וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוק חייתי

רינה רוזנברג

15.12.2009 / 14:56

מעיל פוך, נעליים ומזרן איכותי הם רק חלק קטן מהעושר הרב של מוצרים ושירותים המוצעים כיום לחיות מחמד. על איזה מוצרים כדאי לוותר ועל מה לא כדאי להתפשר

"איזה נעליים מדהימות. אני חייבת לקנות אותן בשביל הקטן שלי". הגיוני לחשוב שמשפט זה יתייחס לילד, אך במקרה הזה הוא דווקא נאמר על ידי לקוחה בחנות לחיות מחמד. ו"הקטן" אליו התייחסה הוא הכלב המעורב בן ה-4 שלה.

הביקוש למוצרים יחודיים עבור חיות מחמד גדל מאד בשנים האחרונות והמייבאים והמשווקים בענף, מנסים להציע ללקוח פתרונות לכל תופעה ומגוון אביזרים נלווים - החל משמפו לפרווה שחורה ועד בושם ריחני לכלב, תוספי מזון או מיטה מעוצבת ומפנקת. ענף חיות המחמד מתפתח מבחינת ההיצע וגם מבחינת נקודות המכירה. בשנה אחרונה נפתחה חנות פט פוינט, סופרמרקט בגודל 450 מ"ר המיועד אך ורק לחיות מחמד, ולפי ההערכות של מומחים בתחום היא מהווה רק את הסנונית הראשונה. מדובר בחנות המציגה היצע של יותר מעשרת אלפים מוצרים לחיות המחמד.

"כמו שהטמבוריות הפכו להום סנטר וכל מכולת הפכה לרשת מזון ענקית, גם בענף של חיות המחמד החנויות הקטנות, שמוכרות במחירים יותר גבוהים ומציעות היצע קטן יותר, יתמעטו עם הזמן", אומר עודד שילון בעלי פט פוינט.

שחר דומיניץ, המנכ"ל והבעלים של Jungle, רשת החנויות לחיות המחמד, מצטרף להערכה זו: "גם אנחנו פתחנו חנות בגודל של כ-250 מ"ר ביוקנעם, ולדעתי נישה זו הולכת להתפתח על חשבון החנויות הקטנות של ה-20 מ"ר. המגוון בארץ של תכשירים, אקססוריז ומזון לחיות המחמד כל כך גדול, שהיום הלקוח מחפש חנויות עם היצע גדול ככל האפשר ולא עוד חנות בסגנון מכולת שכונתית".

לטענת שילון, שוק חיות המחמד מגלגל כ-100 מיליון שקל לשנה בגוש דן בלבד, שמהווה יותר מכמחצית מהשוק הארצי.

השאלה המתבקשת היא האם השפע הזה שמוביל להוצאות גדולות באמת דרוש? "כמובן שלפני 300 שנה לא חלמו על שפע כזה והסתדרו בסדר גמור אבל אפשר לשאול את אותה השאלה על האדם - תראו כמה מוצרים יש ברשתות הפארם או רשתות המזון. זאת למעשה שאלה של תרבות צריכה בלבד. גם אדם יכול לחיות רק על אורז ועוף אבל זאת שאלה של רמת חיים. איכות החיים של בעלי החיים הבריאות שלהם והשעשוע שלהם עלתה", אומר שילון.

בשמים ותספורות

קשה להתווכח עם העובדה שככל שרמת החיים גבוהה יותר, גם ההשקעה במוצרים של חיות המחמד עולה. עם זאת, יש לא מעט מוצרים שאין להם שום תועלת אמיתית לבעל החיים: "תעשיית הצעצועים לכלבים ולחתולים נובעת מהאנשה - הופכים את הכלבים והחתולים לבני אנוש. יש בחנויות עשרות צעצועים הנראים כמו חפצים של בני אדם: עיתון מגולגל מפלסטיק, סטייק מגומי, תרנגולת מסיליקון. העניין הוא שלכלב או לחתול זה לא משנה אם הצעצוע מפלסטיק נראה כמו סטייק מצפצף או כדור טניס פשוט. הוא הרי לא באמת מבין שזה סטייק", אומר ד"ר דני פרוידנטל, וטרינר ראשי בחטיבת Animal Care בחברת כצט, "אפשר בהחלט לוותר על צעצועי השעשוע האלה לחיות המחמד. אנחנו רוצים שיהיה להן במה להתעסק בזמן שאנחנו לא בבית, אבל לרוב הן די אדישות לצעצוע אחרי תקופה קצרה".

ואולם, מסייג ד"ר פרוידנטל, קיימים צעצועים בעלי תועלת אמיתית, ואלו הם המטפלים בהיגיינת השיניים: "כל צעצועי הלעיסה הניתנים לכלב נגד היווצרות אבן שן הם בעלי תועלת מסוימת, אבל הם רק מעכבים את הבעיה ולא מונעים אותה. אי אפשר להימלט מהבעיה הזו אצל כלבים, כמו שאי אפשר לעצור אותה אצל בני האדם". מכאן, שגם הוצאה כספית יומיומית של כחמישה שקלים עבור מקל לניקוי שיניים לכלב עשויה להיות מיותרת.

כלב או תינוק?

ההתייחסות לחיית המחמד כאל בן אנוש לא מסתיימת בצעצועים. כיום אפשר למצוא מגוון בשמים לכלבים שמחירם מגיע ל-60 שקל, וזאת למרות שד"ר פרוידנטל מסביר כי הריח של הבשמים האלה מתנדף תוך 10 דקות. בנוסף לכך, נמכרים כיום גם שמפואים מיוחדים לבעלי חיים על בסיס טבעי או על בסיס פרוטאין שעלותם 50-70 שקלים לבקבוק של 100 מ"ל.

גם תספורת לכלבים, שמחירה כ-100-150 שקל ולעתים אף יותר, היא פעולה שאין לה צורך ממשי: "מדוע אנשים מספרים את הכלבים שלהם? זה מיותר ולא תורם מאום. נשירת השיער נמשכת, זה לא תורם כלל לצינון הכלב אלא ההיפך - הפרווה מבודדת מחום ומקור. באופן כללי אם נבריש כלב פעם-פעמיים ביום, רוב הפרווה תשאר במברשת ולא תתפזר בבית. הסיבה היחידה לספר כלב הוא נושא היופי וזה יותר פינוק שלנו", אומר ד"ר פרוידנטל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לא להבהל מהווטרינר

למרות הכל, יש דברים שאי אפשר שלא לצרוך בכל הקשור לגידול חיית מחמד. ההוצאה הכבדה ביותר הכרוכה בגידול כלב או חתול היא רכישת מזון יבש. טווח מחירי המזון הוא 150-250 שקלים לשק שמכיל 15-18 ק"ג ומספיק לכלב בינוני בוגר לתקופה של חודש-חודשיים, ו-80-140 שקלים לשק מזון לחתול לאותה התקופה. מכיוון שזו הוצאה כבדה וקבועה, רצוי בהחלט לבצע סקר שוק.

ביחס לכלבים ההמלצה של אנשי המקצוע היא לעבור למזון פרימיום, למרות שהוא יקר יותר ממזון רגיל, וזאת מכיוון שרמת הנעכלות שלו גבוהה יותר (85% מול 50%), כלומר שיעור המזון שנקלט בסופו של דבר בגוף חיית המחמד ולא נפלט ממנו בצורת צואה, גבוה יותר. במזון הרגיל והזול יותר, החיה נקלעת למעין מעגל קסמים, שבו היא אוכלת יותר אך גם עושה יותר צרכים, ולכן היא רעבה ורוצה לאכול יותר. המרכיב המרכזי במזון הפרימיום הוא קמח עופות, לעומת המזון הפחות איכותי המורכב מתירס או פחמימה אחרת. רמת הנעכלות הגבוהה ביותר מופיעה במזון הסופר פרימיום (92%), אך ההבדל בינו לבין מזון הפרימיום פחות משמעותי ולכן כדאי להתייחס בהשוואה בין השניים להיבט הכספי. אצל החתולים, מסביר ד"ר פרוידנטל, עניין המזון פחות משמעותי, מכיוון שהם לא אוכלים הרבה מהמזון היבש.

הוצאה כספית עיקרית חשובה לא פחות היא ביקור אצל הווטרינר וטיפולים בריאותיים נוספים. הוצאה שנתית על טיפולים רפואיים לכלב או חתול יכולה להגיע לאלפי שקלים. בקריטריון זה קיימות הוצאות שלא ניתן לצמצם, כמו חיסונים, רישיון מהרשות המקומית על חיסון כלבת לכלבים, טיפול בפרעושים ועוד. לבעלי חיות מחמד קיימת נטייה להסכים עם דברי הווטרינר מפאת חוסר הידע בתחום והחשש לפגיעה בחיה. ד"ר פרוידנטל ממליץ, כי "בהגיעכם לווטרינר, אל תהיו אחוזי בהלה וישר תסכימו לכל מה שהוא אומר. אתם יכולים להתייעץ בטלפון עם וטרינר אחר כדי לקבל חוות דעת נוספת, וברגע התשלום נסו לפתוח במשא ומתן ואולי תקבלו הנחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully