וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מקובל עליי: תעשיית הקבלה בישראל

חיים שיין

24.12.2009 / 8:10

בימים אלה נעצר בחשד לזיוף מסמכים והונאה אחד המרצים המבוקשים בישראל לקבלה. מאות נהרו מדי שבוע להרצאותיו של אלי רייפמן, כוכב טכנולוגיית העל, שהדריך את שומעי לקחו בדרכי החיים המוסריים ובעלי המשמעות. הוא הצטרף לרשימה מתארכת של "מקובלים" המרתקים אליהם מאות ואלפי אנשים בכל שעות היום והלילה. מבלי להתייחס לעניינו האישי של רייפמן אשר נידון בבית המשפט, אי אפשר להתעלם מכך שלרבים מאלו הנתפסים בישראל כמקובלים אין קבלות.

הנהייה אחר מקובלים מקיפה מגוון רחב בציבוריות הישראלית. החל מאנשים קשי יום המחפשים מזור רוחני לטרדות חייהם, דרך אמנים שמאסו בפוזה הבימתית המזויפת וכלה בטייקונים משופעי הון העוטפים את הציניות העסקית שלהם באצטלה של קדושה. הקבלה הישראלית הקימה שלוחות מעבר לים, שלוחות שכינסו תחת כנפי "הקבלה" זמרות מעורטלות, שחקני קולנוע מחפשי זהות ושאר ירקות המכונים "סלבריטאים".

הצלחתם של המקובלים להקהיל קהילות מובנת. המאה ה?20, המאה של המדע והק?דמה, התבררה כמאה המטורפת ביותר בתולדות האנושות. עשרות מיליוני בני אדם נהרגו במלחמות עולם. המלחמות הציבו בפני האנושות מראה ובה השתקפות בלתי מחמיאה של הגזע האנושי. המאה של החומרנות, הלאומנות ופריצת גדרי המוסר דירדרה את העולם לבור תחתיות מבהיל. לקראת סוף המאה ה?20 החלה האנושות במסע הצלה ושיקום שביסודו תנועה לעבר המימד הרוחני שבקיום האנושי. עבור רבים מהיהודים הקבלה הפכה להיות אופציה רוחנית מועדפת.

הקבלה היהודית המקורית היא מפסגת ההישגים האנושיים בתחום הרוח והחשיבה המופשטת; ניסיון מופלא להסביר את הקשר שבין האלוהים האינסופי והמושלם לאדם - יצור סופי הנשלט על ידי חומר עכור, מונע על ידי תאוות מין ורכושנות.

הקבלה מעוגנת בעולם המעשה

הקבלה אינה מתמקדת רק בתחום העיון, היא מעוגנת בעולם המעשה. לא ניתן להבין את המימד הרוחני המופשט של הקבלה מבלי להתעלות מעל החומר שממנו מורכב הגוף.

להיות מקובל משמעותו להתמיד במפעל חיים של התרחקות מעולם החומר, ביטול "האני" ודבקות במופשט. זהו מפעל חיים קשה הדורש מאמץ מופלא שמעטים מאוד מצליחים להתמיד בו. אשר על כן, החיבור שבין כסף, כבוד וקבלה מופרך מיסודו; ביטוי של שקר, הונאה וזיוף. בחיבור בין אימפריות כלכליות לקבלה יש סתירה מובהקת ונשיאת שם הקבלה לשווא.

"מעולם לא יצא מקובל מדירה של חמישה חדרים", אמר אחד מגדולי המקובלים האמיתיים. ובוודאי לא מטירות, ארמונות ומגורי פאר. בענייני קבלה חשוב לזכור כי "מי שיודע לא מדבר; ומי שמדבר לא יודע". כל אותן עצות כלכליות, פתרון חלומות, גירוש דיבוקים, נבואות, פתיחה בספרים וקריאה במזוזות אין להם דבר עם הקבלה. מקובלים אמיתיים מעניקים, לכל היותר, ברכה ואינם על תקן של יועצים, רופאים, חזאים ונביאים.

אין דרך למנוע את כמיהתם של התמימים הקדושים לחפש תשובות לשאלות קיומיות באפיקים משונים. ההיסטוריה האנושית יודעת לתאר אפיקים כאלה בכל תרבות. אך חובה לנסות ולמנוע את הפיכת הקבלה, ביטוי עילאי של הרוח היהודית, לקרדום לעשיית רווחים נאים. בעידן הקפיטליזם אין מקום לעין צרה בכל אותם אספני ממון, נותני עצות וראשי מקהלות, אך חשוב להזהיר את הציבור מפני להטוטנים חסרי מנוח שלשונם חלקלקה ותורתם קלקלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully