וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: "אסד אינו שולל שלום עם ישראל"

יהושע בריינר

15.12.2009 / 11:24

בכנס בתל אביב העריך האלוף ידלין כי נשיא סוריה "אינו נטוע באופן טבעי בציר הרדיקלי". לגבי אירן הוסיף ידלין כי יש בידה כמות חומר מספקת לייצור פצצה ראשונה

ראש אמ"ן האלוף עמוס ידלין התייחס הבוקר (שלישי) בכנס השלישי לנושאי ביטחון לאומי במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב ליחסים בין ישראל לסוריה ולתוכנית הגרעין של אירן. ידלין קבע כי סוריה לא שינתה את מאפייניה השליליים, אולם לדבריו, "אסד אינו נטוע באופן טבעי בציר הרדיקלי ואיננו שולל את האפשרות להגיע לשלום עם ישראל". ידלין הוסיף כי בהסכם כזה יש פוטנציאל לשינוי הסביבה על ידי ניתוק סוריה מהציר הרדיקלי והפסקת התמיכה בטרור ש"יפחיתו משמעותית את פוטנציאל האיום על ישראל".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד. רויטרס
סוריה מוכרת נשק לאירן? אסד ואחמדינג'ד/רויטרס

עם זאת, ראש אמ"ן ציין כי הנשיא הסורי "מארח מדי שבוע שרי חוץ מכובדים, מלכים וסנאטורים, הממתינים להודות לו על אי התערבותו בבחירות בלבנון, אך מי שמכיר את המודיעין יודע כי אסד התערב בבחירות בכסף ובאיומים והפך את תוצאות הבחירות על פניהם. בעוד התור לדלתו מתארך, בדלתו האחורית חומקים חלאד משעל ונסראללה ואנשי ביטחון אירניים שסיימו לסכם רכש של אמצעי לחימה".

ידלין התייחס בהרצאתו גם לתכנית הגרעין של טהרן. "אירן מקדמת באופן רוחבי התקדמות גרעינית שיאפשרו לה פריצה קדימה בעיתוי הנכון לדעתה, כשההתקדמות במסלול החשאי הוא אחד מהם", אמר ידלין. "האתר שנחשף בקום ראוי שישמש תמרור אזהרה לכל מי שחשב שמדובר בתוכנית למטרות אזרחיות. ב-2008 הצליחה אירן להשתלט על טכנולוגית העשרה במלואה ואף צברה במפעל בנתאנז כמות חומר המספקת לפצצה ראשונה".

ידלין התייחס גם למאמץ הדיפלומטי הבינלאומי למנוע מאירן התחמשות גרעינית. "ההידברות נתקלה בתגובה אירנית בוטה, אך עדיין חשוב לשוב למו"מ וזאת לשם רתימת כל שש המעצמות לעגלת הסנקציות", אמר.

לגבי משטר האייתולות, אמר ידלין כי מזהים סימנים לחוסר יציבות. "השנה ישנה תחילת תנועה של חוגי שינוי המשטר", אמר. "עם זאת, כחצי שנה לאחר הבחירות אנו רואים החרפה בצעדי הדיכוי כלפי המחאה שממאנת לגווע. החדשות הרעות הן שהמשטר עצר את המחאה. החדשות הטובות הן שנפתחו באירן שני שסעים, האחד בין המשטר לעם והשני בתוך המשטר עצמו. חשוב להבין שאם אירן תצליח לבסס את מעמדה כמדינת סף (קרובה להשגת יכולת גרעינית, י. ב.) האוחזת ביכולת לעבור אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully