וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוכנות היהודית נפרדת מהמוביל הלאומי

עומר רבין

15.12.2009 / 13:36

לאחר עשורים ארוכים של שיתוף פעולה – לראשונה הופסקה הבאת העולים ארצה באמצעות "אל על", לאור חילוקי דעות כספיים בין החברה לבין הסוכנות היהודית. "ברוכים הבאים לישראל ותודה שטסתם אתיופיין אירליינס"

המראה הידוע והנוסטלגי כמעט של העולים החדשים היורדים ממטוסי "אל על" הצבועים בכחול לבן בדרכם להתחיל חיים חדשים בארץ ישראל נעלם בשבועות האחרונים, וצפוי להתחלף בקרוב במראות חדשים של עולים המגיעים ארצה על כנפי מטוסי חברות שכר ישראליות ואף חברות תעופה זרות – זאת בעקבות חילוקי דעות כספיים קשים שנתגלעו בין הסוכנות היהודית לבין חברת התעופה שנחשבה משך שישה עשורים למוביל הלאומי.

עולים חדשים מצפון אמריקה נוחתים בנמל התעופה בן גוריון. רויטרס
עולים מצפון אמריקה מגיעים ארצה באמצעות מטוסי אל על/רויטרס

שיתוף הפעולה בין הסוכנות היהודית לאל על הוא אחד מהסכמי שיתוף הפעולה הוותיקים והעתיקים ביותר במשק הישראלי ועל פי הערכות הסוכנות נאמד בהיקפים של בין 21 ל-22 מיליון שקלים בשנה. ההסכם הנרחב כולל הטסה של אלפי עולים לישראל מדי שנה, כמו גם הטסת שליחי הסוכנות ובכיריה היוצאים לגיוסי כספים ופגישות עם ראשי הקהילות היהודיות בחו"ל. בסה"כ, מעריכים בסוכנות, מדובר על קרוב ל-20 אלף נוסעים מדי שנה.

ההסכמות הקיימות בין הסוכנות לבין חברת התעופה פקעו ב-22.11, אך עוד קודם לכן נוצרו מגעים בין הצדדים על מנת להגיע להסכמות סביב המשך שיתוף הפעולה. לטענת הסוכנות, באל על נמנעו מלהכיר בגוף כלקוח אסטרטגי ודרשו העלאה מיידית וכוללת של 5% במחירי הכרטיסים אותם משלמים בסוכנות עבור הטסת העולים והשליחים. בארגון טוענים עוד כי באל על אף נתנו אולטימטום במסגרתו באם בסוכנות לא יחתמו על ההסכם האמור בתוך יומיים – יפסיקו באל על לכבד את הוואוצ'רים שניתנו לעולים.

בסוכנות היהודית סירבו לתנאי שהוצב להם ודרשו לשמור על עלויות הכרטיסים הקיימות שהוסכמו, למעט היטלי הדלק אשר משולמים באופן משתנה על ידה בהתאם למחירו בשוק העולמי כנהוג בהסכמים קיבוציים מסוג זה. באל על, מספרים בסוכנות, הגיבו במימוש איומם – ודרשו במספר מקרים מעולים שהתייצבו לטיסותיהם ארצה לשלם את עלויות כרטיסי הטיסה – שעה שאלה אמורים להיות משולמים במלואם ע"י הסוכנות, במסגרת הסדרי העלייה. בחברת התעופה, אגב, מכחישים את הטענות כי עולים נדרשו להוציא כספים מכיסם על מנת לעלות למטוס.

הסוכנות: "אף עולה לא נפגע ולא ייפגע"

"הוצאנו באופן מיידי הנחייה לכל הסגלים שלנו בעולם שאף עולה לא ייפגע – העברנו את העולים לטיסות בחברות אחרות ובמקרים החריגים סגלים שלנו יצאו לשדה התעופה עצמו כדי לשלם בעצמם במזומן את עלויות הכרטיסים שאל על דרשו באופן פתאומי כדי לוודא שהעולים אכן יעלו על הטיסה", אומר דובר הסוכנות היהודית, גיל ליטמן. "העיקרון הבסיסי היה שאין עולה שעלייתו לארץ תמנע בגלל המחלוקת הזו ואף עולה חלילה לא יממן את טיסתו מכיסו הפרטי".

בסוכנות מדווחים כי לאור חילוקי הדעות נחתמו באופן מיידי בשלב ראשון הסכמים עם 2 החברות הישראליות האחרות: עם ארקיע נחתם הסכם תעופה מיוחד ליעדים שונים באירופה ובהם פריז, מינכן, טיביליסי וקייב ואילו עם חברת ישראייר נחתם הסכם לגבי מוסקבה וערים נוספות במרכז אירופה בהן רומא, ברלין, מילאנו ובאזל. בכל המקרים, הוסכם כי בדומה להסדר שהיה נהוג עם אל על ייהנו העולים ממשקל יתר של 60 ק"ג לכל נוסע על מנת לאפשר להם להטיס תכולת מטען גבוהה יותר בעת המעבר ארצה. ההסכמים האמורים מתייחסים בשלב ראשון להטסת עולים בכיוון אחד בלבד והם נאמדים כבר היום בסכום של למעלה מ-6 מיליון שקלים בשנה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עולים חדשים מצפון אמריקה נוחתים בנמל התעופה בן גוריון. רויטרס
"אין עולה בעולם שעלייתו תימנע בגלל הפסקת העבודה עם אל על"/רויטרס

ההסדר עם החברות מיושם כבר בפועל: כך למשל קבוצה של כ-800 בוגרי תיכון מצרפת שהייתה אמורה להגיע ארצה השבוע עם אל במסגרת פרוייקט "שמיניסטים כחול לבן" כדי לציין את חג החנוכה – הועברה ברגע האחרון ל-4 טיסות של חברת ארקיע שכמובן נעתרה מייד לבקשת הסוכנות והעמידה את מטוסיה לצורך המטרה. טיסת העלייה הבאה מצרפת, המתוכננת לעוד כשבועיים, תתבצע גם היא עם חברת ארקיע ולא עם אל על כפי שנעשה קודם לכן.

אבל הצעד המהותי, לפחות סמלית, מסתמן דווקא בגזרת ארה"ב: בימים אלה מנהלים בסוכנות היהודית מגעים עם כל חברות התעופה האמריקאיות הטסות ארצה ובהן קונטיננטל, דלתא אירליינס ויו.אס איירווייז – זאת במטרה להגיע איתם להסדר הטסת אלפים רבים של עולים ושליחי הסוכנות על גבי טיסותיהם. אל אלה מצטרפות גם המדינות בהן פעילה הסוכנות באמריקה הלטינית – ובהן על אף הקו שחנכה אל על לאחרונה לסאו פאולו, צפויים העולים להיות מוטסים באמצעות טיסות של חברות אירופאיות.

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה בה מוטסים עולים עם חברות זרות – אך משך כל שנות קיומה של הסוכנות נעשתה הטסת החלק הארי של העולים, וודאי בטיסות המרוכזות וביעדים אליהם מפעילה החברה קו ישיר, באמצעות "המוביל הלאומי".

"המחוייבות שלנו היא קודם כל לעולים – לתת להם את השירות הטוב ביותר, ושנית לתורמים – שאנחנו צריכים לעשות שימוש יעיל בכספם. עם כל הכבוד לאל על ולהוצאות הביטחון הגבוהות שיש לה, אנחנו לא יכולים לממן את פעילותה מטוב ליבנו – אנחנו מחוייבים למטרה של הבאת עולים ארצה ולשימוש יעיל ככל הניתן בכספים ובאמון שניתן לנו על ידי כל יהדות העולם" אמר היום לוואלה! עסקים מנכ"ל המחלקה לכספים של הסוכנות, ירון נוידרפר, שהוסיף: "בחברות האחרות רואים בסוכנות לקוח אסטרטגי ומעניקים יחס של VIP לכל עולה שמגיע איתם – חשוב לנו למען השירות לעולים לקבל את היחס הזה ועל אף שאנחנו מחוייבים לאל על לאור שיתוף פעולה רב-שנים, במצב שנוצר אין לנו ברירה אלא להטיס את העולים והשליחים בחברות אחרות".

אל על: "התחרות בין החברות הישראליות מבורכת"

בחברת אל על, שם מתמודדים בימים אלה גם עם חילופי מנכ"לים, דוחים כאמור את הטענות לפיהן נדרשו עולים לשלם מכיסם עבור כרטיסי טיסה שנרכשו על ידי הסוכנות – וכן טוענים כי שורש הסכסוך בין הגופים אינו בדרישת החברה להעלות את עלויות הטיסה העתידיות, אלא בחוב גדול של הסוכנות היהודית לאל על שנגרר על פני מספר שנים וטרם שולם.

"אל על רואה ותמשיך לראות עצמה כמוביל לאומי – זה תפקידנו ואנחנו גאים בזה, אבל אנחנו לא יכולים לבצע עבודה מהסוג הזה ולהטיס אלפי עולים בלי לקבל על כך את התמורה שסוכמה", אמר לוואלה! עסקים גורם בכיר בחברה. "אנחנו מחוייבים לעולם היהודי ולעלייה לארץ ונמשיך להטיס עולים ותושבים חוזרים ארצה, אפילו בהתנדבות במקרים מסויימים, לסבסד טיסות, לחלץ קהילות יהודיות במשבר ולנקוט בכל פעולות הפילנתרופיה שאנחנו כאל על עושים כבר שנים ארוכות – אבל לא יכול להיות שגוף ממלכתי לא יעמוד בהסכמים שלו, לא יסכים לחתום על הסכם חדש ובעצם יאמר לחברה 'תטיסו אותי בדרך שלי ובתנאים שלי וזהו'".

באופן מפתיע, באל על דווקא מברכים על חתימת ההסכמים הנרחבים עם ארקיע וישראייר: "כמו במקרה של הטסת משלחות וראש הממשלה – לגיטימי והגיוני שיהיה מכרז בין החברות הישראליות מי תטיס את העולים בכל יעד והסוכנות תכריע על פי שיקולי הכדאיות שלה – כל עוד מדובר בחברות ישראליות, אנחנו מברכים על כך".

עם זאת, ביקשו באל על להדגיש בעיקר על רקע המשא ומתן שמקיימת הסוכנות עם חברות זרות כי אלה לא יוכלו לספק את השירות המלא אותו מספקת אל על לאור אופייה והבנתה את העולם היהודי ומאפייניו: "כשטיסה מתעכבת על סף כניסת שבת או כשיש עצירה פתאומית במדינה זרה – יש דברים שאל על יודעת לטפל בהן וחברות אחרות לא, יש תרחישים שאל על בקיאה בהם ויודעת לפתור אותם – זאת מעבר להיבטים הביטחוניים שהם כמובן מאוד חשובים במקרה הזה".

למרות הכל, באל על משדרים אופטימיות: "סביר להניח שבסופו של דבר בתוך כמה חודשים הנושא ייפתר והצדדים יגיעו לעמק השווה" העריך הגורם הבכיר בחברה. "השירותים של אל על חיוניים לסוכנות – ומשימת העלאת יהדות העולם ארצה מלווה את אל על כבר עשורים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully