וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוהר גושן: "5% מהפעילים בשוק - רמאים"

17.12.2009 / 20:11

בכנס שנערך על ידי הפיקוח על הבנקים, אמר יו"ר רשות ני"ע כי בכך שנותנים לרשות לפעול בכלים פליליים, יוצרים חוסר איזון ולכן יש צורך בקיומה של אכיפה מנהלית מגובה בחקיקה

הפיקוח על הבנקים ערך היום (חמישי) יום עיון בנושא "דירקטור בתאגיד בנקאי - אתגרים בעידן תגבור הממשל התאגידי". נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים, יו"ר הרשות לני"ע ואחרים נשאו דברים בפני קהל דירקטורים בבנקים ונושאי משרה בכירים בבנקים וברשויות אחרות.

גושן ציין בכנס כי "95% מהפעילים בשוק ההון הם אנשים ישרים שרוצים לעשות את מלאכתם נאמנה. 5% הנותרים הם רמאים". לדבריו, בכך שנותנים לרשות ניירות ערך לפעול בכלים פליליים, כלומר כאלה המתאימים רק לאותם 5% מהפעילים, יוצרים חוסר איזון. "הכלי הפלילי לא מתאים ל-95% האחרים. לכן יש צורך בקיומה של אכיפה מנהלית, והרשות פועלת כדי לקדם חקיקה בהקשר זה".

גושן הוסיף גם שלא בכל המקרים הדח"צים מגלים אפקטיביות בכל הנוגע לאינטרס של הציבור מול בעלי השליטה שמינו את אותם דח"צים. "בכוונת הרשות לפעול לשיפור המצב באמצעות הנהגת האכיפה המנהלית מחד והגברת האכיפה האזרחית (בין השאר, באמצעות עידוד תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות) מאידך. מערך אכיפה זה יעלה את סטנדרט ההתנהלות של הדח"צים", הדגיש גושן.

בהודעה שפירסם בנק ישראל לאחר הכנס, נכתב כי "לקחי המשבר העולמי מצביעים בין היתר על כשלים בקיומו של ממשל תאגידי תקין בתאגידים הבנקאיים. ממשל תאגידי תקין חיוני לשמירה על אמון הציבור ובטחונו במערכת הבנקאית ומהווה נדבך הכרחי להתנהלות משקית וכלכלית תקינה. לדירקטוריון בתאגיד בנקאי אחריות מכרעת להטמעתם של כללי ממשל תאגידי תקינים ולקידום סטנדרטים גבוהים של אתיקה מקצועית ומסגרת בקרה פנימית בתאגיד הבנקאי".

לדברי הבנק, מטרת יום העיון היתה להגביר את המודעות של הדירקטורים בתאגידים בנקאיים לאתגרים העומדים בפניהם לאור התמורות ברגולציה בעולם ולהבהיר מהן הציפיות הפיקוחיות מדירקטורים בתאגיד בנקאי בעידן הממשל התאגידי.

במהלך היום נדונו חובותיו של דירקטור בתאגיד בנקאי, אחריותו לקביעת האסטרטגיה של הבנק כתהליך top down, אחריותו לקביעת תיאבון הסיכון של התאגיד הבנקאי ולהתאמת רמת ההון לחשיפה לסיכונים, לניהול הסיכון ולרמת הבקרות.

"הדירקטורים צריכים להיות בעלי כישורים הולמים, בלתי תלויים, בעלי הבנה ברורה של תפקידם בממשל התאגידי ובעלי יכולת להפעיל שיקול דעת ראוי בענייני התאגיד", נכתב עוד בהודעת הבנק. "הרכב הדירקטוריון צריך להתאים לפרופיל הסיכונים של הבנק ויש להעמיד לרשותו מנגנוני פיקוח ובקרה לשם בחינה כי הפעילות אותה מתווה ההנהלה מתבצעת בהתאם לאסטרטגיה ולמדיניות שנקבעה על ידו". עוד התייחס הפיקוח לציפיות מהדירקטורים להקדיש זמן ומרץ על מנת לעמוד במחויבויות המוטלות עליהם, להתעדכן ולהשתלם באופן שוטף.

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, שנשא את דבריו בסיום הכנס, ציין כי יום העיון משתלב בתהליכי העבודה בפיקוח על הבנקים לקידום תקנות באזל 2 בישראל, והדגיש את כוונתו להמשיך ולהדק את הקשר והדיאלוג בין הפיקוח על הבנקים לבין הדירקטורים בתאגידים הבנקאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully