וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יהיה גורלם של חניכי ישיבת הר ברכה?

ההחלטה להוציא את ישיבת "הר ברכה" מישיבות ההסדר עוררה שאלות בנוגע לעתידה. החשש הוא שהחניכים יכריזו על "תורתם אומנותם" ולא יתגייסו. מהי בכלל ישיבת הסדר?

החלטתו של שר הביטחון אהוד ברק להוציא את ישיבת "הר ברכה" ממסגרת ישיבות ההסדר עוררה שאלות רבות לגבי עתידה של הישיבה והתלמידים הלומדים בה. אך איך בכלל התחיל הקשר בין מערכת הביטחון והישיבות הדתיות? ומי מוגדרת ישיבת הסדר?

ישיבת הסדר היא ישיבה המשלבת לימודים תורניים גבוהים ושירות צבאי מקוצר במסגרת דתית. אלו ישיבות ציוניות המשתייכות לזרם הדתי לאומי, ומהוות שילוב בין החובה הדתית ללמוד תורה, לבין תפיסתה את המחוייבות לשרת בצה"ל ולהשתלב בחברה הישראלית. כיום קיימות 52 ישיבות הסדר ברחבי הארץ, ובהן יותר מ-7,500 תלמידים.

ברק והרב זלמן. אורי לנץ
קרב הורדות ידיים בין רב ישיבת הר ברכה, אליעזר מלמד, לבין שר הביטחון אהוד ברק/אורי לנץ

מעמדן החוקי של ישיבות ההסדר נקבע במשך שנים בתקנות שהוציא שר הביטחון. בסיסו של ההסדר ברעיון הקמת נח"ל תורני, אולם בעקבות החלטת בג"ץ ב-1999 כי יש לקבוע את הסדר דחיית השירות לחרדים בחוק, עוגן בחוק גם הסדר השירות הצבאי המקוצר.

הגדרתה של ישיבה כישיבת הסדר נעשה בהמלצת איגוד ישיבות ההסדר. ארגון זה גם מייצג את ראשי ישיבות ההסדר במגעים, דיונים, ובקשות מול צה"ל ומשרד הביטחון בנושא שירות וזכויות חיילי הסדר. מספר ישיבות אינן חברות באיגוד והן מתנהלות מול צה"ל בצורה עצמאית.

בישיבת הר ברכה לומדים כמאה תלמידים, במסגרת הסדר עם צה"ל. החיילים מתגייסים בקבוצות גיל ביחד ליחידה, רובם המכריע לחטיבות החי"ר, וממשיכים את שירותם ביחד לכל אורכו. בהמשך הם חוזרים ללימודי תורה בישיבה, כשכל העת הם נמצאים בקשר מתמיד עם רבניהם ועם ראש הישיבה, הרב מלמד. משמעות ההחלטה של שר הביטחון הערב היא בעצם ניסיון לסגור את ישיבת "הר ברכה" במתכונתה הנוכחית.

התלמידים עלולים לא להתגייס כלל

אחד היתרונות הבולטים בישיבה, יתרון שמשך אליה תלמידים רבים, היה השילוב בין הצבא לעולם התורה. כעת יצטרכו תלמידיה, במידה שאכן ירצו להתגייס, לשרת שירות צבאי מלא במסגרת רגילה, כלומר שלוש שנים, ללא תקופה מוסדרת ללימודי תורה.

מה שעלול לקרות בפועל הוא שהתלמידים לא יתגייסו לצה"ל כלל, ויכריזו על "תורתם אומנותם". הישיבה תצטרך כעת למצוא גם מקורות מימון נוספים, שכן עד כה היא נהנתה בין היתר מתקציב של משרד הביטחון.

בימים הקרובים צפויים ראשי ישיבות ההסדר לדון בהשלכות של החלטת ברק. סביר להניח שראשי הישיבות יגנו את הצעד הקיצוני, אולם לא יפסיקו את הסכם ההסדר. מה שברור הוא שהרבנים ימשיכו להמליץ לתלמידיהם להתגייס לצה"ל.

איגוד ישיבות ההסדר יצא הערב בהודעה מיוחדת ובו הודיע כי הוא מצר על ההחלטה. "ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת הנהלת איגוד הישיבות שהביע את עמדתו בפני שר הביטחון בפגישתם בשבוע שעבר. ההחלטה מהווה פגיעה בישיבה הזכאית להנות מחופש אקדמי ותורני. ראשי הישיבות יתכנסו בימים הקרובים לדיון חירום על מנת להביא לשינוי ההחלטה ולהחזיר את מצב לקדמותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully