וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: אם קדימה נשארת בחוץ, שנלר ינטוש

פנחס וולף

28.12.2009 / 1:25

ח"כ עתניאל שנלר אמר לחבריו לסיעה שבכוונתו להצטרף לקואליצית נתניהו אם קדימה תסרב להצעת רה"מ. על פי דיווחים, בכוונת שנלר לגייס לשם כך עוד שבעה ח"כים מסיעתו

חבר הכנסת עתניאל שנלר אמר אמש (ראשון) בשיחות עם כמה מחבריו למפלגה, שבכוונתו לפרוש מקדימה אם יו"ר סיעתו ציפי לבני לא תיענה להצעת ראש הממשלה נתניהו להצטרף לממשלה. במקרה כזה, דווח בגל"צ, בכוונת שנלר לגייס שבעה חברי כנסת מקדימה ולעבור לשורות הקואליציה.

ההערכה במערכת הפוליטית היא שמרבית חברי הסיעה יתנגדו להצעת נתניהו. אך בעקבות שינוי בחקיקה, שבעה חברי כנסת יכולים להחליט על פרישה ממפלגת האם שלהם, וליהנות מההטבות הנובעות מחוק מימון מפלגות.

אמש נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני בלשכת נתניהו בירושלים (ראשון), כדי לדון בהצטרפותה של מפלגת קדימה לממשלה. נתניהו הציע ללבני שני שרים ללא תיק בממשלה והשרים מטעם קדימה יהיו גם חברים בקבינט המדיני-ביטחוני. הפגישה בין השניים נמשכה כשעה וארבעים דקות, והיום צפויה לבני להביא את ההצעה בפני סיעת קדימה.

על פי ההצעה שהציג נתניהו, קדימה תצטרף לקואליציה קיימת. ההסכמים הקואליציוניים הקיימים לא ייפתחו וקדימה תהיה מחויבת לכל ההסכמים הקיימים עם הסיעות האחרות ולחקיקה שנגזרת מהם. קווי היסוד של הממשלה לא ישתנו וראש הממשלה יוביל את המשא ומתן המדיני ויקבל את ההחלטות המדיניות בכל נושא. לבני מתחילה הערב בסבב התייעצויות עם חברי הכנסת של קדימה והנושא יועבר גם לדיון בסיעת קדימה.

מקורבי ראש הממשלה העריכו כי נתניהו ימתין לתשובתה של לבני עד מחר בערב. לאחר פגישת השניים, נתניהו אמר למקורביו כי, "יש לי תחושה שהייתי בסרט הזה במרץ כשלבני חיפשה כל תירוץ לא להיכנס לממשלה. התחושה שלי שהיא נוקטת בתרגילים כדי למשוך זמן. מקווה שהיא לא תנהג כך ושהיא תקבל הכרעה ותיכנס. אם היא תחפש תירוץ לא להיכנס היא תמצא. המתכונת היא 'בגין 67'. אם מה שיפריע לה זה לקבל שר נוסף, היא תקבל עוד שר. לא זאת הבעיה. השאלה היא אם היא באמת רוצה או שהיא מחפשת תירוצים".

נתניהו אמר ללבני כי הוא מציע לה שותפות מדינית מלאה. מלבד חברות בשביעיה, שתהפוך לשמיניה אם קדימה תצטרף לממשלה, ככל הנראה יהיה גוף מצומצם עוד יותר שלבני תהיה חברה גם בו. נתניהו הסביר לה כי "אני מצפה לקבלת החלטה מנהיגותית".
נתניהו אמר עוד ללבני כי המשא ומתן המדיני ינוהל בקול אחד, בניגוד לממשלת אולמרט בה אולמרט דיבר עם אבו מאזן ולבני עם אבו עלא. נתניהו אמר שהוא ינווט את המשא ומתן המדיני.

השיחה יכולה להיות תרגיל מסריח

לבני אמרה בפגישה כי "השיחה הזאת יכולה להיות שיחה כנה, ויכולה להיות עוד תרגיל פוליטי שנודף ממנו ריח רע. ההסדר שלך קודם כל לנסות לפלג את קדימה, ובצר לך לפנות אלי, לא מעיד טובות על כנות כוונותיך. האיומים האלה עלי, אם לא הבנת עדיין, לא עובדים". בשלב זה, לבני ביקשה מנתניהו לקיים שיחה על הנושא המדיני והסדר הקבע. נתניהו אמר כי מבחינתו הדרך המדינית היא עקרונות נאום בר אילן ותו לא.

"בהכרעות הנדרשות זו לא קואליציה שתוכל לקבל אותם", הוסיפה לבני, "זה או ההכרעות או הקואליציה שלך, ומצידי אתמוך ואקרא לתמוך בכל החלטה שתהיה נכונה. בנושאים ביטחוניים, אל מול האיומים, הבטחתי כבר בעבר רשת ביטחון ואמרתי שאין בזה קואליציה או אופוזיציה. אחדות שהיא לא על דרך אין בה ערך, ואחדות על נושאים פוליטיים היא לא אחדות אמיתית. נתניהו אמר ללבני במהלך השיחה כי הוא לא מתכוון לתת לעניין הזה יותר מכמה ימים ו"לא אגרר למשיכת זמן".

גורמים בקדימה הדגישו אמש כי, "הצעתו הנוכחית של נתניהו דומה להצעה שנדחתה על ידי רוב חברי סיעת קדימה ביום חמישי". משום כך, הם מעריכים כי הסבירות היא שקדימה תקבל את אותה החלטה גם הפעם, כלומר לא להיענות להצעת נתניהו. הגורמים הגיבו על דברי נתניהו למקורביו ואמרו כי "ביבי הוא האחרון בפוליטיקה הישראלית היום שיכול להטיף על תרגילים פוליטיים וחובת ההוכחה לרצינות כוונותיו מונחת עליו, משנהג כשם שנהג. לאורך כל הפגישה לבני שאלה שאלות ונתניהו סירב להשיב להן, ניסתה להבין היכן נמצא והוא הקפיד שלא לענות ולהמשיך בזלזולו כלפי קדימה, כל מה שהיא מייצגת והבטחותיה לבוחר". לדברי הגורמים, "סירובו המוחלט לשנות את קווי היסוד ולצפות מקדימה להתחייב מראש לכל ההסכמים עליהם חתם עם האחרים אומרת הכול ומוכיחה שכנראה שאחרי שזלזל בקדימה, הוא מתחיל לזלזל גם בציבור. הציבור יבחר למי להאמין - לציפי או לביבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully