ל-6.9 מיליארד שקל ב-2009.

תנובה רכבה על גבי המיתון באמצעות חוזקה במוצרים בסיסיים, והגדילה את נתח השוק שלה מ-57.7% ב-2008 ל-58.5% ב-2009 (לפי נתוני סטורנקסט, נתח שוק כספי לינואר עד אוקטובר 2009). גם טרה רשמה גידול בנתח השוק שלה מ-7.7% ב-2008 ל-8.3% ב-2009. שטראוס היתה השחקנית היחידה מבין שלוש השחקניות שירדה בנתח השוק מ-24.4% מ-2008 ל-23.1% ב-2009.

בשופרסל סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully