וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחת אנטנות סלולריות תחייב אישורי בניה

אמיתי זיו

23.12.2009 / 7:34

מכה קשה לחברות הסלולר: תקנות חדשות של משרד התקשורת יחייבו את החברות ליידע את הציבור טרם הנחת האנטנות. עד כה הביאה הפירצה בחוק להתקנת 1,300 אנטנות ללא הודעה

הנוהג שבו חברות הסלולר מתקינות אנטנות סלולריות זעירות במרפסות בתים ועל גגות בניינים בלי צורך ליידע את הציבור ובלי צורך באישור בנייה - עומד להסתיים. בימים אלה מנסחת המחלקה המשפטית במשרד התקשורת תקנות חדשות: התקנת אנטנות אלה, המכונות "מתקני גישה אלחוטיים", תחייב הליך אישור בנייה של גופי התכנון והבנייה המוניציפאליים. עם זאת, התקנות הן בבחינת פשרה, שכן הליך האישור יהיה מזורז.

נוהל מתקני הגישה, שלפיו חברות הסלולר אינן צריכות להוציא אישור בנייה להתקנת אנטנה זעירה (שגובהה עד 80 ס"מ), מתבסס על פרצה בחוק משנת 2000 שהפכה לדרך המלך מבחינת החברות. כך, ב-2008 היו 81% מאתרי הסלולר שנוספו בישראל (נטו) מתקני גישה, ולא אתרים שמצריכים אישור ויידוע בסך הכל יש כיום לחברות הסלולר בישראל כ-7,200 אתרים, מהם כ-1,300 מתקני גישה. לפי ההצעה החדשה של משרד התקשורת, חברת הסלולר תגיש בקשה לאישור התקנת אנטנה זעירה והדבר יפורסם ברבים. אם לא יהיו התנגדויות להתקנה בציבור או במועצה לתכנון ובנייה - ההצעה תאושר. כוונת משרד התקשורת היא שההליך יקוצר, ובמקום תהליך אישור ובנייה רגיל שנמשך כשנה וחצי, אישור התקנת האנטנה יתקבל בתוך חודשים ספורים.

מתקני הגישה קריטיים לחברות הסלולר, והן טורחות לציין בדו"חות הכספיים שלהן כי ביטול הפטור הנוכחי עלול להיות גורם סיכון לעסקיהן. לעומת זאת, ההערכה היא שחברות הסלולר לא יילכו לבג"ץ אם יבוטל הפטור מחוסר עילה חוקית לעתירה

מירס מתכננת הנחת 2,500 אנטנות חדשות בקרוב

הדרישה לניסוח התקנות החדשות באה מהיועץ המשפטי של משרד התקשורת. זה שנים מתקיים בין משרדי הממשלה ויכוח אם למתקני גישה דרוש אישור בנייה. במשרד הפנים ובמשרד להגנת הסביבה סבורים האישורים נדרשים מטעמים של הפחתת קרינה ובריאות הציבור; במשרדי התקשורת והאוצר סברו כי האישורים לא נדרשים - וזאת, כדי לעודד תחרות בשוק הסלולר אשר מבוססת על ידי הנחת תשתיות.

משרד מבקר המדינה תקף בחריפות בדו"ח השנתי האחרון שלו את מתקני הגישה. באחרונה נדרש לסוגיה היועץ המשפטי לממשלה - והוא זה שהנחה את משרד התקשורת לנסח תקנות חדשות. התקנות הללו יועברו למשרד הפנים, האחראי על הסדרת אישורי הבנייה בשלטון המוניציפלי.

סוגיית מתקני הגישה נהפכה באחרונה לרלוונטית מאי פעם. כפי שנחשף ב-TheMarker, חברת מירס מתכוונת להקים רשת סלולרית חדשה בטכנולוגיית GSM, ולשם כך תצטרך להניח כ-2,500 אתרי אנטנות חדשים. החברה התריעה במכתב למשרדי הממשלה כי אם הקמת כל אתר תדרוש הליך אישור של תכנון ובנייה, החברה לא תוכל להקים רשת חדשה והתחרות בענף תיפגע.

ממשרד התקשורת נמסר: "באחרונה הטילה יועץ המשפטי לממשלה על שר הפנים להכין תקנות נוספות בנושא מתקני גישה ארציים אלחוטיים, בהתייעצות עם משרד התקשורת. איננו יכולים להעביר את התייחסותנו עד שנעבירה למשרד הפנים".

בתגובה נמסר מהפורום לסלולריות שפויה: "אנחנו מברכים על ניסוח התקנות החדשות. אנו מקווים שהתקנות החדשות יביאו בחשבון את האינטרס הציבורי ולא יתנו פתח שוב לחברות הסלולר להקים אנטנות בהיחבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully