וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדימה, אחורה או לצד: הפוליטיקה מתלהטת

עוזי ברעם

27.12.2009 / 8:32

אין כאן צדיקים יותר או פחות. יש כאן אולי חכמים ונבונים יותר או פחות. המהלך של ראש הממשלה נתניהו להחליש את קדימה איננו מהלך חסר תקדים בפוליטיקה. הוא נעשה בעבר לא פעם. אבל נתניהו וחבריו ביצעו כאן מהלך מגושם שנמשך זמן רב וחשף את חברי הכנסת מקדימה ללחצים בלתי אפשריים.

יצחק רבין מי שהאינטגריטי היה תעודת הזהות שלו פירק שלושה חברים מסיעת צומת של רפול ז"ל ואף העניק לאחד מהם משרת שר ולשני משרה של סגן שר. אני יודע את הפרטים כי ניהלתי מטעמו את המשא ומתן דאז. רבין ביצע אז מהלך לא פשוט מבחינה אסתטית אבל היה לו יעד לאומי - הוא רצה להעביר את הסכמי אוסלו בכנסת וראה בהסכמים האלו יעד לאומי חשוב.

לשם כך הוא נתן אישור לתרגיל (הדי) מסריח הזה. מתנגדיו מימין תקפו אותו על כך וטענו שהוא כופה על הכנסת החלטה שאינה מייצגת נאמנה את ציבור הבוחרים. אבל רבין נאחז בעמדתו והתעקש לבצע את המהלך חרף הביקורת.

גם כשמנחם בגין עלה לשלטון הוא "חטף" את משה דיין משורות המערך וצירף אותו כשר החוץ לממשלתו לאחר המהפך של .1977גם לפעולה הזו של בגין היו מבקרים מכל הכיוונים. אבל לבגין כמו לרבין היתה מטרה - הוא רצה להכניס אישיות מתונה ובעלת מעמד בינלאומי חשוב לממשלה שהקים ממשלה שהתקבלה עם הקמתה בחשדנות ובעוינות בלתי מבוטלות ברחבי העולם.

לאן חותר נתניהו?

מכאן מתבקשת השאלה: לאן חותר נתניהו? האם הוא רוצה לשנות מדיניות ולהפסיק להיות תלוי לשם כך בחוטובלי ובהרשקוביץ' או שהוא פשוט רוצה להחליש את קדימה ולחזק את תשתית ממשלתו?

אם אין לו תכלית מדינית ברורה מעשהו מעורר אי נוחות בקרב חברי מפלגתו ובוודאי בקרב מתנגדיו. אבל אם יש לו רצון לשנות כיוון מדיני אני חושב שפשוט ונכון יותר מבחינתו יהיה להזמין את לבני למשא ומתן על הצטרפות לממשלה בראשותו. הרי לבני לא תזכה לתמיכה בדרישתה לרוטציה אפילו בקרב חברי מפלגתה והיא תיכנס לממשלה על בסיס קווי יסוד חדשים ומעודכנים.

בכל מקרה יש לקדימה בעיית זהות. אם קדימה היא חלופה למחנה הימין - היא חייבת לנסות להיכנס לממשלה על בסיס קווי יסוד חדשים או לנהל מאבק אופוזיציוני תקיף ועקבי. אבל עליה להחליט.

אם קדימה תעמיד בראשה את שאול מופז היא לא באמת תשנה את קלסתרון פניה. אין הבדל אמיתי בין נתניהו למופז ומופז לא מייצג חלופה רעיונית לליכוד. למעשה אם קדימה בראשות מופז תצטרף לממשלה היא לא תביא לנתניהו את הניחוח האחר שהוא זקוק לו בעולם. בנוסף השתלטות מופז על קדימה תיצור תחרות בין קדימה לליכוד על אותם קולות מצביעים ותיתן לשמאל הציוני אפשרות לבנות מפלגה חדשה שתזכה להרבה יותר קולות מכפי שמנבאים הסקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully