וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרת והוחזרת לעבודה? מגיעים לך פיצויים

פנחס וולף

28.12.2009 / 19:29

הכנסת אישרה חוק חדש, לפיו עובד שפוטר ונשכר מחדש על ידי אותו מעסיק בתוך חצי שנה יהיה זכאי לפיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות. בכך תגיע לסיומה שיטת "הדלת המסתובבת" בשוק העבודה

עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ולזכויות סוציאליות רצופות גם אם הועסק ופוטר לסירוגין. כך אישרה היום (שני) הכנסת. לפי החוק החדש, שיזמו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), חיים כץ (ליכוד), שלמה מולה (קדימה) ודב חנין (חד"ש) עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים גם אם נותקו יחסי העבודה בינו לבין המעסיק לתקופה של עד חצי שנה, והעובד חזר והועסק אחרי הפסקה זו. כל תקופת הפסקת העבודה תיחשב במניין תקופת העבודה לצורך פיצויי פיטורים והזכויות הסוציאליות.

החוק ימנע את תופעת "הפיטורים המחזוריים", שבמסגרתה מעסיקים פיטרו את עובדיהם לאחר שמונה חודשים כדי שלא יתחייבו לשלם להם פיצויים, ולאחר שבועות ספורים החזירו אותם לעבודה וחוזר חלילה. בדברי ההסבר לחוק נאמר: "הזכות לקבל פיצויי פיטורים היא זכות סוציאלית שהחוק מעניק לעובד המפוטר או לשאיריו, ובפיטורים המחזוריים יש מטרה ברורה לשלול זכות זאת מעובד".

יחימוביץ' הגישה את הצעת החוק כבר בכנסת הקודמת, אולם רק בכנסת זאת הצליחה להעבירה יחד עם יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והעבודה חבר הכנסת חיים כץ. השניים ניהלו משא ומתן ממושך בעניין זה, אשר השתתפו בו ההסתדרות, המעסיקים, האוצר, התמ"ת, משרד המשפטים והארגונים החברתיים.

"אין חוק צודק מזה"

לדברי יחימוביץ', "החוק בא להתמודד עם תופעה פסולה ההולכת ומתפשטת של פיטורים חוזרים ונשנים של עובדים אחת לשמונה-תשעה חודשים, והעסקתם מחדש אחרי תקופה קצרה, כל זאת כדי למנוע באופן מלאכותי יחסי עובד מעביד, ולהתחמק מתשלום פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות. הניצול הזה אינו עוד נחלתם של עובדים עניים, וגם מעמד הביניים סובל ממנו קשות: מורים המועסקים באמצעות עמותות, הסגל הזוטר באוניברסיטאות, סבלים ברשות שדות התעופה, ורבים אחרים. החוק הופך את הפיטורים לבלתי משתלמים ויבטיח את זכויות העובדים גם אם היו קורבן לפיטורים חוזרים ונשנים".

חבר הכנסת כץ אמר לאחר אישור החוק כי, "זהו חוק חשוב שמעגן את זכויותיהם של אלפי עובדים בישראל. החוק ישים קץ לפיטורים בשיטת הדלת המסתובבת".

חבר הכנסת שלמה מולה אמר כי "אין חוק צודק מזה. הזכות לקבל פיצויי פיטורין היא זכות סוציאלית בסיסית הבאה להגן על המפוטר ומשפחתו. פיטורים מחזוריים מונעים מהמועסקים את יכולת קבלת הקביעות ובכך נפגעות זכויות בסיסיות נוספות של העובדים. החוק סותם את הפרצה בחוק הקיים, המנוצלת על ידי מעסיקים. אני מברך את הקואליציה על תמיכתה בחוק זה, למרות הקו הקפיטליסטי המובהק בממשלה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully