וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסברה, או בעיה במדיניות

יוסי ביילין

23.12.2009 / 7:37

ההחלטה להביא ארצה את כל ראשי הנציגויות של ישראל בעולם היא החלטה נדירה, ואולי אף תקדימית. בדרך כלל נערכים כנסים אזוריים בעולם כששר החוץ משתתף בהם ומציג את עיקרי מדיניותו בפני נציגינו. כך נחסך תקציב וגם ניתן להתייחס באופן ייחודי לאותו אזור, לשמוע את שאלות הנציגים והערותיהם, לענות עליהן ולהתייחס אליהן.

מי שהחליט על כינוס נציגי ישראל מרחבי העולם כולו חש, כנראה, מצוקה קשה מאוד. הוא כנראה סבור כי ניתן להתגבר על המצוקה הזו באמצעות מפגשים עם ראשי המדינה, שבה יודיעו הללו לנציגיהם מהי הדרך להסביר לאומות העולם את מדיניותם. זוהי יומרה לא פשוטה, וגם מבחן של ממש למקבלי ההחלטות.

שגרירינו חשים בשנה האחרונה מותקפים מכל עבר, מוחרמים, מגונים ומתקשים להשיג פגישות עבור הקברניטים. אבל הקברניטים מצפים, ודאי, למסבירים מושיעים. לכן סוף סוף הם ינחו את שגרירינו כיצד להשיב לכל המלעיזים והשונאים, האנטישמים והאנטי?ישראלים, וייתנו בידיהם תיק מפורט ובו הנחיות ותשובות לכל תהייה.

אחרי הכל, מדובר בממשלה שרבים מחבריה ביקרו בחריפות רבה את הממשלות הקודמות על חולשת ההסברה שלהן. זו ההזדמנות להוכיח כי בידיהם הכלים הנכונים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחשב לאשף ההסברה, ומגויס למשימות כאלה אפילו מן האופוזיציה. שר החוץ הודיע כל השנים שישראל אינה יודעת להסביר כמו שצריך, והשר בני בגין כבר אוסף עשרות שנים את דברי הערבים כפי שהם נאמרים בערבית. הוא בטוח שאם רק נדע להציג את האמת הזו, נוכל לשכנע את העולם בצדקת דרכנו.

הבעיה היא במעשים

אז זה הרגע. זו ההזדמנות להוכיח את יכולתם מול ההידרדרות של תדמית ישראל ומול הפגיעות הקשות במעמדנו בעולם. אבל האם הקברניטים יוכלו להסביר לנציגי ישראל מדוע החרימה ישראל את ועדת גולדסטון מרגע הקמתה? מדוע מנעה ממנה להיפגש עם ראשי הרשות הפלשתינית בגדה? האם יוכלו להסביר להם מדוע מסרבת ישראל לבדוק בעצמה את טענות הדו"ח כלפינו? ואם באמת צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, מדוע לא נוכיח זאת? האם יוכלו הקברניטים להסביר לנציגינו מדוע, למרות מחויבותנו ל"מפת הדרכים", לא פינינו יישובים בלתי מורשים ומדוע לא הקפאנו את ההתנחלויות באופן מלא? האם יוכלו להסביר מה זו הבדיחה של מתן אישורים לאלפי יחידות דיור רגע לפני "השהיה" חלקית, לצד ועדת חריגים והבטחה להמשיך בתנופת הבנייה בתום התקופה?

האם הקברניטים יוכלו להסביר לשגרירינו בעולם מה משמעות הדבר שהדיפלומט מספר אחת שלנו הוא האיש שהבטיח להפציץ את סכר אסואן? האם יוכלו להסביר את המשמעות של שר חוץ שהמשטרה דורשת להעמיד אותו לדין, שגר בהתנחלות ולכן אינו משתתף בשום דיון העוסק בעתיד השטחים, שאינו יכול לבקר במצרים ובירדן ואינו יכול להיפגש עם פלשתינים?

האם קברניטי המדינה יהיו מסוגלים לצייד את נציגיהם הנבוכים בהנחיות שיוכלו לסייע להם בעבודתם בעולם הערבי? בסקנדינביה? באיחוד האירופי? בארה"ב? אולי במקום להשקיע כל כך הרבה בהבאת כל השגרירים ארצה מוטב שקברניטינו יביטו בראי ויבינו כי לא ההסברה היא הבעיה, אלא הדברים שאמרו ואשר לא ניתן למוחקם. הבעיה היא במעשים שעשו קברניטינו, ובעיקר הבעיה היא המדיניות הכושלת שהם מנהלים מאז שהממשלה הנוכחית הושבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully