וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מתכננים: העלאת המס על מוצרי אלכוהול

מירב ארלוזורוב

23.12.2009 / 8:41

הדרינק מתייקר: על פי התכנון המקורי, החל מ-2014 יוטל מס של 37 ש"ח על כל ליטר אלכוהול, אך כעת בוחן שר האוצר את האפשרות להעלות הסכום. "המס נמוך לעומת העולם"

הרפורמה במיסוי האלכוהול מתעכבת, לאחר ששר האוצר יובל שטייניץ החליט לבחון מחדש את גובה המס שאמור להיות מוטל על האלכוהול. לפי הצעת הרפורמה, החל ב-2014 יישא כל בקבוק אלכוהול במס קצוב בסכום של 37 שקל לליטר כוהל. שטייניץ שוקל אם יש להגדיל את המס, וזאת למרות שהסכום הושג בהסכמה עם התאחדות התעשיינים.

הרפורמה במיסוי האלכוהול (משקאות חריפים בלבד, לא יין) נבעה מלחצים של ארגון הסחר העולמי ושל ארגון ה-OECD על ישראל, בטענה כי מיסוי האלכוהול הנוכחי שלה הוא מפלה: המיסוי כיום קשור למחיר הבקבוק - משמע מיסוי גבוה על אלכוהול יקר (בעיקר וויסקי וקוניאק) ומיסוי נמוך על אלכוהול זול (בעיקר סוגים שונים של וודקה). המיסוי הנמוך הנהוג כיום מיטיב עם יצרני האלכוהול הישראליים, שרובם מייצרים וודקה זולה. כיום מעסיק ענף ייצור האלכוהול בישראל כ-500 עובדים.

בעקבות הלחצים הבינלאומיים החליטה ישראל לבטל את המיסוי המפלה, ולעבור למיסוי אחיד הקשור רק בתכולת הכוהל ולא במחיר הבקבוק. משמע, לאחר תקופת מעבר של ארבע שנים, החל מ-2014 כל בקבוקי האלכוהול בישראל יישאו את אותו המס, כאשר המס נקבע אך ורק בהתאם לתכולת הכוהל בתוכם. במשא ומתן שהתקיים בין רשות המסים ובין יצרני האלכוהול הישראליים במסגרת התאחדות התעשיינים נקבע מס קצוב של 37 שקל לליטר כוהל. בהנחה שבקבוק אלכוהול ממוצע מכיל ליטר משקה בתכולת כוהל של 40%, הרי שבקבוק כזה ישא בעלות מס של 15 שקל - גם אם מדובר בוויסקי שמחירו הבסיסי הוא מאות שקלים, או וודקה שמחירה הבסיסי הוא 20 שקל.

התקדימים בעולם: עד 150 ש"ח מס לליטר כוהל

ההחלטה על מס קצוב של 37 שקלים לליטר כוהל התקבלה בסיכום עם יצרני האלכוהול, ונועדה להגן על הכנסות שלהם - משמע, לא לגרום לייקור חד מדי של האלכוהול הזול. אלא שבהשוואה עולמית התברר כי מס של 37 שקל אינו גבוה - ממוצע ה-OECD עומד על קרוב ל-50 שקל לליטר כוהל, ויש מדינות בהן המס הקצוב הוא כפול ואפילו פי שלושה מכך.

בעקבות זאת, החליט שטייני לבחון מחדש את שאלת גובה המס המוטל על כוהל. משמע, העקרון של מס אחיד, בהתאם לשיעור הכוהל בבקבוק, ישאר בעינו - וכך תעמוד ישראל בדרישות הבינלאומיות. מה שנותר לבחון הוא האם המס יהיה 37 שקל לליטר, או על סכום גבוה יותר. סכום גבוה יותר מסכן את התעשייה המקומית, אבל מאידך, התקווה היא כי הגדלת המס עשויה להקטין את צריכת האלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully