וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת 2009: מבחינתם, מבחינתנו

יוסי ביילין

25.12.2009 / 7:58

הציונים הניתנים לאישים פוליטיים בתום שנה, בעייתיים לא רק משום הגישה הסובייקטיבית מאוד של מעניקי הציונים, אלא משום שקיים הבדל בין הציון המוענק להישגו האישי של האיש לבין אופי השפעתו על האינטרס הלאומי, כפי שהוא נראה בעיני מעניק הציונים. אשר על כן, מוצעים להלן שני ציונים: האחד להישג הפוליטי האישי והשני להשפעתו. את הסובייקטיביות שלי לא ניסיתי לנטרל.

שמעון פרס: מצוין מבחינתו, טוב מבחינתנו. אחרי שנים של עמידה בלב המחלוקת הישראלית, של תמיכה מכאן וגינויים קשים מכאן, הפך פרס לסמל הקונצנסוס הישראלי, האהוב ביותר והנערץ ביותר. הוא הנציג הבולט ביותר של ישראל בעולם, יחסיו עם כל ראשי השלטון בישראל מעולים ודבריו נשמעים. מבחינת האינטרס הלאומי - ההחמצה היא בכך שכאשר מגיע איש שמאל מובהק לעמדת הנשיאות, הוא מוצא עצמו מגבה עמדות מדיניות רחוקות מליבו. הוא מוותר על אפשרות השימוש במיקרופון הלאומי כדי לומר את האמת שלו, וחבל.

בנימין נתניהו: טוב מאוד מבחינתו, רע מבחינתנו. נתניהו שב לתפקיד ראש הממשלה עשר שנים לאחר שכיהן בתפקיד זה וכשל. הוא הצליח להקים קואליציה ושילב בה את מפלגת העבודה. הוא הצליח לקיים את הקואליציה למרות שקיבל כמה החלטות בלתי נוחות לחלק ממרכיביה. בעימות מול אובאמה הצליח לעמוד על שלו ולהימנע מהקפאת ההתנחלויות. מבחינתנו - עם ראשית כהונתו נפסק המו"מ המדיני עם שכנינו, ישראל מידרדרת במהירות במעמדה בעולם, ויש לכך השלכות כלכליות ואחרות, מלבד העובדה שכמה אישים בכירים מנועים מלנסוע לכמה מדינות באירופה. מינוי ליברמן לשר החוץ היה מינוי בלתי אחראי, והענקת כל התפקידים הקשורים בשלטון החוק בממשלה ובכנסת לאנשי ליברמן ולמקורביו היא נזק כבד.

אביגדור ליברמן: נורא מבחינתנו

ציפי לבני: טוב מבחינתה, טוב מאוד מבחינתנו. מבחינתה - "קדימה" בראשותה אמנם קיבלה את מספר המנדטים הרב ביותר בכנסת, אך היא לא יכלה להרכיב קואליציה ובחרה לעמוד בראש האופוזיציה. היא הצליחה לשמר את מעמדה בישראל ובעולם כקול אחראי, המהווה משקל נגד לגישה של ממשלת נתניהו, ובסקרי דעת הקהל נשמר כוחה. מבחינתנו - העובדה שלבני לא התפתתה להצטרף לממשלה, לא התקרנפה ומציגה אלטרנטיבה למרות לחצים להצטרף לממשלה - חיונית לסיכוי להתקדמות מדינית בעתיד.

אהוד ברק: לא רע מבחינתו, רע מבחינתנו. מבחינתו - למרות שמפלגת העבודה בראשותו הגיעה לתחתית במספר המנדטים, הצליח ברק לנצל את נחישותו של נתניהו לייצר רושם של ממשלת אחדות, להעניק כמעט לכל חברי הכנסת שלו תפקידים ממשלתיים ולהמשיך בתפקיד שר הביטחון. הוא גם ממשיך לשמור על הפופולריות שלו בתפקיד זה, אף שבסקרים מתקרבת מפלגתו אל אחוז החסימה. מבחינתנו - העובדה שברק החליט לעקוף את "קדימה" מימין ולחבור לממשלה עם נתניהו, ליברמן ובני בגין היא ויתור על הסיכוי לאלטרנטיבה סוציאל?דמוקרטית בישראל.

אביגדור ליברמן: טוב מאוד מבחינתו, נורא מבחינתנו. ליברמן זכה בהישג גדול בבחירות - הצליח לאחז את עיני נתניהו בכך שגרם לו להאמין כי אם לא יקבל את מבוקשו יחבור ללבני, וקיבל תפקיד בכיר מבלי שהיה צריך להוכיח את יכולתו למלאו. הוא מנהיג מפלגה של פה אחד. מצד שני, אופק כהונתו מתקצר והולך, הוא רואה את כתב האישום ואת פסק הדין שלאחריו ומבין כי הוא שר חוץ בזמן שאול. מבחינתנו - העובדה שמדובר באדם אשר התבטא כל חייו הפוליטיים בחוסר אחריות, ואשר אין לו כל סיכוי להתקבל בעולם הערבי המתון, ואשר עצם היותו שר חוץ מציג את ישראל כמדינה המעדיפה התנצחות על שלום - הופכת את מינויו לנזק כבד ומיותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully