וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מחירי הדירות באמת צנחו ב-6%?

גיא ליברמן, רנית נחום-הלוי ורז סמולסקי

23.12.2009 / 9:51

בועת הנדל"ן או בועת הנתונים: באוצר טוענים כי בנובמבר נרשמה צניחה במחירי הדירות. הקבלנם מתפלאים וטוענים מנגד: "המספרים לא הגיוניים". אז מי צודק?

האם לאחר עליות המחירים החדות במחירי הדירות שנרשמו ב-2009 ברוב חלקי הארץ אנו ניצבים לפני שינוי מגמה? לפי נתונים שמפירסם משרד האוצר (המתבססים על מנהל הכנסות המדינה), יתכן מאוד שכן.

אתמול פירסם המשרד שורה של אינדיקטורים כלכליים לנובמבר, בהם התייחסות למחירי הדירות החדשות בישראל. לפי הנתונים נרשמה ירידה של 6.1% במחירי הדירות בנובמבר לעומת אוקטובר, ובתל אביב נרשמה ירידה מתונה יותר של 3% בממוצע.

עוד מגלים הנתונים כי בנובמבר נרשמה עלייה של 16% בכמות העסקות החדשות לעומת אוקטובר. באוצר הסבירו כי הגידול בכמות העסקות מגיע לאחר חודשיים בהם היתה ירידה של 30% במספר העסקות של דירות חדשות. באוצר מציינים כי חלקם היחסי של הדירות למגורים עלה בחודש האחרון לעומת דירות שנרכשו להשקעה. גורמים במשרד האוצר הבהירו כי יש להתייחס לנתונים בערבון מוגבל כי הם מתייחסים לחודש אחד בלבד, ולא משקפים מגמה מובהקת.

"אין שום ירידת מחירים"

רוב הקבלנים בישראל הביעו פליאה מהנתונים והם טוענים כי אלה לא משקפים את הנעשה בשטח. "אני לא מכיר את המספר הזה. אין ירידת מחירים", קובע סמנכ"ל השיווק בחברת בוני התיכון, חיים קקון, שבונה בכמה ערים בישראל בהן פתח תקוה ונתניה. לדבריו, יש ירידה מסוימת בכמות הרוכשים אלא שלטענתו זו ירידה שנרשמת בכל שנה בתקופה זו: "אני רואה שבנובמבר ובדצמבר יש ירידה בכמות המתעניינים שמגיעים למשרדי המכירות, אבל זה טבעי בעונה זו".

מנכ"ל חברת השיווק אלדר, עמיר שאלתיאל, מסכים כי יש ירידה בביקושים לעומת חודשי השיא של הקיץ, אך לדבריו הקצב נורמלי לחלוטין ועומד על 8-6 מכירות בחודש לפרויקט "ירידה בקצב מכירות לא בהכרח גורמת לירידה במחירים. אני לא מכיר פרויקט בהליכי שיווק שבו ירדו המחירים ב-6%, למעט מבצעים נקודתיים או הנחות פרה-סייל (מכירה מוקדמת של דירות). אבל בשיווק של פרויקט - אני לא מכיר את המספר הזה וזו ירידה משמעותית שקשה להחביא אותה. זה חד משמעית לא נראה לי הגיוני".

גם הקבלן אבי זיתוני, בעליה של חברת זיתוני שמוכרת כיום דירות בפרויקטים בכפר סבא ובפתח תקוה, חושב שנתוני משרד האוצר אינם נכונים: "המחירים כיום יציבים עם זחילה איטית כלפי מעלה. לדוגמה, בפרויקט שלנו בשכונה הירוקה בכפר סבא אנחנו מוכרים כיום דירות 5 חדרים ב-1.7-1.75 מיליון שקל - עליה של כ-2% מלפני חודשיים. דירות שאנחנו מוכרים כיום בשכונת כפר גנים בפתח תקוה נמכרות ב-1.75 מיליון שקל ואני לא רואה שנוריד שם מחירים כי הביקושים גבוהים. יש גם התייקרות במדד תשומות הבנייה, כך שלפחות באיזורי ביקוש אני לא רואה ירידות מחירים".

במקומות מסויימים יש ירידה של 10% מהמחיר המתוכנן

לעומתם, יש קבלנים שרואים את ירידות המחירים מתקרבות. "אני מסכים עם עמדת האוצר וכבר עכשיו מבחין בירידות מחירים שמושפעים מהדיבורים על בועת נדל"ן בישראל. בפרויקטים של החברה בבאר יעקב ובנס ציונה לא תיקנו מחירים כלפי מטה ואנו שומרים על יציבות מחירים", כך טוען חנן מור מבעלי חברת חנן מור. לדבריו, החברה מתכוננת להורדות מחירים: "בפרויקטים החדשים של החברה בנתניה ובמושב מצליח בכוונתנו להוריד את המחירים מאלה שתכננו בתחילה בשיעור של 10%".

במשרד האוצר מבטיחים כי נתונים מקיפים יותר על שוק הנדל"ן יתפרסמו כבר בימים הקרובים ומהם ניתן יהיה ללמוד טוב יותר את המגמות בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully