וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: רוב הציבור תומך בנישואים אזרחיים

גלעד גרוסמן

10.12.2009 / 16:30

סקר של "מכון ירושלים לצדק" ושדולת הנשים בישראל חושף כי 57% מהציבור תומך בחקיקה שתאפשר נישואים אזרחיים. 85% מהדתיים מתנגדים

57% מהציבור תומך בנישואים אזרחיים – כך עולה מסקר של "מכון ירושלים לצדק" ושדולת הנשים בישראל שפורסם היום (חמישי) במהלך כנס בנושא ברית הזוגיות. עם זאת, רוב הציבור מעדיף עדיין להתחתן ברבנות.

ביולי האחרון העבירה ממשלת ישראל בקריאה ראשונה הצעת חוק לכינון ברית הזוגיות, לחסרי דת בלבד, אותה יזמה ישראל ביתנו. לקראת הכנס שעסק בחוק, בוצע סקר טלפוני בקרב 508 משיבים המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

חתן וכלה. ShutterStock
70% מהגברים ו-69% מהנשים מעדיפים להתחתן ברבנות/ShutterStock

המשתתפים נשאלו האם הם תומכים או מתנגדים לחקיקה שתאפשר לכל אזרח ישראלי לבחור אם להתחתן בנישואים אזרחיים או להתחתן באמצעות הרבנות ומה היא העדפה האישית שלהם. בנוסף, הסקר בדק האם מצביעי ישראל ביתנו מאוכזבים מההצעה של מפלגתם.

רק 37% מהמשיבים במדגם התנגדו לחקיקה שתאפשר נישואים אזרחיים, כאשר רובם כפי הנראה מהמגזר הדתי. על פי הסקר, 72% מהחילונים תמכו בהצעת החוק ו-85% מהדתיים התנגדו. רוב העולים החדשים מחבר העמים (68%) בעד חקיקה, כאשר רק 54% מילידי הארץ ו-56% מהעולים הוותיקים תומכים בה.

למרות התמיכה בחוק, רק 28% מהציבור היו בוחרים להתחתן בנישואים אזרחיים, כאשר 69% מהמשיבים ענו שהם יעדיפו להתחתן באמצעות הרבנות. 59% מהחילונים היו מעדיפים להתחתן באמצעות הרבנות גם אם היתה אפשרות של נישואים אזרחיים. מבין הקבוצות שנשאלו, רק בקרב עולים חדשים יש העדפה לנישואים אזרחיים, אולם גם במקרה הזה לא ברוב גדול. 53% מהעולים מחבר העמים היו בוחרים להתחתן בנישואים אזרחיים ואילו 45% היו בוחרים להתחתן באמצעות הרבנות. החלוקה בין המינים די זהה, כאשר 70% מהגברים ו-69% מהנשים היו מעדיפים להתחתן ברבנות.

הסקר בדק גם את תגובתם של מצביעי ישראל ביתנו להצעת החוק של מפלגתם. 44% מהמצביעים השיבו שהם מאוכזבים מההחלטה לקדם נישואים אזרחיים לחסרי דת בלבד, ואילו 43% ממצביעי המפלגה אינם מאוכזבים.

"לממסד הדתי אין ממה לחשוש"

"מנתוני הסקר עולה תמונת מצב המעידה כי הציבור הישראלי מעוניין בחופש בחירה בכל הנוגע למעמד לנישואים וגירושים, ועם זאת, הציבור יישאר נאמן לממסד הרבני", אומרת יו"ר שדולת הנשים, רינה בר-טל. לדבריה, הסקר מוכיח כי לממסד הדתי אין מה לחשוש מקיומם של הסדרים אלטרנטיביים לנישואים.

עו"ד כלב מאיירס ממכון ירושלים לצדק טוען שמי שיתחתנו במסגרת הצעת החוק הנוכחית יאלצו לוותר על הזכויות המגיעות להם על פי חוק השבות וחוק האזרחות. "מעבר לאפליה הקשה בהצעת החוק הנוכחית, היא תיצור בישראל אזרחים סוג ב', ותמנע רפורמה אמיתית לנישואים אזרחיים. אסור שהצעת החוק תעבור בכנסת. זו תהייה בכייה לדורות", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully