וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתסמן: הממונה תפסול את עסקת הנסון

אורה קורן וגיא ליברמן

20.12.2009 / 9:34

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, צפויה לא לאשר את העסקה למכירת חומרי הבניין לחברת משאב מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, מחשש לריכוזיות יתר בתחום הבנייה

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לא תאשר את העסקה למכירת חברת חומרי הבניין הנסון למשאב מקבוצת אי.די.בי - כך מסרו ל-TheMarker מקורבים לעסקה. הבהרות ברוח זו הועברו בשבועות האחרונים למשאב, וזו החלה בבחינת חלופות מצומצמות לעסקה מול רשות ההגבלים.

החלופות שנבחנות כוללות רכישת חלקים מהנסון. ככל הנראה, רשות ההגבלים העסקיים דחתה כבר כמה חלופות שהציעה משאב. ההערכות הן שהרשות עשויה לאשר עסקה מצומצמת ביותר בין משאב להנסון - אם בכלל - אך לא את העסקה הגדולה למכירת הנסון למשאב תמורת 450 מיליון שקל. הנסון פועלת בעיקר בתחומי הבטון והמחצבות, ומשאב מחזיקה בנשר, שהיא בעלת מונופול בייצור מלט. בנוסף, משפחת לבנת, השותפה בגרעין השליטה באי.די.בי (המחזיקה במשאב) היא בעלת שליטה בתחומים משיקים - בהם שינוע לענף התשתיות.

משאב הציגה את העסקה כמיזוג אנכי בתחום התשתיות, שאינו פוגע בתחרות, אך במשק חששו שהעסקה תפגע בתחרות בענפי הבטון והתשתיות. אם החלטת רשות ההגבלים העסקיים לא תהיה מקובלת על משאב, צפויה החברה להגיש עלייה ערר לבית הדין להגבלים עסקיים.

המחזור השנתי של הנסון: 950 מיליון שקלים

עסקת הנסון ומשאב נחתמה בסוף יולי השנה לאחר תהליך שבו בחן התאגיד הגרמני היידלברג צמנט, המחזיק בה, הצעות של כמה מתמודדים לרכישתה. בין היתר ערכו נציגי התאגיד פגישות עם נציגי חברת שפיר הנדסה שבשליטת משפחת שפירא, עם איש העסקים יעקב שחר ועם איש העסקים יעקב אנגל. כל אלה הביעו נכונות לרכוש את הנסון, שנחשבת לשחקנית השנייה בגודלה בתחום חומרי הבניין בישראל.

נכסי הנסון המשמעותיים כוללים שלוש מחצבות, 29 מפעלים לייצור בטון, שני מפעלי אספלט, וצי של 170 משאיות - בהן מערבלי בטון ומשאיות להעברת חומרי מחצבה. החברה מעסיקה 560 עובדים. על פי נתונים של הכלכלן שאול קרולנד מחברת שקד כלכלה, המחזור השנתי של החברה הוא 950 מיליון שקל.

קבוצת אי.די.בי כוללת את נשר, המוכרזת כמונופול בתחום המלט ואת חברת חרושת חומרי נפץ המוכרזת כמונופול בתחום חומרי הנפץ למחצבות. בנוסף מחזיקה משפחת לבנת, שהיא חלק מגרעין השליטה באי.די.בי, את חברת תעבורה תפזורת, המוכרזת כמונופול בתחום שינוע המלט. על אלה יש להוסיף חברות בנייה מקבוצת אי.די.בי כמו גב ים, ונווה גד.

המתנגדים לעסקה, ובראשם התאחדות הקבלנים, טענו שהיא תפגע בתחרותיות בענף הבנייה בכלל ובתחום הבטון בפרט, שכן היא תיצור רצף של אחיזה חזקה בכל שרשרת הבנייה - מייצור המלט דרך ייצור הבטון ועד לבנייה בשטח. באי.די.בי טענו שהקבוצה לא פעילה בתחום הבטון והמחצבות, ולכן רכישת הנסון לא תביא לפגיעה בתחרותיות בענף.

באחרונה קיימה ועדת הכספים של הכנסת דיון לגבי העסקה לבקשת ח"כ חיים אורון, שהביע אף הוא התנגדות לעסקה. לפני שבועיים חשף TheMarker כי משרד האוצר מתנגד לעסקה.

ממשאב נמסר אמש בתגובה: "העסקה בכללותה נמצאת בבדיקת הממונה על ההגבלים העסקיים, ואנו ממתינים לתשובתה הרשמית".

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "המגעים עם הצדדים נמשכים. ישנה בעיתיות רבה בעסקת רכישת הנסון על ידי משא - אך אין עדיין החלטה סופית בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully