וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם מחכים לסיבוב הבא

יהושוע בריינר

26.12.2009 / 18:51

בחמאס אולי הופתעו מעוצמת הכוח שצה"ל הפעיל בדצמבר 2008, אבל הסיבוב השני בעזה בין ישראל לארגון האיסלאמי הקיצוני צפוי להיות אלים ורחב הרבה יותר. משני צידי הגבול מחכים ליום שאחרי שחרור גלעד שליט

במתקן ביטחוני סמוך לרצועת עזה ממסוגר צילום של רצועת עזה. במבט ראשון הוא אינו נראה שונה מהתמונות הנמצאות במוצבי צה"ל באזור, אלא שהכיתובים בערבית מסגירים את מקורו. בין אמצעי הלחימה של חמאס שתפס צה"ל במהלך מבצע עופרת יצוקה נמצאה גם התמונה הזאת, בה מתואר כיצד צה"ל יפעל כשיחליט להיכנס לרצועה. חמאס התכונן היטב וגם הצליח לחזות כמעט במדויק את הנולד: הרצועה מבותרת לשניים עם טנקים שמגיעים עד לחוף, כוחות רגליים ייכנסו לדרום הרצועה, כוחות נוספים יתמרנו מכיוון צפון, ספינות חיל הים יאבטחו ומעל לכל כלי טיס של חיל האוויר. חמאס חזה שצה"ל יפעיל כוח רב בעזה, אבל לא ידע עד כמה. ההתכוננות של חמאס הפכה בסופו של דבר לתמונה ממוסגרת בישראל, אבל ברור שבמפקדות חמאס ברצועה כבר יושבים על ההכנות של המבצע הבא.

שנה עברה מאז המבצע ובינתיים מאזן האימה נשמר. השקט חזר ליישובי עוטף עזה, ירי הרקטות פחת כמעט לאפס, וגם מה שנורה היה בניגוד להנחיות חמאס. קברניטי המבצע יצאו לקרב כשברקע מהדהדים קולות הביקורת על מלחמת לבנון השנייה. עבור הרמטכ"ל גבי אשכנזי זה היה מבחן חשוב בנסיון הוכיח לאזרחי המדינה שכוחו של צה"ל שוקם לאחר הכישלון בצפון (ואולי גם לעצב סופית את דמותו הציבורית כאיש האהוד ביותר בישראל). אלוף פיקוד דרום יואב גלנט, שהכין את המבצע הזה באופן אינטנסיבי כמעט מיום כניסתו לתפקיד ידע שעל כתפיו הרחבות עומד שיקום יכולת ההרתעה אותה איבד הצבא בין סביב מרג' עיון (כשהוא גם יודע שמבצע מוצלח וודאי ישפר את סיכויו בקרב על תפקיד הרמטכ"ל). במקביל חמאס נעזר בנשק הטוב ביותר שלו, המלחמה על התודעה הישראלית. הארגון חשב, ואולי בצדק, שדעת הקהל בישראל לא תעמוד במחיר עשרות חיילים הרוגים שיבואו לדבריו ברגע שכוחות קרקע ייכנסו לרצועה. בנוסף, לא האמינו בהנהגת חמאס כי ממשלת אולמרט, בימיה האחרונים, תסתכן ביציאה למבצע צבאי נוסף שתוצאותיו כלל אינן בטוחות.

מי זה ריצ'רד גולדסטון?

חמאס יצא מהמבצע מושפל ומובס. פעיליו ברחו והסתתרו במרכז העיר עזה, הניסיונות להדוף את המהלך הקרקעי של כוחות השריון והחי"ר נחל כישלון מוחץ, הדיבורים על שקיעת צה"ל בבוץ העזתי שקדמו למבצע נמוגו וגם חמאס הופתע לראות שלמרות גל הגינויים בעולם, ואולי בגיבוי סמוי של מדינות ערב החילוניות, ישראל דורסנית, נחושה ואלימה מתמיד. התמיכה הרחבה של הציבור הישראלי במבצע, עודדה חלק ממקבלי ההחלטות אף לתמוך בהרחבת המהלך הצבאי. גלנט התבטא במהלך ימי הקרבות שפעולה רחבה יותר יכולה להביא אפילו להתמוטטות חמאס. אשכנזי, שייתכן שחשש שהמבצע יהפוך לכיבוש נוסף של הרצועה, העדיף להידבק לתוכנית המקורית כשהוא רואה מולו רק את הפסקת הירי על שדרות ואשקלון. למרות חילוקי הדעות שהתגלעו בין השניים, שניהם יכולים לזקוף את הצלחת המבצע לרזומה. חמאס, שבזירה המבצעית הובס, היה צריך למנף את המבצע, ומההצהרות על השפלה שצפויה לחיילי גולני בסימטאות ג'בלייה הוא מתהדר כיום בעיקר על עצם שרידותו, ומנסה בכל כוחו לנפנף בדו"ח השופט גולדסטון שיוכיח שהמבצע "לא היה כוחות".

גולדסטון? במערכת הביטחון מלגלגים על הדו"ח. כשמדברים עם מפקדים בכירים בצה"ל על הנושא הם דואגים להדגיש את דעתם על האיש בשמות חיבה. "הדו"ח של גולדשטיין", ו-"האדון גולדסטון" הם רק חלק מהביטויים. כמעט בהינף יד הם שוללים את מסקנות השופט. "פעלנו כמו שהיינו צריכים", הם אומרים, "ואנחנו מוכנים לעמוד ולהגיד את זה בכל וועדת חקירה". למרות זאת, בפעם הבאה הם יודעים שפעולותיהם יבדקו בזכוכית מגדלת משפטית. ותהיה פעם הבאה.

מירוץ חימוש ברצועה

מתחת לשקט היחסי מתעצם חמאס ומכין עצמו היטב לסיבוב הבא. מערך מנהרות התת קרקעיות, נגדם פעל צה"ל במבצע, רק גדל ומתרחב. מספר הרקטות לטווחים בינוניים של עשרים וארבעים ק"מ מוערך באלפים ורקטות תיקניות שיגיעו עד גוש דן כבר מאוחסנות בבתים רבי קומות ברצועה. כלי הנשק המיושנים משודרגים בצורה שיטתית ואם לא די בכך, חמאס כבר מחזיק באמצעי נ"מ שעלולים להביא להפלת כלי טיס. הישג מבצעי ותודעתי שחמאס רוצה משתוקק לו. בגופי המודיעין מעריכים שהאירנים כבר הספיקו להבריח לרצועה גם טילים נגד ספינות חיל הים.

כל שקל שנכנס לרצועה מועבר קודם כל לחמאס, אחר כך לשיקום. שקי המלט שנכנסים נעלמים באופן מיסתורי לטובת שיפוץ המוצבים. חמאס לומד מחיזבאללה את יכולת איסוף המודיעין נגד צה"ל. לפניי שנה בסוף השבוע האחרון של 2008 הוא ראה את חיילי הבסיסים באיזור משתחררים לביתם ביום שישי, ולמחרת תקפו מטוסי חיל האוויר את כל הרצועה. מאז המבצע הם מפוכחים יותר וגם אצלם "כל האופציות על השולחן". למרות הפגיעה הקשה בתושבים, בצה"ל מעריכים כי רוב הפלסטינים ממשיכים לתמוך בהנהגת חמאס ברצועה שהולכת ומקצינה. האלטרנטיבה היחידה לאיסמעיל הנייה היא כלל אינה פת"ח אלא ארגוני האיסלאם הקיצוניים, פורשי חמאס הנהנים מתמיכת אל-קאעידה. מהפכה חילונית ברצועה מעולם לא הייתה רחוקה יותר.

וגלעד שליט? לא היה במטרות המבצע, אומרים בצה"ל. החייל הישראלי הוא כנראה אחת הסיבות לשקט שמפגין חמאס בשנה האחרונה. שחרורו הצפוי יפיח בארגון רוח של עידוד משחרור האסירים ובצה"ל מתכוננים להסלמה שתבוא מיד אחרי החגיגות ברצועה. מאז סיום המבצע, היו באיזור גדר המערכת כ-40 זירות מטענים. המטרה העיקרית של כולם לחטוף חייל נוסף. הדיבורים על הסדר עם חמאס לאחר שחרורו של שליט נשללים על ידי רבים במערכת הביטחון. חמאס, הם אומרים, לא ישנה את עורו. הסיבוב הבא יגיע ויהיה קשה יותר, מסובך יותר ואלים יותר. לידיעת תושבי גוש דן, וגם גולדסטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully