וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר ברכה כמבחן ליהודי החילוני

יגאל ללום

14.12.2009 / 14:38

החלטתו של שר הביטחון לבטל את ההסדר עם ישיבת הר ברכה הביאה את הרב יגאל ללום לקרוא לכל יהודי חילוני ללכת ולבדוק מה בדיוק אומר הרב מלמד

הרב אליעזר מלמד ועוסק בחינוך והוראה כבר עשרות שנים. הוא פרסם סדרת ספרים ומאות מאמרים, הכל בפומבי, בגלוי ובמאות אלפי עותקים. הרב מלמד כתב רבות על מצוות השירות בצבא ועל נושאים אקטואליים רבים. הבנים, החתנים ומאות התלמידים שלו משרתים בסדיר ובמילואים. ומיותר לציין שהם משתדלים ללכת למסלול קרבי. לאחר שנות הלימוד בישיבה, שכוללות כמובן שירות צבאי, ממשיכים תלמידיו לרכישת מקצוע אקדמאי או כל מקצוע אחר. ניחשתם נכון - תלמידיו של הרב אינם יורדים מן הארץ, אינם משתכרים במסיבות רווקים וגם תורמים להגברת הילודה היהודית. ויש עוד כמה מאפיינים של תלמידיו שאם רבים יותר היו נוהגים כמוהם, המדינה שלנו הייתה מקום שנעים עוד יותר לחיות בו.

אבל מוסריות איננה צייתנות עיוורת. ולכל אדם מוסרי יש קווים אדומים, וטוב שכך. המטרה העיקרית של הצבא היא לחימה. ומי שרוצה למדוד את הנאמנות של אוכלוסיה כלשהי לצבא, יש לבחון זאת על פי מידת התמסרותה לייעד המרכזי של הצבא.

כשמחבל חדר לישיבת מרכז הרב וטבח בשמונה נערים, שוטרים במדים המתינו בחוץ ולא פרצו פנימה כדי להפסיק את הרצח. אבל בוגר ישיבת הר ברכה, סרן דוד שפירא, חתר למגע וחיסל אותו. כי החינוך למסירות למען עם ישראל וארץ ישראל נותן פירות ומצמיח אידיאליסטים גיבורים. מאותה סיבה מתגייסים מדי שנה עשרות תלמידים מישיבת הר ברכה, כמו מכל ישיבת הסדר אחרת. מהסיבה הזאת הם גם ממשיכים בשירות מילואים לאורך השנים.

החופש לחשוב

מסתבר שעמדותיו של הרב מלמד מורכבות יותר. יש מצוה גדולה לשרת בצה"ל, ואסור לבצע איסורים הלכתיים (חילול שבת או גירוש יהודים). אז איך יכול אזרח ישראלי ממוצע, יהודי רגיל שלא מתכחש לציונות שלו ולא מתנצל על היהדות שלו, להכיר את דעותיו של הרב אליעזר מלמד? איך אפשר לראות משהו ברור מבעד למיסוך של הספינולוגים המקצועיים ושולפי הגינוי האוטומטיים?

כל אזרח חושב יכול להכיר את ישיבת הר ברכה בעצמו, ואף אחד לא זקוק למתווכים. סדרת הספרים של הרב - 'פניני הלכה' - זמינה באינטרנט במלואה. יותר מ-160,000 אלף כבר נמכרו. ועוד אלפים רבים של ספרי רביבים מפרי עטו. הספרים נמכרים בכל חנות לספרי קודש. לא מסתירים כלום ובטח שלא מתנצלים. דווקא אם אתה אינך חובש כיפה, במיוחד אם אינך מגדירה את עצמך כשומרת מצוות – זו שעת המבחן שלך. אל תוותרו על זכותכם לשפוט ולהחליט בעצמכם.

אפילו אהוד ברק לא משלה את עצמו שהרב מלמד ישנה במשהו את הערכים שלהם הוא מחנך. הניסיון לסתימת פיות שעושה אהוד ברק לא מהווה איום על תלמיד ישיבה כלשהו. אבל לרוב היהודים בעולם, הניסיון להשתיק את בית המדרש בהר ברכה, הוא ניסיון להשתיק את הזהות שלהם. כי אחרי הכל - כולנו יהודים שצריכים להשיב לעצמנו ולבאים אחרינו תשובות כנות לשאלות הבסיסיות ביותר: למה אנחנו חיים בארץ הזאת? מה זה להיות יהודי? האם המדינה מוצדקת רק בגלל השואה? ועוד שאלות יסוד רבות.

בישיבה בהר ברכה ימשיכו לחנך לאהבת ישראל, לנאמנות לתורה ולארץ ישראל. בידיך ההחלטה האם להסתפק בבינוניות של הטוקבק, או לבחור באופציה של העמקה ובירור, וללמוד מה באמת אומר הרב מלמד.

*הרב יגאל ללום הוא מרצה במרכז האוניברסיטאי אריאל, כותב הצעת מחקר לדוקטורט בבר אילן ובוגר ישיבת הר ברכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully