וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתיב המהיר לת"א מתקדם באיטיות

אבי בר-אלי

13.12.2009 / 9:14

הזכיינית שפיר הפסיקה העבודות באתר עקב מבוי סתום במו"מ עם המדינה והמלווים וביקשה לדחות את השלמת הפרוייקט לאוקטובר 2010 - המדינה הסכימה לדחייה של עד 4 חודשים

זכיינית פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב, שפיר הנדסה, מבקשת מהמדינה לדחות את מועד השלמת הפרויקט בחצי שנה לאוקטובר 2010 - כך נודע ל-TheMarker. זאת, בעקבות העיכובים לכאורה שסבל הפרויקט בשנתיים האחרונות.

לפי הערכות הסכימה המדינה באופן לא רשמי לדחייה של שניים עד ארבעה חודשים, אך התנתה זאת בוויתור הזכיינית על תביעות עתידיות נגדה. בינתיים הפסיקה שפיר את העבודות באתר הפרויקט בעקבות פיצוץ נוסף במשא ומתן המתמשך בין המדינה למממנים, סביב השלכות הקיצור של תוואי הפרויקט ושינוי המודל הפיננסי. זה כשנה מבצעת שפיר את העבודות בפרויקט מהונה העצמי לאחר שמממני הפרויקט, מגדל (75%) ובנק לאומי (25%), הפסיקו את הזרמת הכספים לפרויקט. זאת, בעקבות החשיפה שלפיה כשל תכנוני היסטורי הביא לסלילת כביש מס' 1 עצמו על תוואי הרחבת מסילת הרכבת בקו תל אביב-לוד, וכן על תוואי פרויקט המסילה הרביעית באיילון. כתוצאה מכך נמנע מן המדינה להסב את 600 המטרים האחרונים של הנתיב המתוכנן (סמוך לכניסה למחלף קיבוץ גלויות) לנתיב אגרה, ובין המדינה לזכיין פרץ סכסוך סביב השלכות קיצור הנתיב על תזרים ההכנסות הצפוי מהפרויקט.

פקק. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
פרוייקט הנתיב המהיר - פרוייקט B.O.T בהיקף של 480 מיליון שקל/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

המדינה כבר הסכימה להעניק רשת ביטחון שתכסה 70% מהפער שעלול להיווצר בין מודל ההכנסות של בנק לאומי לבין הכנסות הפרויקט בפועל, בעוד שפיר תכסה את היתרה באמצעות הגדלת הערבויות. הסדר זה אמור היה להיכנס לתוקף, אולם אז הודיעה מגדל כי אין בכוונתה לאשרו, ודרשה שינוי של מנגנון הריבית בהסכם המימון של הפרויקט. לאחר משא ומתן ממושך גובשה טיוטת הסכם, אולם עם הגשת נוסחו הסופי שוב צצו חילוקי דעות מול המדינה.

פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב הוא פרויקט B.O.T בהיקף של 480 מיליון שקל, אשר יסב את הנתיב השמאלי בכביש ירושלים-תל אביב, בקטע שבין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות (13 ק"מ) לנתיב אגרה. במקום הנתיב ייסלל נתיב ימני לשימוש התנועה השוטפת. יזם הפרויקט יקים חניון חנה-וסע ללא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, ומשם יפעיל מערכת הסעות מיוחדת (שאטלים), ללא תשלום, לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן. הסגירה הפיננסית של הפרויקט הושלמה באוגוסט 2007, והעבודות לביצוע הפרויקט אמורות היו להימשך שנתיים וחצי.

  • עוד באותו נושא:
  • תחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully