וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכי צה"ל לח"כים: משרד הביטחון הפקיר אותנו

פנחס וולף

17.12.2009 / 15:08

נכי צה"ל ומשפחות שכולות הופיעו בפני צוות הבדיקה הפרלמנטרי להתנהלות אגף השיקום במשרד הביטחון ומתחו ביקורת חריפה על היחס אליהם. הח"כים הבטיחו: "נחזיר לכם את הגאווה האבודה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נכי צה"ל ומשפחות שכולות הופיעו היום (חמישי) בפני צוות הבדיקה הפרלמנטרי מטעם ועדת החוץ והביטחון להתנהלות אגף השיקום ואגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, ומתחו ביקורת על היחס כלפיהם. בראש הצוות עומדים חברי הכנסת ישראל חסון (קדימה) ומשה מטלון (ישראל ביתנו).

בין המעידים היו זיוה חי ציון, אמו של יוסי, נכה צה"ל בעל 100 אחוזי נכות והפצוע הראשון במבצע "עופרת יצוקה", וירמי אולמרט, אחיו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שנפצע במהלך מלחמת לבנון הראשונה.

"לא היה פיקוח של אגף השיקום על תהליך השיקום של בני", טענה חי ציון בעדותה. "התנהלות האגף היתה מתחת לכל ביקורת. לא עדכנו אותנו בשום פרט במסגרת התהליך. לקראת השחרור של בני מהשיקום, שום דבר לא היה מוכן, לא ציוד, לא הבית הנגיש, לא מיטה מתאימה, לא כסא גלגלים, ועל כל דבר אחראי מישהו אחר בתוך אגף השיקום".

חי ציון סיפרה עוד, כי "הנטל נפל על המשפחה בהשגחה על הבן במהלך השיקום ולא היתה לי כתובת שליוותה אותי בתוך אגף השיקום. הבעיה שלי היא לא עם מה נותנים לי, אלא איך נותנים וכיצד מעניקים שירות. ממשרד הביטחון, אני, כאמא, לא קיבלתי דבר. אף אחד לא מעדכן אותך לגבי הזכויות המגיעות לך. אולי אני זכאית לעוד דברים ואיני מודעת אליהם. מעבר לכך, ישנו בזבוז משווע ואין פיקוח על כך באגף השיקום".

"תופסים את הנכים כפראיים"

אולמרט טען בעדותו, כי "היתה תחושה בעבר שהתפקוד באגף השיקום הוא יעיל ואפקטיבי אבל בשנים האחרונות אני חש שזה לא כך. הכנסת אוכלוסיות זכאיות לאגף השיקום שמרכיביהן לא נפצעו במסגרת פעילות מבצעית או עקב השירות הצבאי אלא החליקו על בננה במסגרת חופשה - היא טעות ואינה צודקת".

"מעבר לכך", אמר ירמי אולמרט, "ישנה פגיעה של אגף השיקום בזכויות של נכים בעקבות שינויים חד-צדדיים בקריטריונים ללא תיאום וללא הסכמה או אפילו הליך הידברות כלשהו מול ארגון נכי צה"ל. יש תחושה נוראית שהיום האווירה השתנתה בכל הנוגע לשירות הניתן לנכי צה"ל. כאילו אגף השיקום תופס את הנכים כ'פראיים' שיש להרחיקם במקום לקרב אותם".

צוות הבדיקה הוקם כדי לבחון את הטענות ההדדיות בין נכי צה"ל ומשפחות שכולות לבין אגף השיקום ואגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון. בסיום התהליך, הצוות יגיש דו"ח אופרטיבי, הכולל פתרונות אפשריים לסוגיות הללו.

חסון ציין במהלך יום שימוע העדויות כי, "מטרת עבודת צוות הבדיקה שבראשותי היא להביא את מדינת ישראל לפרוע את חובתה המוסרי כלפי אלה ששילמו בבריאותם, בגופם ובחייהם למען ביטחון אזרחיה. רק כך נחזיר את הגאווה האבודה למעמד נכי צה"ל ובני המשפחות השכולות".

בתוך כך, חסון, מטלון וקבוצת ח"כים הגישו הצעת חוק שתחייב את שר הביטחון ואת ראש אגף השיקום וראש אגף משפחות והנצחה להופיע בפני מליאת וועדת החוץ והביטחון כדי לדווח על פעילות האגף, על אופן חלוקת התקציב ועל המדדים לבחינת השירות הניתן לנכי צה"ל ולמשפחות השכולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully