וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחנת כוח בבאר טוביה תסכן את חיי התושבים"

רמי שני

17.12.2009 / 8:52

תושבי המועצה האזורית באר טוביה חידשו את מאבקם נגד הקמת תחנת כוח סמוך למקום מגוריהם. "זו תהיה פצצת זמן מתקתקת"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

במועצה האזורית באר טוביה, התחדש המאבק נגד הקמה של תחנת כח המופעלת באמצעות גז. "התחנה הזאת תהיה מסוכנת לכל האזור", טען תושב המועצה, חבר הכנסת לשעבר אלכס גולדפרב. "המרחק שלה מבתי התושבים, יהיה רק 400 מטרים. זה סיכון מיידי של קרינה, רעש וסכנות נוספות. וחוץ מזה, הקמה של תחנה כזאת באזור הזה, תגרום לסיכונים סביבתיים משמעותיים ביותר". גולדפרב גר במושב אביגדור, שכמעט צמוד לשטח שעליו מתוכננת תחנת הכח.

במועצה מנסים עתה להביא להשהיית הדיונים על התחנה בוועדה לתשתיות לאומיות. במטה המאבק אומרים, כי מעולם לא הוקמה תחנת כוח במרחק קטן כל כך מבתי תושבים: "מדובר בתחנה בהספק של 400 מגה ואט. הקמה של מתקן כל כך גדול ליצור חשמל, מהווה סיכון משמעותי מאוד", סבור שמשון רוזן ממושב תימורים, אחד מראשי מטה המאבק, "מדובר בסכנה של קרינה ולידה סיכונים אחרים. זוהי פצצת זמן מתקתקת מרגע שהוחל בהקמתה. תהיה בה כמות גדולה של גז, וברגע של תקלה או פגיעה, ישתחררו כמויות גז גדולות מאוד לאוויר. הדבר עלול לסכן את התושבים בצורה מיידית. כמו כן, המתקן יהיה צמוד לאזור תעשייה אשר הוגדר כמסוכן על ידי פיקוד העורף בשל כמויות החומרים המסוכנים שמכילים המפעלים הבנויים בו. במפעלים הללו מוחזקים מצבורים משמעותיים של חומרים מסוכנים לצרכים של תהליכי ייצור, וכל שריפה באחד מהם עלולה להתפשט גם לאזור תחנת הכח המתוכננת ולגרום לאסון בקנה מידה עצום".

'שרי אריסון עושה בנו ניסויים"

בכרוזים שחולקו בקריית מלאכי ובאזור באר טוביה, מואשמת המיליארדרית שרי אריסון, באחריות ליצירת המטרד הסביבתי: "אריסון רוצה להפוך את צומת קסטינה לצומת גזינה" נאמר בכרוז וגם: 'שרי עושה בנו ניסויים".

בחברת שיכון ובינוי, מקימת התחנה, דוחים את הטענות של התושבים ואומרים, שהתנגדותם נובעת מחוסר ידיעה בתחומים רבים: "התחנה מוקמת כחלק מתכנית הפיתוח של משרד התשתיות למשק החשמל והינה פרויקט תשתיות לאומי כפי שהוגדר ידי שרי התשתיות, האוצר והפנים ואושר על ידי ממשלת ישראל", נאמר בתגובת החברה, "כמו כן, התחנה עומדות בתקנים הרלבנטיים, אינה מזהמת או מרעישה ומהווה את התחליף האידיאלי לתחנות פחם.

"התחנה תבטיח הגעת גז טבעי לאזור ובכך תאפשר למפעלים מזהמים הקיימים באזור כיום ופועלים על מזוט לעבור לגז טבעי ובכך להקטין את רמת הזיהום. התחנה תספק מאות מקומות עבודה לתושבי האזור ותאפשר אספקת חשמל מוזל למפעלים באזור. חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון חרטה על דגלה את נושא הקיימות והשמירה על איכות הסביבה ומממשת ותמשיך לממש נושא זה בכל הפרויקטים שלה. החברה משוכנעת כי מדובר בפתרון הטוב ביותר הנמצא כיום".

אנשי מטה המאבק מודים, כי הם אינם מכירים מספיק את ההשפעה של הימצאות יישובים קרובים במידה מדאיגה לתחנות כח והם מסתמכים על אירועים שהתרחשו במקומות אחרים. עם זאת הם מצביעים על דבר המדגיש את הסכנה שבדבר: הקמת תחנה במרחק כל כך קטן מבתי התושבים, לא נעשה בישראל בשום מקום: "הדאגה שלי, היא בעיקר לעתיד האזור", אמרה דוקטור ענת פלדמן, תושבת האזור. "ראינו מה קורה במקומות אחרים, שבהם יש תחנות כאלה או דומות. לא חייבים לחכות לאסון או ליצור את התנאים לכך שהוא יתרחש. אם אפשר למנוע אותו, עדיף לעשות את זה בשלב התכנון ולא בשלב שכבר אי אפשר יהיה לעצור את הדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully