וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העשור הגדול של אסיה החל

נמרוד הלפרן

1.1.2010 / 18:06

אזור הסחר החופשי הגדול בעולם יצא לדרך בדרום מזרח אסיה ויסתכם בהיקף מסחר שנתי של 4.5 טריליון דולר. כולל את סין ו-6 מדינות נוספות עם אוכלוסייה של 1.9 מיליארד בני אדם

הסכם סחר חופשי בין סין ושש מדינות נוספות בדרום מזרח אסיה נכנס היום (שישי) לתוקף, ויצר בכך את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם במונחי אוכלוסייה. ההסכם שמקיף בנוסף לסין גם את שש החברות המייסדות בארגון דרום מזרח אסיה (ASEAN) - אינדונזיה, סינגפור, מלזיה, הפיליפינים, תאילנד ובורנאו - כולל ביטול של 90% מהמכסים על יבוא בין מדינות אלו, וצפוי להגדיל את היקף המסחר בין המדינות. האוכלוסייה הכוללת של המדינות השותפות להסכם מתקרב ל-1.9 מיליארד בני אדם. היקף הסחר בכלכלות הנכללות בהסכם מגיע לכ-4.5 טריליון דולר בשנה.

בעקבות ההסכם, ירד המכס הממוצע על יבוא מוצרים משש מדינות ASEAN לסין לרמה של 0.1% לעומת 9.8% עד כה, והמכס הממוצע על יבוא מוצרים מסין לשש המדינות ירד ל-0.6%, לעומת 12.8% עד כה. היקף המסחר השנתי בין סין לשש מדינות הארגון שנכללות בהסכם שנכנס היום לתוקף נסק בשנת 2008 ל-192.5 מיליארד דולר, לעומת 39.5 מיליארד דולר בתחילת העשור.

ארבע מדינות נוספות החברות בארגון דרום מזרח אסיה - וייטנאם, לאוס, קמבודיה ומיאנמר - צפויות להצטרף להסכם בתוך חמש שנים. אזור הסחר החופשי עשוי להתרחב בהמשך עוד יותר, ולכלול גם את הודו ויפן, ואולי אף את אוסטרליה.

במסגרת פסגת ASEAN שנערכה באוקטובר בתאילנד, הוחלט על ביצוע בדיקת היתכנות להקמת אזור סחר חופשי אסיאתי רחב מימדים, אשר יכלול בין השאר את סין, יפן, הודו, אוסטרליה ודרום קוריאה. שתי בדיקות היתכנות יבוצעו במקביל, אמר באוקטובר ראש מחלקת ענייני דרום מזרח אסיה במשרד החוץ של תאילנד, ויטוואס סריויהוק. אחת לאזור סחר חופשי אשר יקיף את מדינות ASEAN ביחד עם סין, יפן ודרום קוריאה, ושנייה אשר תכלול גם את הודו, אוסטרליה וניו זילנד.

ההתאוששות מהירה של כלכלות אסיה מהמיתון העולמי, ביחס לכלכלות ארה"ב ומדינות מערביות אחרות, הגבירה את הקריאות להגברת השילוב של כלכלות אסיה. ראש ממשלת יפן, יוקיו הטויאמה, אשר מקדם את הרעיון של קהילה של מדינות דרום מזרח אסיה, בדומה לקהילה האירופית, אמר בראיון עמו באוקטובר כי גוש כלכלי אסיאתי צריך לשאוף להוביל את הכלכלה העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully