וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "ליקויים חמורים בניהול משק המים"

אייל דץ

16.12.2009 / 6:02

ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים פרסמה דו"ח ביניים בו היא מעבירה ביקורת חריפה על ניהול משק המים בישראל. ממליצה להתאים מחיר המים לעלותם בפועל

"ביטול היטל הבצורת – רק אם יינקטו במקומו אמצעים מעשיים", כך ממליצה ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל. וועדת החקירה הגישה היום (רביעי) לוועדה לביקורת המדינה את מסמך הביניים של עבודתה ובו המלצות לעניין החיסכון, היטל הבצורת ותעריפי המים.

יושב ראש הוועדה פרופסור דן ביין, ושני חברי הוועדה הפרופסורים יורם אבנימלך ויואב כסלו הסבירו בנייר העמדה כי בעקבות ההחלטות השונות שהתקבלו לאחרונה הנוגעות למשק המים,החלטות שעוררו הד ציבורי ותקשורתי, החליטה הוועדה לפרסם את המלצותיה בנושא. "הגענו למסקנה, כי מצב הדברים האמור מחייב אותנו, שלא לשקוט על השמרים ולא להמתין עד שהדוח המנומק שלנו יגיע לסיום עריכתו הסופית באופן בו יוגש. החלטנו להקדים פרסום מספר המלצות שהן רלוונטיות לעיתוי הנוכחי, כשאת הביסוס הראייתי והמקצועי וההנמקה המלאה לאותן המלצות נביא בדוח הסופי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מצב הדברים האמור מחייב אותנו, שלא לשקוט על השמרים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה גשומה אחת לא תספיק

ראשית, מציינים חברי הוועדה, כי אין להטיל ספק אפילו לרגע בעצם קיומו של משבר חמור ביותר במשק המים של ישראל. בנוסף, תוקפים חברי הוועדה את הלך הרוח הציבורי החושב כי די בשנה אחת גשומה על מנת לשפר את מאגרי המים של ישראל. "לא די בשנה גשומה אחת על מנת לשפר את מאגרי המים של ישראל, המספקים את מירב המים השפירים והחקלאות. ממילא, ניהול משק המים בישראל אינו יכול להתבסס על תכנית חד שנתית או על תחזיות משקעים בעלות רכיב אי-ודאות גבוה" אומרת הוועדה.

הוועדה בחנה גם את הרקע למשבר המים ומצאה כי הכשל המרכזי נובע מחוסר במדיניות התפלה. על פי הדו"ח, למרות שישראל קיבלה החלטה עקרונית לעבור לעידן שבו מי ים מותפלים יכסו חלק ניכר מתצרוכות המים, בפועל, עד כה הוקם רק חלק ממערך ההתפלה עליו החליטה הממשלה. – רק 149 מיליון מ"ק מתוך הכמות המיועדת של 505 מיליון מ"ק בשנה. הדו"ח קובע כי עד להשלמת מערך ההתפלה המתוכנן לשנת 2013, לא תכסה ההתפלה את החוסר במים.

הוועדה תוקפת את רשות המים על כך שלא מימשה את תוכניתה לפיה הובטח לציבור שהרשות תדאג לחלק חסכמים ולהתקינם חינם בכמליון בתי אב עד יוני 2009. על פי הדו"ח, "כשלון התכנית להתקנת החסכמים הביא לנזק נוסף, עקיף, שכן הציבור שהסתמך על פרסומי הרשות להתקנתם חינם בבתים עוד במהלך קיץ 2009 , לא פעל להתקין חסכמים בעצמו. כך נמנע ממשק המים החסכון הנוסף שבהתקנת חסכמים, בקיץ 2009" . יש לציין כי בתחילת החודש הודיע סמנכ"ל ההנדסה של רשות המים עודד פיקסלר, כי רשות המים תתחיל בחודשיים הקרובים בחלוקת חסכמים בבתים הפרטיים.

לאמץ פתרונות לא פופולריים

כאמור, פרסמה הוועדה מספר המלצות ביניים. בין היתר סבורה הוועדה, כי עד אשר יושג שיפור משמעותי במאזן מאגרי המים, יש הכרח להמשיך באמצעים אשר יבטיחו עידוד החסכון במים בכל המגזרים. עוד קובעת הוועדה כי מדיניות החסכון חייבת להמשך בתקופה הקרובה, גם בעונה הגשומה."הוועדה ממליצה כי היטל הצריכה העודפת יבוטל רק באם ינקטו במקומו אמצעים אחרים, ממשיים ומעשיים, לעידוד החסכון בשימוש במים".

עוד ממליצה הוועדה לא לזנוח המדיניות לפיה תעריפי המים ישקפו את עלותם, כך שיכללו גם את כל העלויות הנלוות לתהליך התפלת המים והובלתם, לרבות העלויות הסביבתיות, לטענת הוועדה, "החלטה על הורדת תעריפי המים כך שלא ישקפו את עלותם הכוללת, אם תהייה, חייבת להיות מלווה בתוספת מקבילה מתקציב המדינה"

חברי הוועדה מותחים ביקורת על הזגזוג במדיניות של הממשלה ורשות המים וקוראים לאמץ פתרונות גם אם אלו לא פופולריים. "על הרשות והמועצה לנהל את משק המים בהתחשב במשבר הקיים ובמידת הצורך לקדם חיסכון במים גם אם הדבר דורש צעדים לא פופולריים המחייבים רשויות אלו לעמוד מול ויכוחים סוערים בחזית הציבורית." נכתב בדו"ח.

ועדת החקירה הממלכתית הבודקת את המשבר החמור במשק המים בישראל הוקמה על ידי הוועדה לביקורת המדינה ומי שעמד אז בראשה ח"כ זבולון אורלב. הוועדה הוסמכה לבדוק את הכשלים שגרמו לאי ביצוע המלצות של ועדות מקצועיות רבות ואת ההתעלמות מהחלטות ממשלה בנושא. כמו כן נדרשת הוועדה לגבש המלצות לטווח הקצר והארוך כדי להבטיח אספקת מים סדירה לאזרחי המדינה. עד כה נחקרו על ידי הוועדה עשרות פוליטיקאים, פקידים במשרדי הממשלה השונים, אנשי רשות המים ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully