וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה רע ברמטכ"ל שהוא גם יו"ר ועד הורים?

יצחק כהן

23.12.2009 / 16:21

סגן השר יצחק כהן מש"ס זועם על הביקורת שהוטחה בגבי אשכנזי בעקבות תמיכתו בעסקת שליט. "מזלה של מדינת ישראל שיש לה רמטכ"ל רגיש, שיודע שהוא חב חובה מוסרית לכל חייליו"

בס"ד

בנסיבות דמיוניות בהן היה נפתח מכרז לתפקיד הרמטכ"ל, בסעיף דרישות התפקיד, לאחר "בעל יכולות מבצעיות מוכחות", היה כתוב: "כיהן בעברו כיו"ר ועד הורים". מזלה של מדינת ישראל שלא פותחים מכרז לתפקיד ראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל. מזלה של מדינת ישראל שבראש צבאה עומד לוחם, שמלבד היותו לוחם מוערך, יכול היה להיות גם יו"ר ועד הורים.

ייחודיותה של המנהיגות הצבאית על פני אפיקי המנהיגות האחרים היא שבתחום הצבאי לתהליך קבלת ההחלטות לא רק שיש, כמתבקש, השלכות מעשיות - אלא יש גם השלכות קיומיות. כאשר מנהיג כלכלי מחליט על רכישת מט"ח, שערי ריבית, תכנית כלכלית או כל החלטה כלכלית אחרת, יש לכך השלכות עומק ורוחב עמוקות, אבל לעולם לא יהיו להחלטות אלו השלכות של חיים ומוות.

כאשר מנהיג חברתי מחליט על שביתות, הקמת ארגוני עובדים, חקיקת חוקים חברתיים או כל מאבק ציבורי יהיו להחלטותיו תוקף ציבורי רחב והשלכות חברתיות משמעותיות אך לעולם לא יהיה לכך השלכות של חיים ומוות.

כך גם המנהיג הפוליטי - שיכול לקבל החלטות על הקדמת בחירות, אי אמון ופרישה מממשלה, אבל לכל החלטות אלו אין השפעה ישירה על חיי אדם.

המנהיגות הצבאית היא התחום היחידי שבו גם למנהיגות הזוטרה יש לעתים יכולת לקבל החלטות שיש להן השפעה ישירה על חיי אדם.

חובתנו לומר לו תודה

כאשר יתרו, חותן משה, מציע למשה, שהיה מנהיג שהכיל את כל דפוסי המנהיגות, להקים מערכת בירוקרטית הוא בוחר לציין נימוק מאד משמעותי. יתרו לא בוחר לומר למשה, למשל, שאין סיכוי שהוא יצליח להשלים את משימותיו. יתרו בוחר לומר לו "נבול תיבול גם אתה וגם העם אשר עמך". יתרו אומר לו שמנהיג שלא מעגן נכון את חובת הקשב שלו לציבור סופו ליפול, והצער הגדול יותר הוא שגם סופם של המונהגים ליפול. כנראה שיש גם יועצים המבינים דבר אחד או שניים במנהיגות המתקשרת עם המונהגים.

רא"ל אשכנזי הוא האדם היחידי שיש לו חובה מוסרית לכל בית בישראל. רא"ל אשכנזי, בכל רגע ששובו של גלעד שליט מתמהמה, חייב הסבר אנושי לנועם ואביבה שליט. רא"ל אשכנזי מרגיש חייב לכל הורה במדינת ישראל ומבקש להבהיר לו שרמת מחויבות צה"ל לבניו לא פחתה אף שהעסקה מתעכבת. ועל כך חובתנו לומר לו תודה. הדגשת שמירה המחויבות על ידי הרמטכ"ל היא שמירה על חוסנה של החברה הישראלית.

"תדע כל אם עבריה כי הפקידה גורל בנה בידי מפקדים ראויים לכך", אמר דוד בן גוריון. לא במקרה חיבר בן גוריון בין המפקד לבין האם. הבסיס המחבר בין האם למפקד הוא הרגש והצורך ברגישותו של המפקד. מפקד ראוי שכמוך.

* ח"כ יצחק כהן הוא סגן שר האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully