וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות שלך, אהוד ברק

נדב שרגאי

15.12.2009 / 7:39

אבן שזורק טיפש אחד לבאר, אלף חכמים לא יוציאוה: בין חוכמת הפשרה לבין מדיניות "ייקוב הדין את ההר" בפרשת הרב מלמד, בחר שר הביטחון, אהוד ברק, באפשרות השנייה. והוא טעה.
במקום לכבות את השריפה, הוא הדליק מדורה גדולה יותר. כל חסידי הסרבנות, וגם אלה שמתנגדים לה, ממהרים עתה להתייצב מאחורי הרב וישיבתו שהוצאה משורות "ההסדר". ומי שקשוב להלכי הרוח בקרב חיילי ההסדר, מבין כי הפופולריות של הסירוב צפויה לנסוק.

הרב מלמד אינו הקיצוני שבין רבני הסירוב. יש קיצוניים ממנו, למשל הרב דב ליאור, שעמד בראש כנס ההצדעה למניפי שלטי הסרבנות ב"שמשון" וב"נחשון". מלמד, בניגוד לליאור, המליץ לתלמידיו שלא להשתתף בהפגנות השלטים, והוא איננו שונה מראשי ישיבות הסדר נוספות שמסרבים עד לרגע זה לסגת מעמדתם העקרונית המחייבת סירוב פקודה במקרה של פינוי יישובים ומאחזים.

מלמד סומן לא בגלל הסירוב אלא מכיוון שהוא מזוהה, בטעות, עם הזרם המתנחלי והדתי?לאומי שבחר בעקבות ההתנתקות וגירוש גוש קטיף להתרחק מהמדינה ומסמליה.

עמדתו של מלמד מורכבת יותר. הוא אולי מתבדל, אבל בוודאי לא מתנתק, וצבא כמו צה"ל צריך להיות חזק דיו כדי לספוג דברי ביקורת מהסוג שמלמד כתב על קציניו לאחר ההתנתקות. דברי הביקורת הללו הם?הם הסיבה האמיתית להרחקתו של הרב וישיבתו משורות "ההסדר". לא עמדתו בזכות הסירוב - עמדה שלה שותפים רבים מעמיתיו.

שר הביטחון יכול היה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לבדוק אם מלמד עבר על החוק או הוציא דיבה על צה"ל וחייליו, אבל אהוד ברק, שביקש להרתיע, רק העמיק את המוטיבציה של הסרבנים ומעגלי תומכיהם.

כמו להוציא צו הריסה לביתו של גיבור ישראל

החוכמה שבהוצאת הישיבה בהר ברכה משורות "ההסדר" דומה מאוד לחוכמה שבהוצאת צו ההריסה לבית שבו מתגוררת משפחתו של גיבור ישראל, רועי קליין, בשכונת היובל ביישוב עלי.
בשני המקרים מדובר לא רק במיצוי החוק, אלא גם בפגיעה בסמל שעימו מזוהה ומזדהה הציבור הדתי?לאומי.

הציבור הזה, אשר התקשורת והשמאל מצליפים בו כבדרך שגרה, מספק היום לצה"ל את חוט השדרה של הלוחמים ביחידות הקרביות. שיעורי ההתגייסות מקרבו נושקים ל?90 אחוזים - יותר מאשר בכל מגזר אחר בחברה הישראלית - ו?40 אחוזים מתוכו פונים לקצונה.

למען הדיוק, רובם אינם באים משורות "ההסדר", ולמרות זאת הם סרבנים בפוטנציה כשמדובר בפינוי יישובים. הם כאלה, אבל לא בגלל ההלכה או הרב, אלא בגלל מצפונם, הרואה בפקודה כזאת פקודה בלתי מוסרית בעליל - פקודה שמבחינתם דגל שחור מתנוסס מעליה.

הרחקת הישיבה של מלמד מ"ההסדר" תוריד רבים מהם מן הגדר ותהפוך אותם מסרבנים בפוטנציה לסרבנים למעשה.

נראה כי אהוד ברק ויועציו לא השכילו להבין שמערכת ההפעלה הערכית שמניעה את הבחורים הללו לסכן עצמם ולהשליך את חייהם מנגד בשדה הקרב היא אותה מערכת הפעלה שמביאה אותם לסרב לפנות.

הם מיאנו להבין כי הרבנים או האידיאולוגיה או המצפן שמהם שואבים לוחמי ההסדר ובני דמותם במסגרות האחרות את תעצומות הנפש והגבורה במלחמה - הם גם המקור לסירובם להשתתף במהלכים של פינוי.

צה"ל ידע לחיות עם השניות הזאת עד היום. מפקדיו ידעו כיצד להרחיק את הסרבנים בפוטנציה משדות מוקשים דוגמת זה ששר הביטחון נכנס אליו עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully