וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפחתת המע"מ לא תסייע לאזרחים"

טל לוי

30.12.2009 / 10:52

הכלכלנים של בתי ההשקעות המובילים מסכימים: ההפחתה בשיעור נמוך של 0.5% לא תביא לירידת מחירים ותשאיר את מרבית הכסף בידי החברות. "הציבור יהנה רק מהקלות זניחות"

"כשמפחיתים מע"מ בשיעור נמוך של 0.5% בלבד, רוב הכסף נותר בידי החברות והציבור נהנה רק מהקלות זניחות כלומר רק במקומות בהם יש מחירים בפיקוח" כך אומרת הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות אי.בי.אי, איילת ניר. הסיבה לכך היא שלעדכון מחירים יש עלות ולכן החברות לא יגלגלו לצרכנים את ההוזלה במוצרים.

בנוסף, חברות רבות עשויות לשמור לעצמן את ההורדה במחיר באמתלה כי "הורדת המע"מ בסך הכל מונעת את העלאות המחירים המתוכננות ולכן אין סיבה להוריד את מחירי המוצרים".

שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ החליט להפחית את המע"מ ב-0.5% כבר בתחילת 2010 לרמה של 16%. במשרד האוצר סבורים כי הפחתה זו תסייע להגברת הצמיחה במשק ולצמצום פערים. ביולי 2009 העלה משרד האוצר את המע"מ ב-1% לרמה של 16.5% וכעת "מחזיר" המשרד חצי מההעלאה הזו לציבור.

עם זאת, איילת ניר סבורה כי כשמפחיתים מע"מ בשיעור נמוך כל כך, אין לכך השפעה על מדד המחירים לצרכן. "השאלה היא מה מטרת משרד האוצר: אם המטרה היא לעודד צמיחה, זה לא יקרה אם רק חלק קטן מההורדה יתגלגל לידי הציבור. אם המטרה היא להשיב לציבור חלק מהכסף בשל עודף בגביית מיסים, עדיף היה לחכות לאמצע השנה ולהוריד את המע"מ באחוז שלם".

עמדתה של ניר מקבלת גיבוי עם מעמיתים נוספים: "להפחתת המע"מ מספר השלכות", כותב כלכלן המקרו של כלל פיננסים, אמיר כהנוביץ. "ההשלכה החשובה ביותר היא ההשפעה על מדד המחירים. מע"מ נגבה כיום על כ-75% מהמוצרים במדד (דיור מהווה כ-20% והשאר זה בעיקר פירות וירקות). לכן, על פניו הפחתה של 0.5% צריכה תיאורטית להביא לירידת המדד ב-0.375%, אלא שקיימת תופעה כלכלית שמכונה "קשיחות מחירים כלפי מטה" בה לא ממהרים סוחרים להוריד מחירים".

"אנו מעריכים שההפחתה תבוא לידי ביטוי לאורך תקופה של מספר חודשים ובסופו של דבר גם לא תבוא כולה לידי ביטוי אצל הצרכנים" אומר כהנוביץ, "לכן מעריכים שתסתכם בסופו של דבר בירידה שנתית של 0.3% בלבד. כלומר, אנו מעדכנים את תחזית האינפלציה שלנו ל-2010 מ-3.1% ל-2.8%. לגבי ההפחתות בחודשים הקרובים, אנו מעדכנים את תחזית ינואר ופברואר מ-0.2% ל-0.1%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully