וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: לא בטוח שחשבו על הפגיעה שבהקפאה

גלעד גרוסמן

16.12.2009 / 17:30

שופטי בג"ץ דנו בעתירות של 14 מועצות מקומיות ואזוריות נגד החלטת הקבינט על הקפאת הבנייה בגדה, ומתחו ביקורת על מנגנוני הפיצויים לתושבים שייפגעו מהצו

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

שופטי בג"ץ שדנו היום (רביעי) בעתירות נגד הקפאת הבנייה בשטחים, מתחו ביקורת על מנגנוני הפיצויים העתידיים לתושבים שייפגעו מההקפאה. "מי יכול לבנות? מה אפשר לתבוע? מה אפשר לעשות לאחר שהוועדה תקבל את החלטתה? אדם שנפגע צריך לדעת את כל הדברים האלה", אמרה השופטת אילה פרוקצ'יה במהלך הדיון.

השופטים דנו בעתירות שהגישו 14 מועצות מקומיות ואזוריות ושל תושבי התנחלויות נגד החלטת הקבינט על ההקפאה. השופטת פרוקצ'יה דחתה את טענת העותרים, לפיה ההקפאה נקבעה משיקולים מדיניים שהם זרים לתחום שיפוטו של אלוף הפיקוד. "הממשלה קובעת יעדים מדיניים שכדי להגשים אותם יש צורך בצווי הקפאה, והיא עושה זאת במסגרת סמכותה לפעול במישור של המשפט ציבורי", אמרה פרוקצ'ה.

"המפקד הצבאי הוא זרוע ארוכה של ממשלה בעניין זה ביחס לתושבים הישראלים. מה [יכול להיות] פסול בתזה המשפטית? כמובן שישנן גם שאלות אם זה מידתי".

אולם, למרות קביעה זאת השופטים מתחו ביקורת על הפגיעה האפשרית בתושבים. השופטת ביניש תהתה האם גובש מנגנון פיצוי ועל מה אפשר לבקש פיצויים. על כך השיבה נציגת המדינה, עו"ד חני אופק, כי הוקמה ועדה שתדון בפיצויים.

נשיאת בית המשפט דורית ביניש אמרה כי "איננו יודעים עד כמה מי שהוציא את הצו נתן דעתו לכל הווריאנטים של הפגיעות שהועלו פה לפנינו". היא ביקשה מעו"ד אופק להעלות בפני הממונים את הבעיות השונות שעלו בדיון.

השופט הנדל אמר כי אין תמריץ להשלים את סדרי עבודתה של הוועדה במהירות. "אין פירוט בכלל, יש הצהרה כללית". השופטת פרוקצ'יה שאלה אם לא צריך לעגן בקריטריונים מפורשים וברורים מי רשאי לקבל פיצוי. וביניש הוסיפה: "צריכים להיות קריטריונים, לאיזו עילה הוא פונה, הוא צריך לדעת את הזכויות שלו". על כך השיבה עו"ד אופק: כי "אנו לא מכחישים את עצם קיומה של הפגיעה. מעבר לכך הוועדה תקבע לעצמה גם את סדרי עבודתה".

ראש המועצה בית אריאל, אבי נעים, אמר בדיון שמדובר בפגיעה ב-300 אלף בני אדם. "אנו מקבלים את סמכות המדינה, אבל אנו הגענו למקום שאנו צריכים לזעוק. פגעו קשות באזרחי מדינת ישראל. מדובר באלפי אזרחי מדינת ישראל שומרי חוק שנפגעו קשות, הם שמו שם את מיטב כספם. חוסר המידתיות בצו כפי שהוא נכתב, הוא זועק לשמיים. הנזק הוא לא רק כלכלי אלא הוא גם נזק נפשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully