וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי חיפה והקריות יוכלו לנשום לרווחה?

אייל דץ

28.12.2009 / 16:37

בעקבות הדו''ח החמור שפרסמה הקואליציה לבריאות הציבור, הציב המשרד להגנת הסביבה תחנת ניטור אוויר חדשה בקרית אתא

מבצע עיבוי מערך ניטור האוויר בקריות מתחיל. המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף פעולה עם איגוד ערים לאיכות סביבה חיפה, הציב באחרונה מכשיר למדידת חלקיקים נשימים PM2.5 בקרית אתא. הצבת התחנה היא חלק מהחלטת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לעבות את מערך ניטור האוויר באזור הקריות במכשיר למדידת חלקיקים נשימים עדינים מסוג PM2.5.

ארדן אמר היום (שני), כי "אף שאזור חיפה והקריות הוא אחד האזורים הצפופים ביותר מבחינת ניטור איכות אוויר ביחס למספר התושבים, מצאתי לנכון להורות על הצבה של מכשיר למדידת חלקיקים נשימים עדינים PM2.5 בתחנת הניטור בקרית אתא. זאת עקב בעיית זיהום האוויר הממושכת ממנה תושבי האזור סובלים".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות לפני כחודשיים, בעקבות הדו''ח החמור שפרסמה הקואליציה לבריאות הציבור (נתונים מדאיגים על תחלואת ילדים גבוהה במיוחד באזור חיפה והקריות כתוצאה מזיהום אוויר), החליטו במשרד להגנת הסביבה לבצע שינויים במדיניות ניטור האוויר באזורים אלה. במשרד החליטו לעבות את התחנות הקיימות כדי שיבצעו ניטור של חלקיקים עדינים מסוג .PM2.5.

מדובר בסוג חלקיקים רעילים שנפלטים מכלי רכב, מפעלי תעשייה, תחנות כוח, וחימום ביתי, ועלולים לגרום לנושמים אותם מחלות ריאה, לב וסרטן. למרות הסיכון בשאיפת חלקיקים אלה, מרבית תחנות הניטור בישראל כלל אינן בנויות למדוד סוג זה של מזהמים ומסתפקות בניטור של חלקיקים גדולים יותר מסוג PM10.

באזור חיפה, לדוגמה, הנחשב לאחד האזורים המזוהמים בארץ, פועלות אמנם 18 תחנות ניטור אולם רק שלוש מהן מודדות PM2.5. באזור הקריות, אין אף לא תחנה אחת שמודדת חלקיקים אלה. בעקבות הדו"ח של הקואליציה לבריאות הציבור, פנה ראש עיריית קריית ביאליק לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן ודרש ממנו להציב תחנת ניטור של חלקיקי PM2.5 באזור הקריות.

מהם חלקיקי PM2.5?

דו"ח של ועדה מיוחדת שהוגש למשרד להגנת הסביבה כבר בשנת 2000, קבע כי "יש להגביר את מאמצי הניטור של PM2.5 בארץ, תוך שילוב מירבי של אמצעי הניטור מצד הגורמים השונים: המשרד לאיכות הסביבה, חברת החשמל, ואיגודי ערים לאיכות הסביבה". רק באחרונה, בעקבות דו"ח של הקואליציה לבריאות הציבור שחשף בחודש שעבר את היקפי התחלואה הגבוהים בקרב ילדים בישראל הנובעים לטענתם מזיהום אוויר מסוג זה, ופנייתו של ח"כ דב חנין (חד"ש) בנושא, החליט השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לשנות את מדיניות המשרד בנושא. ארדן הנחה את אנשי משרדו לעבות את תחנות הניטור הקיימות במכשירי PM2.5 נוספים.

לפי השינויים במערך הניטור באזור, בנוסף לתחנת הניטור החדשה בחיפה, בתחנות הניטור בקרית חיים ובקרית אתא יוסבו מכשירי הניטור כך שימדדו גם חלקיקי PM2.5. כמו כן, בימים אלו עוברת תחנת הניטור בכפר מסריק שדרוג.

PM 2.5 הם חלקיקים נשימים עדינים הנוצרים בעיקר משריפת דלקים וכוללים גם מתכות כגון עופרת, קדמיום, ונדיום, ניקל, נחושת, אבץ וברזל וכן תרכובות פחמן אורגניות ואבק טבעי. בשל מימדיהם הקטנים (פחות מ2.5 אלפיות מ"מ) הם נשארים באוויר שבועות וחודשים רבים. קוטרם הקטן מאפשר להם להיכנס עמוק לתוך הריאות שם הם גורמים נזק רב.

מחקר שפורסם באנגליה כבר ב-1993 בדק לאורך 17 שנים 8,000 איש בשישה אזורים בעלי ריכוזים שונים של חלקיקי PM2.5. לפי תוצאות המחקר, באזורים בעלי ריכוזים גבוהים של חלקיקים מסוג זה, הסיכוי למוות מוקדם גבוה פי 26% מאשר באזורים בעלי ריכוזי חלקיקים נמוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully