וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: איסור מכירת חמץ במקומות ציבוריים

22.12.2009 / 22:29

פסח עוד נראה קצת רחוק, אך הקרב על החמץ נפתח כבר עכשיו. הצעת חוק שתוגש מחר במליאה קוראת לאיסור מכירת חמץ ולא רק לאיסור על הצגתו

הצעת חוק המבקשת למנוע מכירת חמץ במקומות ציבוריים מתחילה לתפוס תאוצה. את הצעת החוק יזם יו"ר סיעת ש"ס ח"כ אברהם מיכאלי כבר בחודש מאי.על פי הצעת החוק, תימחק המילה "בפומבי" מחוק המצות, וכך ייאסר למכור חמץ אם הוא אינו מוצג בפומבי. הצעת החוק נועדה למנוע את הפרשנות שניתנה לחוק לפי ביהמ"ש ולפיה ניתן למכור חמץ בפסח כל עוד המוצרים אינם מוצגים לראווה בחנויות. "פסח מתקרב והזמן בוער", אמר מיכאלי לוואלה! חדשות.

מחר מתכוון מיכאלי להחתים חברי כנסת נוספים מסיעות שונות על הצעת החוק, ולהגישה במליאה. לדברי מיכאלי, "יהודים רוצים שחמץ לא יהיה בפרהסיה. 80% מהציבור הצהירו שהם לא אוכלים חמץ בפסח ואין טעם למנוע מהם את האפשרות ללכת בחג בלי לראות חמץ. אנחנו לא מתערבים לאנשים בבתיהם, והם יוכלו לעשות שם על פי הבנתם. את הצעת החוק יזמתי כדי למנוע פרשנויות שהמחוקק לא התכוון אליהם".

ב"פרשנויות שונות לגבי החוק", מתכוון מיכאלי לפסיקת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים שפסק לפני חג הפסח ב- 2008 כי מותר לחנויות ולפיצריות למכור חמץ בפסח, למרות "חוק המצות". השופטת תמר בר-אשר צבן הורתה אז למחוק כתבי אישום שהוגשו נגד ארבעה בעלי מסעדות שלטענת המדינה מכרו חמץ בפסח 2007.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי, "הגדרת המושג 'פומבי' על ידי בית המשפט, מתייחסת למכירה בדוכן המוצב ברשות הרבים בלבד. היא מעוותת את כוונת המחוקק ויוצרת אבסורד לפיו, בחנות גדולה דוגמת סופרמרקט, תותר הצגת חמץ, ואילו לדוכן למכירת פיתות או בייגלה בסמטה חשוכה, היא תיאסר. כדי להסיר ספק מכוונת המחוקק, יש למחוק את המילה 'בפומבי' ולאסור הצגה של חמץ בכל מקום עסק הפתוח לרבים".

"למה לעצור שם"

יו"ר ש"ס השר אלי ישי אמר בתגובה להצעת החוק כי "בשנה שעברה נראה שהעיוות בחוק הקיים דורש תיקון דחוף. רק בשל שיקולי לוחות זמנים לא צלח התיקון והשנה יבוא הדבר על פיתרונו. פרשנות בית המשפט הולידה מצב בו בחסות החוק הוצג חמץ ונירמס ברגל גסה אחד מסמלי העם היהודי שנשמר על ידי רוב מכריע של עם ישראל. תיקון החוק תוך השמטת המילה פומבי יוביל למציאות אליה התכוון המחוקק מלכתחילה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הגיב בציניות להצעת חוק החמץ המתוקנת ואמר כי "אני קורא לש"ס לא להסתפק רק בחוק החשוב הזה אלא להעביר גם חוק חובת ישיבה בסוכה וחוק חובת צום בתענית אסתר".

ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) אמר כי "מסורת ישראל אינה נקנית בכפיה. במקום שסיעת ש"ס תביא לאחדות בעם ישראל היא גורמת להתרחקות מהדת ומהמסורת". ביילסקי הוסיף כי "יש חשש שהקואליציה הדורסנית של נתניהו תיתן את ידה שוב לכפייה דתית על ציבור רחב המעוניין לחיות בלי שיכתיבו לו את אורחות חייו ומאכליו".

  • עוד באותו נושא:
  • חוק החמץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully