וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק לביטול הפסיכומטרי נדחתה

פנחס וולף

3.1.2010 / 21:30

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעתה של ח"כ דליה איציק לבטל את הבחינה הפסיכומטרית. ח"כ איציק: "אין קשר בין ציון הפסיכומטרי להצלחה בלימודים"

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר סיעת קדימה ח"כ דליה איציק לביטול המבחן הפסיכומטרי. איציק מסרה בתגובה כי "הבחינה הפסיכומטרית מהווה פגיעה חמורה בשיוויון ההזדמנויות של אוכלוסיות רבות בישראל. יש להפר את החסם המפלה הזה ולצמצם את השפעת הרקע החברתי-כלכלי ממנו בא מועמד על סיכויי קבלתו ללימודים".

בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה איציק כי "הצעת חוק זו מהווה רפורמה בתהליכי המיון והקבלה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, שכן עניינה ביטול מבחני הכניסה למוסדות אלו – לרבות הבחינה הפסיכומטרית. לציון הבחינה הפסיכומטרית ניתנת כיום חשיבות רבה בקבלה לאוניברסיטאות, העולה לפעמים על זו של ציוני הבגרות. הדבר יוצר מצב שבו הצלחה במבחני הבגרות אשר מושגת לאחר 12 שנות לימוד, יכולה להיות מבוטלת על ידי מבחן בודד".

איציק הבהירה כי "הבחינה הפסיכומטרית הנה תלוית-תרבות, דבר שפוגע בשוויון ההזדמנויות של אוכלוסיות רבות בישראל. כל זאת כאשר קיימים מחקרים מדעיים אשר מעידים בבירור על העדר קשר בין הציון הפסיכומטרי להצלחה בלימודים. עוד יש לציין כי סביב הרצון להצליח במבחן הפסיכומטרי התפתחה תעשייה משגשגת של מכונים פרטיים, המכינים את המועמד למבחן. מכונים אלו גובים ממון רב עבור ההשתתפות בקורסים הנערכים על ידם. בדרך זו, מעמיד המבחן הפסיכומטרי, בעקיפין, קשיים נוספים בפני מועמדים פוטנציאליים אשר הרקע החברתי-כלכלי שלהם נמוך ובפני מועמדים אשר באזור מגוריהם לא פועלים מכוני הכנה מסוג זה."

לפני כשלושה חודשים אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק "פיקוח על מכוני פסיכומטרי". ההצעה, שהגישו ח"כ אלכס מילר ("ישראל ביתנו") וח"כ סילבן שלום (ליכוד), קובעת בין היתר כי יפורסמו פתרונות הבחינה שהייתה חסויה עד כה. כמו כן, ההצעה מסדירה את תנאי ההתקשרות עם מכוני הפסיכומטרי וביטולים נוחים יותר עבור התלמידים.

החוק קובע עוד, כי תלמידים המבקשים להפסיק את הלימודים בשל סיבות בריאותיות או משפחתיות חריגות יזכו להחזר מלא. בנוסף, מכון פסיכומטרי שלא עומד בקריטריונים הקבועים בחוק, לא יוכל לגבות שכר לימוד מכספי הפיקדון של חיילים משוחררים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully