וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: מי היה סילבסטר?

צחי בירן

31.12.2001 / 11:03

אפיפיור צמא דם שהרג יהודים או איש כנסיה שהלך בתלם?; מה הקשר בינו לבין ה-31 בדצמבר, ומה יודע עליו ג'ורג' בוש?; והיה גם סילבסטר יהודי; סילבסטר - המיתוס מול העובדות

מיליוני אנשים בעולם יחגגו היום את סיום השנה האזרחית ועימם גם המון ישראלים, שפשוט לא יכולים להגיד לא לחגיגה טובה. אבל האם אנחנו צריכים להגיד לא?

כל הארוחות של סילבסטר 2022 מחכות כאן

בישראל חוגגים כבר שנים רבות ב-31 בדצמבר את ה"סילבסטר", למרות זעמם של גופים דתיים הטוענים כי מדובר בהידור שמו של אפיפיור רודף יהודים. ההיסטוריה קובעת אחרת.

האיש ופועלו

סילבסטר היה כומר, תושב רומא, שנבחר לכהן כאפיפיור בין השנים –335- 314 לספירת הנוצרים. מספר מיתוסים נקשרו בשמו של האפיפיור סילבסטר הראשון, חלקם נכונים וחלקם נבעו מדימיון פורה. פרופסור דיויוד כץ מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב מספר שסילבסטר התפרסם בעיקר בזכות הצלחתו בשיכנוע הקיסר הרומי קונסטנטין להתנצר ולבנות את קונסטנטינופול (איסטנבול של היום). הפרופ' כץ מוסיף כי מיתוס אחר שהיה קשור לשמו היה קבלת שטחים נרחבים באיטליה של היום לטובת הכנסיה הנוצרית מהקיסר קונסטנטין. המיתוס נותץ לפני כ-500 שנה, לאחר שמסמכים שכביכול העבירו את הבעלות לכנסיה, התגלו כמזוייפים. חשוב לציין כי לאפיפיור לא היתה יד בזיוף. אגדה נוספת סיפרה שסילבסטר הצליח לרפא מצורעים (בדומה לישו), אך לא נמצא לה כל בסיס עובדתי.

מה הקשר בין סילבסטר לחגיגות סוף השנה?

שמו של סילבסטר זכה לעטר את חגיגות סוף השנה האזרחית באופן מקרי למדי. פרופ' כץ מסביר כי לכל קדוש נוצרי יש יום בשנה אליו נקשר בגלל תאריך לידתו, מותו או אירוע חשוב בו היה מעורב. לחלק מימי השנה קשור אפילו יותר מקדוש אחד. סילבסטר זכה ששמו ייקשר ל-31 בדצמבר (היום האחרון בשנה), ככל הנראה ללא סיבה מיוחדת. היום הראשון של השנה מוקדש ליום ברית המילה של ישו.

פרופ' כץ מוסיף כי השם סילבסטר או סיינט סילבסטר מוכר למדי בעיקר במדינות בהם יש רוב קתולי (בעיקר באירופה) ולכן "אם תציע לנשיא ארה"ב (מדינה בעלת רוב פרוטסטנטי) להיפגש בסילבסטר - הוא לא יבין על מה מדובר", מסביר כץ.

האם סילבסטר באמת רדף את היהודים? הנימוק העיקרי של המתנגדים לחגיגת הסילבסטר בישראל היתה הטענה שהאפיפיור שעל שמו נקראות החגיגות עסק ברדיפת יהודים, וכי האנטישמיות בערה בדמו. המקורות ההיסטורים, מסתבר, אינם מספקים עדויות ליחס חיובי או שלילי שהעניק האפיפיור ליהודים. הפרופ' כץ אומר שלא ידוע על מקרים של רדיפה או הוצאה להורג של יהודים ביוזמת האפיפיור סילבסטר. כץ מסביר כי יחסו של סילבסטר ליהודים "לא היה רע יותר משל קודמיו או יורשיו. באופן כללי נקשר שמה של הכנסיה הקתולית לרדיפת יהודים, אך ביחסו של האפיפיור סילבסטר ליהודים לא היה כל חדש".

לחגוג או לא לחגוג?

הרב האשכנזי הראשי, ישראל לאו, אינו מתרשם מהעובדות ההיסטוריות. בראיון שהעניק בעבר למעריב הוא חזר וביטא את עמדת היהדות האורתודוכסית בנוגע לחגיגיות הסילבסטר, לפיה "סילבסטר היה אפיפיור אנטישמי. למה צריך את זה?" ("מעריב" 1.1.99). הפרופסור דן עמיר מביה"ס למתמטיקה אמר בתגובה לדברי הרב לאו ("הארץ" 7.1.99 ) כי אם רוצים, ניתן לקשור את האירוע לשמו של סילבסטר אחר - יהודי כשר בשם ג'יימס אברהם סילבסטר שהיה מגדולי המתמטיקאים בדורו. עוד פתרון פשוט וקל הוא ללכת עם הפרוטסטנטים ושאר החוגגים ולשנות את שם החגיגות מסילבסטר ל-"ערב השנה חדשה". תחליטו לבד ושנה טובה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
  • עוד באותו נושא:
  • סילבסטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully