וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר ראשון לעסקת שליט

יואב לימור

27.12.2009 / 8:15

ישראל סגרה אתמול במהירות שיא את סיפור הפיגוע בשבי שומרון. בתוך 24 שעות מרגע הפיגוע כבר ידעו בשב"כ להצביע במדויק על מי שביצעו אותו ואיפה הם מסתתרים. המידע הזה תורגם לנוהל קרב מקוצר שבסיומו יצאו לוחמי דובדבן - חלקם מסוערבים חלקם לא - לפשיטה סימולטנית על שלושה יעדים.

הביצוע היה חלק ומדויק: שניים מהמחבלים שהסתתרו בקסבה של שכם הופתעו לגלות מולם לוחמים חמושים. הם עשו תנועה לא נכונה - ונורו למוות. השלישי, שהסתתר בבית דירות במורדות הר גריזים, התבצר בסליק וחוסל לאחר שסירב להסגיר את עצמו. קודם שיצא לפעולה שקל צה"ל להעביר את המידע על המחבלים לפלסטינים ולהניח להם לפעול. ההצעה נפסלה לא רק בשל המסובכות המבצעית, אלא בעיקר משום בכירותם היחסית של המבוקשים והחשש כי אנשי הרשות יהססו לפעול נגדם.

קשה לבקר את ההחלטה לפעול לבד. קשה עוד יותר לבדוק מה היו הפלסטיני עושים לו ניתנה להם ההזדמנות. בשעות שלאחר הפיגוע הם השקיעו מאמץ אמיתי בניסיון ללכוד את מבצעיו ועצרו יותר מ-100חשודים, בעיקר גנבי רכב ופעילי טרור זוטרים. למחבלים עצמם הם לא הגיעו, בעיקר כי ישראל פעלה יותר מהר. ועדיין הם ראויים להערכה: הרבה מאוד זמן לא ראינו רשות פלסטינית שמוטרדת מפיגוע ומחפשת לעצור מחבלים.

רמז למה שצפוי בגדה

הפעלתנות הפלסטינית הזאת תעמוד למבחן בימים הקרובים מול מי שבוודאי יבקשו נקמה. מנגנוני התיאום והקישור עבדו אתמול שעות נוספות, בניסיון להרגיע את השטח. צה"ל נקט אמצעי מנע מתבקשים ותיגבר את האזור. הצעה להקים מחדש חלק מהמחסומים שהוסרו נפסלה על הסף, לא רק מחשש להתריס מול הפלסטינים, אלא בעיקר משום יעילותה המפוקפקת. בפיקוד המרכז שללו אמש את טענות המתנחלים כאילו הסרת מחסומים בצפון השומרון איפשרה את רצח מאיר חי ז"ל, ואמרו כי המחסומים הוסרו לפני זמן רב, וגם לו נותרו היו המחבלים יוצאים בקלות משכם.

ביקורת נוספת שיידרשו אליה נוגעת למבצעי הפיגוע - אסיר משוחרר ופעיל טרור שנכלל ב"הסכם המבוקשים. "לגבי השני מדובר במעידה חריגה: כמעט כל מי שנכלל בהסכם עזב את הטרור מתוך רצון לחיות ולחיות חופשי; לגבי הראשון - עצם העובדה ששוחרר אינה רלוונטית משום שהוא ריצה עד תום את העונש שגזר עליו בית משפט ישראלי. מה שמטריד (אך לא מפתיע) הוא שהכלא הקצין את עמדותיו ושידרג את יכולותיו.

מי שירצה ימצא בכך רמז ראשון למה שצפוי לנו בגדה ביום שאחרי עיסקת שליט. ולכן הפעולה אתמול היתה חשובה שבעתיים: פחות במסר הגלוי שהעבירה, כי לא נניח למחבלים להסתובב חופשי ובעיקר במסר הסמוי - מי שרוצח ישראלי, קלושים סיכוייו להישאר בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully