וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב וינרוט מואשם במתן שוחד והלבנת הון

גלעד גרוסמן

31.12.2009 / 11:49

הפרקליטות הגישה כתב אישום חמור נגד אחד מבכירי הפרקליטים בישראל ונגד רואה החשבון שוקי ויטה. ויטה, ששכר את שירותי וינרוט, מואשם בעבירות של קבלת שוחד ומרמה והפרת אמונים

רעידת אדמה בעולם המשפט: לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגש היום (חמישי) כתב אישום נגד עו"ד יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין בישראל, בגין עבירות של מתן שוחד ושל הלבנת הון. כתב האישום הוגש גם נגד רואה החשבון שוקי ויטה, ומייחס לו עבירות של לקיחת שוחד ושל מרמה והפרת אמונים.

בתוך כך, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד זאב פלדמן, לשעבר סגן נציב מס הכנסה לעניינים מקצועיים, שנחשד ביחד עם וינרוט בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה, וינרוט סייע לוויטה, ששימש כפקיד שומה גוש דן, במאמציו להתקדם במס הכנסה. הוא סיפק לו שירותים משפטיים בתנאים מיטיבים ולעתים אף בחינם, וזאת מכיוון שוויטה הורשע בעבר והדבר עיכב את קידומו.

בתמורה, ויטה פעל לכרות הסכמי מס חריגים עם לקוחות של וינרוט, בהם מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק, בהם ניתנו להם הטבות מובהקות, בין היתר בהיבטים פיסקאליים, פליליים וציבוריים אחרים, לרבות כאלה החורגים מהיבטי המס.

על פי כתב האישום, בשנת 2000 פנה וינרוט בשמו של ויטה לנשיא המדינה למחיקת הרשעותיו. שירות משפטי זה ניתן לוויטה בחינם. בסוף שנת 2002 פנה עו"ד וינרוט לוויטה וביקש לכרות עמו הסכמי מס מיוחדים, בין היתר למיכאל צ'רנוי. מייד לאחר מכן פנה ויטה לעו"ד וינרוט וביקש ממנו כי יפנה בעבורו ליועץ המשפטי לממשלה וינסה להסיר את המחסום בפני קידומו המקצועי. גם פנייה זו ליועץ המשפטי לממשלה נעשתה בחינם, בזמן של צ'רנוי לכריתת הסכם מס מטופלת על ידי ויטה.

כתוצאה מפעילותו של וינרוט בוטל עיכוב קידומו המקצועי של ויטה, והוא מונה בספטמבר 2004 לסמנכ"ל לענייני שומה וביקורת ברשות המסים. רק לאחר חתימת הסכם מס עם גאידמק, החליט עו"ד וינרוט לגבות מוויטה שכר טרחה מופחת ובתנאים מיטיבים, ששולם למראית עין.

שכר טרחה בסכום עתק

לטענת הפרקליטות, בהסכמי המס שסידר ויטה עם לקוחותיו של וינרוט, הוא הכיר כפקיד השומה בבעלותם על הון בסכומים של מיליארדי דולרים, מבלי שהוצגו בפניו מסמכים מבססים כלשהם להון העצום הנטען על ידי הלקוחות ומבלי לדעת אם אמנם היה קיים, מה היה הרכבו או כל פרט אחר לגביו, לרבות בדיקת החשדות לגבי מקורו האסור. בנוסף, הסכמי המס החריגים שירתו את צ'רנוי ואת גאידמק בהקשרים פליליים וציבוריים אחרים.

בגין השגת ההסכמים קיבל עו"ד וינרוט מלקוחותיו שכר טרחה בסכום עתק, כאשר שכר הטרחה שנתקבל מאת צ'רנוי וגאידמק היה בסכום כולל של למעלה מ-30 מיליון שקל.

פרקליטיו של וינרוט, עורכי הדין דן שינמן, פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג אמרו כי הם מצטערים על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום. "בשימוע הראינו כי אין בסיס להעמדתו של עו"ד ד"ר וינרוט לדין, וכי הוא לא עבר כל עבירה. צר לנו כי יהיה עלינו להלחם על כך בבית המשפט, אך אנו משוכנעים כי האישומים יופרכו בבית המשפט. עו"ד וינרוט ייצג את שוקי ויטה וגבה ממנו שכר טרחה".

הם הוסיפו שעו"ד וינרוט "ידוע כמי שמסייע ומייצג אף בחינם, ובמקרה זה גבה משוקי ויטה שכר טרחה הולם וראוי, שתאם את העבודה שהושקעה בעניינו. מעבר לכך, לא היה לעו"ד וינרוט כל עניין או מניע לשחד כביכול את ויטה ואין בסיס לייחס לו כוונת שוחד. הלקוחות שטופלו באותה עת אצל שוקי ויטה לא זכו לכל יתרון או הקלה, וממילא עו"ד וינרוט לא טיפל בענייני המס של לקוחות אלה".

מאז תחילת הקריירה המשפטית, ייצג עו"ד וינרוט שורה ארוכה של אנשי ציבור ופוליטיקאים. בין היתר נמנו על לקוחותיו ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שר התחבורה ישראל כץ, חברי הכנסת אחמד טיבי וצחי הנגבי, חברי הכנסת לשעבר יוסי פריצקי, סאלח טריף ורפאל איתן, אנשי העסקים מיכאל צ'רנוי, ארקדי גאידמק ודן גרטלר וכן מרגלית הר שפי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נבנה כתב האישום נגד וינרוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully