וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב המחזור ישתלם לכם יותר

פנחס וולף ואייל דץ

27.12.2009 / 15:17

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקדם חקיקה, לפיה הפיקדון על בקבוקי משקה קטנים יעלה מ-25 אגורות ל-30. בנוסף, אזרח שיבקש להחזיר את הבקבוק ויסורב, יהיה זכאי לפיצוי של עד 1,800 שקל

הפיקדון על בקבוקי משקה קטנים יעלה מ-25 ל-30 אגורות לבקבוק. זאת אם הכנסת תאשר הצעת חוק, שוועדת הכלכלה אישרה היום (ראשון) להכנה לקריאות שנייה ושלישית. בחוק החדש יש מספר שינויים נוספים לעומת המצב הקיים. לפי הצעת החוק, היצרנים והיבואנים יחויבו בהצבה ותפעול של 20 אלף מיכלים לאיסוף בקבוקים ברחבי המדינה, בעלות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. זאת לעומת 8,000 מיכלים בלבד הקיימים כיום.

ההערכה היא שלאחר שהצעת החוק תאושר סופית במליאה, ייאספו לפחות 370 מליון בקבוקי משקה גדולים, המהווים 50%מכלל הבקבוקים הגדולים המשווקים בישראל. יעד האיסוף של הבקבוקים הקטנים הוא כמעט 490 מליון (77%) בשנה, לעומת 420 מליון הנאספים כיום. הצעת החוק קובעת כי אם היצרנים והיבואנים לא יעמדו ביעדי האיסוף, הם ייקנסו.

האחריות הישירה שניתנה ליבואנים וליצרנים אמורה למנוע את הטלת דמי הפיקדון על הצרכנים. עוד קובעת הצעת החוק, כי רשתות השיווק יחויבו לקבל מיכלי משקה מהצרכנים בהיקף של עד 50 בקבוקים ביום. אזרח שיבקש להחזיר את הבקבוק ויסורב, יהיה זכאי לפיצוי של עד 1,800 שקלים מבעל העסק עבור כל סירוב.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שהשתתף בישיבה שיבח את החלטת הוועדה ואמר כי, "סיום הליך חקיקתו של חוק הפיקדון החדש מהווה בשורה אמיתית לתושבי ישראל, עם הטלת חובת איסוף הבקבוקים על יצרני המשקאות והגדלת היכולת של הציבור למחזר. בכוונתי להמשיך ולקדם את מהפכת הטיפול בפסולת בישראל ולהדביק את הפיגור האדיר בו אנו נמצאים ביחס למדינות המתקדמות בעולם. בכוונתי להביא בהקדם לחקיקת חוק האריזות שייתן מענה כולל לטיפול בפסולת הביתית".

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), שניהל את הדיון בנושא אמר כי "הוועדה בראשותי ניהלה דיונים מעמיקים בנושא לטובת קידום מהפכת המחזור. כחבר כנסת שמוביל את הנושאים הסביבתיים, אני מברך על אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית שיביא להגדלת היקפי המחזור".

התיקון לחוק הפיקדון עורר זעם רב בקרב ארגוני הסביבה. לטענתם, מדי שנה נכנעת המדינה לתאגיד המיחזור ומעניקה להם הקלות ביעדי המחזור. בשנת 2001, כאשר הוקם תאגיד המחזור אל"ה (איסוף למען הסביבה) הכולל את ארבע יצרניות המשקה הגדולות בישראל: החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, טמפו, יפאורה תבורי ומעיינות עדן, נקבע בחוק הפיקדון כי החל משנת 2005 על התאגיד לעמוד ביעד של מחזור 85 אחוזים מכלל מיכלי המשקה. בעקבות לחצים שהופעלו על המשרד להגנת הסביבה בשנת 2005 הופחת היעד לשיעור של 62%, בשנת 2006 הועלה היעד לשיעור של 65% ובשנת 2007 לשיעור של 66%.על פי התיקון לחוק כפי שאןשר בהיום, יעלה יעד האיסוף ל77 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully