וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בשפל

נמרוד הלפרן

16.12.2009 / 21:40

הבנק הותיר כצפוי את הריבית בשפל של 0%-0.25%, ושב על ההערכה משלוש פגישותיו הקודמות, לפיה יותיר את הריבית במדינה ברמה נמוכה באופן חריג לתקופה ממושכת

הבנק הפדרלי הותיר היום כצפוי את הריבית בארה"ב בשפל של 0%-0.25%, ושב על ההערכה משלוש פגישותיו הקודמות, לפיה יותיר את הריבית בארה"ב ברמה נמוכה באופן חריג לתקופה ממושכת. הבנק הפדרלי, שבראשו עומד היו"ר בן ברננקי - אשר הוכתר היום לאיש השנה של השבועון "טיים" - דבק בנוסח ההודעה לפיה "הבנק ממשיך לצפות כי התנאים הכלכליים עשויים להמשיך לחייב רמות ריבית נמוכות באופן יוצא דופן למשך תקופה ממושכת". כמו כן, שב והעריך הבנק כי "רמת האינפלציה תישאר מתונה עוד זמן מה".

הבנק המרכזי שב וציין כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית כל עוד האבטלה ונקודות תורפה כלכליות נוספות יישאר בעינן וכל עוד האינפלציה תישאר ברמה נמוכה. עם זאת, הערכת המצב של הבנק הפדרלי לגבי מצב הכלכלה הגדולה בעולם היתה אופטימית יותר מזו של ישיבתו הקודמת, ורמזה לכך שהבנק המרכזי קרוב לסיום תוכניות החירום שבהן נקט כדי לתמוך בכלכלה.

"נתונים שפורסמו מאז ישיבתו הקודמת של הבנק הפדרלי בנובמבר מצביעים על המשך התאוששות הפעילות הכלכלית ועל כך שהתדרדרות מצב שוק התעסוקה מתמתנת", נאמר בהודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc) שפורסמה בתום ישיבה בת יומיים. "נראה כי נרשמת צמיחה מתונה בצריכת משקי הבית, אם כי היא עדיין מוגבלת בשל חולשת שוק התעסוקה, צמיחה מתונה בהכנסות, ירידה בשווי משקי הבית, ותנאי אשראי קשוחים", נאמר בהודעה.

חברי הועדה החליטו פה אחד על השארת הריבית ברמתה הנוכחית. נוסח ההודעה כלל שינוי משמעותי אחד לעומת ההודעות הקודמות, אשר כלל רשימה של כל תוכניות הלוואות החירום של הבנק הפדרלי ואת התאריכים שבהן בכוונתו לסיימן. למרות שהתוכניות ותאריכי הסיום המתוכננים היו ידועים זה מכבר, זו הפעם הראשונה שהן מוצגות באופן זה בהודעת הבנק המרכזי.

באחרונה התחזקו ההערכות בקרב המשקיעים כי הבנק הפדרלי יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב מוקדם יותר מהצפוי. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds Futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, העניקו אתמול סיכוי של 53% לכך שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית לרמה של 0.5% לפחות עד חודש יוני, לעומת הסתברות של 35% לפני חודש.

רכישת נכסים - כלי מרכזי בהתמודדות עם המשבר

הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית מאז חודש דצמבר 2008, והפך את הרכישה של נכסים לכלי המדיניות המרכזי שלו בהתמודדות עם המשבר הכלכלי. בישיבתו בחודש ספטמבר החליט הבנק הפדרלי על הארכת תוכנית החירום לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר עד לחודש מארס - שלושה חודשים יותר מהמתוכנן - אולם החליט גם כי החל מסוף מארס יתחיל הבנק המרכזי לצמצם את היקף הרכישות.

מצבה של כלכלת ארה"ב רשם התאושש קלות מאז אמצע חודש אוקטובר, הודות לשיפור מתון בצריכה הפרטית ובמגזרי הייצור והדיור, אשר הצליחו לפצות על מצבו העגום של שוק הנדל"ן המסחרי, לפי הדו"ח התקופתי על מצב הכלכלה האמריקאית של הבנק הפדרלי, המכונה "ספר הבז'", שפירסם הבנק המרכזי לפני שבועיים.

שמונה מתוך 12 מחוזות הבנק הפדרלי דיווח על שיפור במצב הכלכלה מאז אמצע חודש אוקטובר, ואילו ארבעת המחוזות הנותרים דיווחו כי המצב נותר ללא שינוי או על מגמה מעורבת, לפי הדו"ח. מצבו של שוק התעסוקה בארה"ב נותר חלש על רקע פיטורים נוספים, גיוסים דלים של עובדים חדשים, ושיעורי אבטלה גבוהים במרבית מחוזות הבנק הפדרלי, נכתב בדו"ח אשר שימש את בכירי הבנק בהחלטת הריבית היום. עם זאת, הבנק ציין בדו"ח כי נרשמו סימנים נקודתיים לשיפור בשוק התעסוקה. מאז כניסת כלכלת ארה"ב למיתון בדצמבר 2007 איבד שוק התעסוקה 7.2 מיליון משרות.

הבנק הפדרלי ציין עוד בדו"ח שפירסם בתחילת החודש כי נרשמה הרעה נוספת בשוק הנדל"ן המסחרי. "תנאי השוק הורעו בכמעט כל מחוזות הבנק, על רקע עלייה בשיעור הנכסים הפנויים, ירידה בדמי שכירות ומעט, אם בכלל, פיתוח חדש". התחזית לשוק הנדל"ן המסחרי בשנה הבאה לא היוותה מקור לנחמה, לאחר שהבנק הפדרלי של בוסטון אמר כי התחזית "עגומה" והבנק הפדרלי של קנזס סיטי הגדיר את מצב המגזר בתור "מדכדך".

מוקדם יותר היום פורסמו שורה של נתוני מקרו בארה"ב. מדד המחירים לצרכן בארה"ב (CPI) עלה בחודש שעבר ב-0.4%, לאחר עלייה של 0.3% באוקטובר, מסר היום משרד העבודה האמריקאי. העלייה תאמה את תחזיות הכלכלנים. עם זאת, מדד הליבה, אשר אינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, נותר במפתיע ללא שינוי - חודש ראשון בו לא רשם עלייה מאז דצמבר 2008. כלכלנים צפו כי מדד הליבה יעלה ב-0.1%.

שוק הדיור האמריקאי סיפק אף הוא היום חדשות מעודדות. התחלות הבנייה בארה"ב זינקו בנובמבר ב-8.9% לקצב שנתי של 574 אלף בתים, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. הגידול בהתחלות הבנייה היה בהתאם לתחזיות הכלכלנים.

משרד המסחר האמריקאי פירסם היום גם את נתוני החשבון השוטף הרבעוניים של ארה"ב. הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב התרחב ברבעון השלישי של השנה ל-108 מיליארד דולר, או 3% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) לעומת 98 מיליארד דולר, או 2.8% מהתמ"ג, ברבעון השני של השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully