וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האוצר עיכב את כספי הסיוע לעמותות"

ליאור דטל

22.12.2009 / 7:56

קרן הסיוע לעמותות שנפגעו במשבר הכלכלי היתה אמורה לחלק 100 מיליןו שקל ל-2009, אך אלה טרם הועברו לגופים שביקשו מענקים. הכנסות העמותות נפלו בשנה החולפה ב-31%

משרד הרווחה ידחה את מתן כספי התמיכה של קרן הסיוע לעמותות במצוקה לתחילת השנה הבאה ולא יחלק אותם כבר השנה, כפי שהבטיח שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג - כך הודיע מנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ. לדבריו, האשם העיקרי בעיכוב בחלוקת הכספים הוא משרד האוצר.

באפריל השנה החליטה הממשלה על הקמת קרן סיוע לעמותות שנקלעו לקשיים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי. הקרן היתה אמורה לחלק 100 מיליון שקל ב-2009 ו-100 מיליון שקל ב-2010 לעמותות שיימצאו זכאיות לתמיכה ממשלתית. איצקוביץ ציין כי המשרד יפעל לחלוקת התמיכות של 2009 בינואר 2010.

עד כה היתה היענות דלה של העמותות בהגשת בקשות לסיוע. משום כך, הוסיף איצבוקיץ, ביקש לדחות את המועד האחרון לשליחת הטפסים על ידי העמותות לסוף דצמבר, ולכן הכספים יחולקו רק בשנה הבאה. איצקוביץ הביע אכזבה מהעניין המועט בקבלת הסיוע: רק 600 עמותות פנו בבקשה לסיוע ומתוכן 150 שלחו טפסים שבהן סיפרו פרטים על מצבן הכספי.

"לא מתקבל על הדעת שרק 150 עמותות מילאו את הטפסים האחרונים שמקנים להן את הזכות לקבל את הכסף", אמר איצקוביץ. בטפסים אלה נדרשות העמותות לספק מידע על שכר המנהלים בעמותה ועל הירידה בהכנסות מתרומות ובהכנסות העצמאיות שלהן. לדברי איצקוביץ, אף שמשרדו ביקש לדחות את מועד שליחת הטפסים, האשם העיקרי בעיכוב חלוקת הכספים לעמותות במצוקה בחודשים האחרונים היה משרד האוצר.

"הקושי המרכזי היה להגיע להסכמה עם משרד האוצר", אמר. "המשרד העמיד לא מעט מכשולים בכל הקשור לקריטריונים שבהם צריכות לעמוד העמותות המבקשות סיוע". לדביו, הוא מאמין שמניעי האוצר אינם זדוניים, אלא נובעים מניסיון למנוע שימוש לרעה בכספי ציבור. אם יישאר עודף מתוך 100 מיליון השקלים, הכסף יועבר בחזרה למשרד האוצר.

בתגובה נמסר ממשרד האוצר: "הכסף הועמד לרשות קרן הסיוע כבר לפני כמה חודשים, ולבקשת איצקוביץ התשלום נדחה עד למועד בו יגישו העמותות את הטפסים הרלוונטיים".

צניחה של 31% בהכנסות העמותות ב-2009

בעקבות המשבר הכלכלי צנחו הכנסות העמותות בישראל ב-31% ב-2009 לעומת השנה הקודמת ו-12% מהעמותות נמצאות כעת בסכנת סגירה - כך עולה מסקר שערך המרכז לחקר המגזר השלישי (מגזר העמותות והמוסדות ללא כוונה רווח) באוניברסיטת בן גוריון עבור ארגון מנהיגות אזרחית. הסקר נערך בקרב 225 עמותות.

"הממצאים מעידים שהמשבר בארגוני המגזר השלישי עמוק והאופק אינו ורוד", אמר מנכ"ל מנהיגות אזרחית, ד"ר ירון סוקולוב. בין האסטרטגיות שבהן נקטו עמותות להתמודד עם המשבר - התייקרות מחירי השירותים שהן מספקות לאזרחים. כדי להתגבר על המשבר העלו 12% מהעמותות את המחיר עבור שירותיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully