וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה במקורות: תתקשה להתפיל מים

אבי בר-אלי

18.12.2009 / 9:28

הפרויקט להקמת מתקן התפלת מי הים של חברת מקורות באשדוד עלול להימצא בסכנה - בשל המחיר הנמוך במיוחד שבו הציעו הזוכים במכרז המקביל להקמת מתקן התפלה בשורק

הפרויקט להקמת מתקן התפלת מי הים של חברת מקורות באשדוד עלול להימצא בסכנה - בשל המחיר הנמוך במיוחד שבו הציעו הזוכים במכרז המקביל להקמת מתקן התפלה בשורק למכור את המים המותפלים למדינה. ממחיר זה ייגזר המחיר שבו תרכוש המדינה את המים מחברת מקורות.

ל-TheMarker נודע כי במשרדי הממשלה שוררת דריכות לקראת פרסום מחיר המים למקורות בידי ועדת המכרזים הממשלתית. לפי הערכות, פרסומו יביא להתדיינויות קשות בין מקורות לאוצר.

הקמת מתקן ההתפלה בידי חברת מקורות עוגן במסגרת השינוי המבני בחברה, שאושרר ב-2007, למרות בחירת הממשלה במתווה שיתוף הפעולה הציבורי-פרטי (P.P.P) להקמת מתקני התפלה. בהסדר נקבע כי מקורות תשמש למעשה זכיין הפרויקט עבור המדינה - ותמכור את המים במחיר קבוע.

המחיר, כך נקבע, "יתבסס ככל הניתן, ובכפוף לשיקול דעתה של ועדת המכרזים, על המחירים שנקבעו במכרזים הרלוונטיים האחרונים, ובשינויים המחייבים". כלומר, המחיר ייקבע כיום בידי ועדת המכרזים הבין-משרדית שבראשות סגן החשכ"ל, גיל שבתאי, בהתאם למחיר המים שהוצע בידי הזוכה במכרז שורק המקביל.

במכרז זה, שנסגר השבוע, זכתה קבוצת SDL שבה שותפות הנדסת התפלה IDE (51%) וקרן האצ'יסון (49%). זאת לאחר שהציעה מחיר של 2.19 שקלים למ"ק מי ים מותפלים, כאשר המחיר הריאלי (בשקלול מנגנון ההצמדה) היה 2.01 שקלים למ"ק בלבד.

מדובר במחיר נמוך משמעותית ממחיר המים שהוצע במכרזי ההתפלה הקודמים, ונמוך ב-20% ממחיר המים הריאלי שהציעו IDE ושיכון ובינוי במתקן ההתפלה בחדרה. קבוצת BGS, שהתמודדה במכרזה והפסידה, הציעה מחיר מים של 2.23 שקלים לקוב; וקבוצת VETAL הציעה מחיר של 2.43 שקלים למ"ק.

שורק מאבד את יתרון הגודל

כדי לקבוע את מחיר המים שיינתן למקורות, תידרש ועדת המכרזים להתאמות מסוימות של מחיר הזכייה בשורק, הנובעות מההבדל בין הפרויקטים ומתווה המימון. בין היתר מדובר בתוספת עלות שתבטל את יתרון הגודל של המתקן בשורק (150 מיליון מ"ק) לעומת זה של מקורות (100 מיליון מ"ק), וכן תכסה על עלות האנרגיה הגבוהה יותר במתקן באשדוד, שלצדו לא תוקם תחנת כוח פרטית. אלה יקוזזו בעלויות גיוס ההון הזולות יותר של מקורות (המדורגת AAA).

לפי הערכות, המחיר עשוי לנוע בין 2.4 שקלים ל-2.6 שקלים לקוב מי ים מותפלים - מחיר נמוך שעשוי לגרור התנגדות מצד מקורות. זאת משום שהמחיר ישבש את המודל הפיננסי שעמד בבסיס המכרז שפירסמה - ועשוי להותיר אותה לכאורה עם פרויקט חסר תשואה או הפסדי.

מאידך, בוועדת המכרזים ערים לטענות בדבר מידת יעילות מתקן ההתפלה שתיכננה מקורות ואין בכוונת הוועדה לאשר למקורות תעריף החורג מן הנורמה החדשה שנקבעה השבוע בשוק. ועדת המכרזים אמורה למסור למקורות את מחיר המים בשבוע הבא.

מתקן ההתפלה של מקורות יוקם בעלות מוערכת של 1.6 מיליארד שקל בידי קבוצת IVM של מנרב הנדסה ו-Sadyt הספרדית (וולוריצה). מדובר בפרויקט קבלנות (Turn Key) לתכנון והקמה של מתקן התפלת מי ים בהספק 100 מיליון מ"ק בשנה, על שטח של כ-65 דונם באזור התעשייה הצפוני באשדוד.

המתקן יופעל על ידי החברה הבת של מקורות, מקורות ייזום, למשך 25 שנה וכולל אופציה להכנסת הזוכה כשותף בחברת הפרויקט (SPC) ובחברת ההפעלה (O&M) בשיעור של עד 40%.

ממקורות נמסר בתגובה כי "החברה פועלת על פי הנחיות ועדת המכרזים הבין-משרדית ורשות המים, תוך התחייבות ללוח זמנים קצר באופן יחסי לעומת הקמת מתקני התפלה אחרים. כל זאת כדי להתמודד עם משבר המים החמור השורר במדינה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לפי החלטת הממשלה ועדת המכרזים תודיע בימים הקרובים למקורות ייזום את מחיר רכישת המים ממתקן ההתפלה באשדוד, בהתאם לתוצאות המכרז הרלוונטי ביותר, המשקף את מחיר השוק בשינויים המחויבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully