וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרמרקטים יעשו קופה מירידת המע"מ

עדי דברת-מזריץ ורינה רוזנבאג

3.1.2010 / 8:12

הפחתת המע"מ ביום שישי האחרון לא צפויה להוזיל לנו את סל הקניות, אבל רשתות השיווק יהנו מתוספת של 80 מיליון שקלים בשנה למאזן, מאחר ולא עידכנו את מחירי המוצרים

שתי רשתות השיווק הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, לא הורידו את מחירי המוצרים לצרכנים ב-0.5% בהתאם להורדת המע"מ - כך עולה מבדיקת TheMarker ברשתות השיווק שנערכה ביום שישי האחרון, שבו נכנס שינוי המע"מ לתוקף.

בדומה לרשתות אלה, גופים רבים, וגם רשתות מזון אחרות, בחרו שלא לגלגל את ההפחתה במע"מ אל הצרכן ולהשאירה בתוך החברה.

מהבדיקה עולה כי הרשתות הורידו את מחירי המוצרים בפיקוח כמו חלב בשקית, ביצים וחמאה. מחירי יתר המוצרים נשארו כשהיו, על פי בדיקה שהתקיימה יום קודם לכן. החוק מחייב את החברות להוריד רק את מחיריהם של המוצרים שבפיקוח, אך אי הורדת מחירי המוצרים בעקבות הורדת המע"מ עלולה לגרום להן לפגיעה תדמיתית. בתקופה של תחרות עזה בין הרשתות וקשיים במצב הכלכלי ניתן היה להעריך שהרשתות יבחרו שלא לקחת את הסיכון, אך שתי הרשתות הגדולות החליטו שלא להוריד מחירים.

כך, בשיחה של TheMarker עם מנהל סניף של שופרסל שלי, הוא אמר: "למה שנוריד את המחירים של כל המוצרים? החוק מחייב אותנו להוריד את מחירי המוצרים בפיקוח, וזה מה שעשינו". שופרסל - המפעילה את שופרסל שלי, שופרסל ביג ושופרסל דיל, ורבוע כחול - המפעילה את מגה, מגה בול ומגה בעיר, מחזיקות יחד בנתח של כ-57% משוק מוצרי הצריכה.

"התחרות בין הרשתות הובילה גם כך לירידות מחירים"

הורדה של 0.5% במע"מ משקפת ירידה של 0.43% במחיר הסופי של המוצרים - אגורות בודדות במרבית המקרים. מבחינת רשתות השיווק מדובר בעשרות מיליוני שקלים שהן גורפות בגין אי הורדת המחיר לצרכן תוך העברת סכום נמוך יותר למדינה. כך, 0.43% מהמכירות של שופרסל ב-2008, שהסתכמו בכמעט 11 מיליארד שקל, הם 47.6 מיליון שקל - הסכום שהורדת המע"מ תכניס לרשת. ההכנסות של רבוע כחול ב-2008 הסתכמו ב-7.5 מיליארד שקל, כלומר 32.4 מיליון שקל שרבוע כחול תרוויח עקב אי הורדת המחירים.

ייתכן כי הרשתות בחרו שלא לשנות את המחירים בשל המחיר היקר של התהליך. חברות רבות הביעו תרעומת על כך שההחלטה בעניין המע"מ נכנסה לתוקף בתוך זמן קצר וציינו כי עלות החלפת תוויות המחירים על המוצרים, בעיקר בשל עלויות כוח אדם, מגיעה למאות אלפי שקלים עד מיליוני שקלים.

התחרות העזה בין רשתות השיווק בשנה האחרונה, נוסף על המצב הכלכלי, הובילו גם כך לירידות מחירים. לפי נתוני חברת נילסן, בנובמבר 2009 היתה ירידה של 2% במחיר הממוצע של מוצר לעומת נובמבר 2008. זאת, נוסף על ירידת המחירים הניכרת מתחילת המיתון בסוף 2008.

משופרסל ומרבוע כחול סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully