וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם חומר ארכיוני מהשואה - יש לאן לפנות

קובי מנדל

30.12.2009 / 3:06

בית לוחמי הגטאות פתח במבצע שימור חומרים ארכיונים מתקופת השואה במסגרתו יתקבלו מכתבים, מסמכים ותצלומים בני התקופה. עד כה נאספו מסמכים מתקופת חיסול גטו ורשה

עשרות פניות מהארץ ומהעולם הגיעו מאז שעות הצהריים אתמול (שלישי) למוזיאון קיבוץ לוחמי הגטאות, בעקבות דיווחים מאירוע ההשקה של מבצע "בויידעם" לאיסוף חומר ארכיוני מתקופת השואה. מרבית הפונים הם ניצולי שואה מבוגרים שיש בביתם מכתבים ומסמכים רבים, צעירים ששכרו או רכשו דירות ממבוגרים וכן עולים חדשים, שסיפרו, כי הביאו עמם ממדינות חבר העמים לשעבר, מסמכים ויומנים מימי מלחמת העולם השנייה.

בית לוחמי הגטאות השיק אמש את "מבצע בויידעם" – מבצע לאומי להצלת מסמכים, מכתבים, יומנים, אלבומים, תצלומים ופריטים מתקופת השואה, המצויים בעליות גג, מרתפים ומחסנים.

מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, רמי הוכמן מסר כי "מבצע 'בויידעם' נולד בעקבות מקרים קשים של אובדן, השחתה או השלכה לפח של מסמכים, מכתבים, יומנים, עדויות ופריטים בעלי ערך היסטורי מתקופת השואה. אחת הדוגמאות להצלת מסמך כזה הוא יומן של פולה אלסטר, לוחמת גטו ורשה, שהובא לבית לוחמי הגטאות על ידי נחי רוטנברג, בנה של ונדה אלסטר-רוטנברג, גם היא לוחמת במרד גטו ורשה ואחותה של פולה. ונדה ששרדה את הקרב מצאה את גופת אחותה פולה ולידה יומן אישי, שהיה שרוף למחצה. היא לקחה איתה את היומן, הניחה אותו בעליית הגג בביתה ולא נגעה בו משך כל ימי חייה".

לאחר מותה, מצא בנה, נחי רוטנברג את היומן. הוא ידע לקרוא בו ולא יכול היה לשער מה ערכו, אך החליט להביא אותו לארכיון בית לוחמי הגטאות. לאחר מלאכת שיקום זהירה, למניעת התפוררות הדפים ותרגום של כל הדפים ששרדו את השריפה, התגלה ביומן אוצר בלום של מידע על ימי המרד ועל התרחשויות שהיו בו, כפי שהם מתוארים ביומנה של פולה אלסטר.

מנהל ארכיון בית לוחמי הגטאות, יוסי שביט ציין כי "בין היתר כוללים המסמכים שתורגמו, זיכרונות מחיסול גטו ורשה באפריל 1943 ובהם ריכוז היהודים, העלאתם על הרכבת, נסיעה בקרונות חתומים למחנה פוניאטובה. את הזיכרונות האלה כתבה פולה אחרי מילוטה ממחנה פוניאטובה בידי המחתרת ביולי 1943".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully