וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרעין האירני: סנקציות בתחילת השנה החדשה?

טליה שחר

10.12.2009 / 21:30

שגרירי ארה"ב, צרפת ובריטניה באו"ם הזהירו את אירן מפני סבב סקנציות חדשות אם היא תמשיך בסירובה לתת תשובה רשמית להסכם העשרת האורניום שלה

תסכולה של הקהילה הבינלאומית מחוסר נכונותה של אירן לתת תשובה רשמית להסכם הגרעין הולך וגובר. ארצות הברית, בריטניה וצרפת הזהירו היום (חמישי) את אירן מפני סנקציות חדשות אם היא תמשיך להתעלם מדרישות הקהילה הבינ"ל לעצור את תכנית הגרעין שלה. "אם אירן תמשיך לסרב לנקוט צעדים בוני אמון, תסרב לקיים דיאלוג, שקיפות, אנחנו חייבים להסיק את כל המסקנות המתבקשות, שזה אומר להתקדם עם החלטות חדשות הכוללות סנקציות. אין כל סיבה לחכות", כך אמר ז'ראר ארו בישיבה של מועצת הביטחון בנושא אירן.

לאחר הדיון אמר השגריר הצרפתי לכתבים שממשלתו מוכנה להתחיל בגיבוש החלטה בזמן הקרוב. "אנו פונים בפעם האחרונה לרפובליקה האיסלמית של אירן להשיב למשא ומתן", אמר ארו. "אם אירן לא תעשה זאת בזמן הקרוב, צרפת תציע החלטה חדשה לסנקציות".

כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם הדנה במצב בעזה. AP
סבלנות הקהילה הבינלאומית אוזלת, האם מועב"ט תטיל סנקציות נוספות על אירן?/AP

בשיחה עם כתבים, אמר מארק גרנט, שגריר בריטניה באו"ם, שהשיחות על סנקציות חדשות יתחילו בשנה החדשה, אם טהרן לא תעשה צעדים שיוכיחו לקהילה הבינלאומית שתכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום.

ארצות הברית חזרה והדגישה את עמדתה שממשלת אירן עלולה לעמוד בפני סנקציות חדשות אך היא לא התייחסה למועד שבו היא תחל לעבוד על ההחלטה על סנקציות נוספות. "במידה שאירן תמשיך להימנע מלקיים את חובותיה, הקהילה הבינלאומית תצטרך לשקול את המשך פעולותיה", אמרה סוזן רייס, שגרירת ארצות הברית באו"ם.

בנוסף, רייס הצטרפה לחברות מועצת הביטחון האחרות בגינוי של תפיסת משלוח נשק אירני לסוריה, המהווה הפרה חמורה של אמברגו נשק על אירן. לדברי רייס, שלושה משלוחים כאלה נתפסו השנה.

סוזן רייס, שגרירת ארצות הברית באו"ם. Mary Altaffer, AP
שלושה משלוחי נשק אירני לסוריה נתפסו השנה, סוזן רייס/AP, Mary Altaffer

שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין ושגריר סין ז'אנג יסואי קראו לריסון וסבלנות כלפי אירן. השניים אמרו שהם מקווים שאירן תחזק את הדיאלוג ושיתוף הפעולה עם סבא"א. השגריר הסיני הוסיף שארצו עדיין מחויבת למשא ומתן עם טהרן ועדיין יש מקום לשיחות.

על פי מקורות דיפלומטיים, ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, עשויות להיפגש בשבוע הבא על מנת לדון בתכנית הגרעין של אירן.

אירן עדיין לא נתנה את תשובתה הרשמית על טיוטת הסכם הגרעין של סבא"א, הדורש ממנה להעביר כ-75% ממאגר האורניום שלה להעשרה בחו"ל. בסוף נובמבר קיבלה מועצת הנגידים של סבא"א החלטה המאשרת את ההצעה של מנהיגי שש המעצמות הגדולות הקוראת לאירן להפסיק מיידית את העשרת האורניום בשטחה ואת בניית מתקן הגרעין בקום. לאחר קבלת ההחלטה אמרה אירן כי החלטת הסוכנות תפגע באקלים הנחוץ לשיחות בינה לבין המעצמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully