וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיום ראשון הממשלה תהיה ירוקה יותר?

פנחס וולף ואייל דץ

10.12.2009 / 15:01

פרויקט "ממשלה ירוקה" יושק ביום ראשון, בתקווה להפוך את הממשלה בישראל לידידותית יותר לסביבה. בין הצעדים שיינקטו: צילום מסמכים דו-צדדי, התקנת נורות חסכוניות ושימוש בנייר ממוחזר

הממשלה צפויה לאשר בישיבתה הקרובה ביום ראשון את תוכנית "ממשלה ירוקה" של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. לפי התוכנית, משרדי הממשלה יצמצמו את השימוש בצריכת הנייר, החשמל, המים, הפחיות והבקבוקים. עלות התוכנית לשנת 2010 תהיה חצי מליון שקל. בשנת 2011 תגיע העלות למיליון שקל.

הפחתת הצריכה תיכנס לתוקפה החל מיוני 2010, כאשר המשרדים יידרשו להפחית את השימוש בנייר ב-16%-10% מדי שנה, לחסוך בצריכת המים בשיעור של שלושה עד חמישה אחוזים ולהפחית ב-10%את השימוש בפחיות ובבקבוקים. הממשלה תדרוש ממשרדיה להעלות את שיעור הנייר הממוחזר לכרבע מכלל הנייר הנצרך, וכן להשתמש בשיעור דומה של כוסות חד פעמיות מתכלות.

שיעור ההפחתה נקבע לפי צריכת המשרדים בשנים 2008-2009. בסוף כל שנה אזרחית, החל מתום שנת 2011, המשרד להגנת הסביבה יבחן את הצורך בעדכון שיעורי ההפחתה ביחס לשנה הבאה אחריה.

בין הפעולות הכלולות בתוכנית: צילום מסמכים דו צדדי שיחסוך כ-40% מצריכת הנייר בהדפסות, התקנת תוכנה במחשב לקבלת פקס (חיסכון ב- 90 אחוז מצריכת נייר הפקס), שימוש במשתנות ללא מים והתקנת חסכמים, שימוש בנורות חסכוניות בחשמל ורכישת מכשירי חשמל בעלי דירוג אנרגטי A. האמצעים הללו צפויים לחסוך לא מעט מים, חשמל וכסף מדי שנה בכל משרד ממשלתי.

"צוות משרד ירוק" בראשות הסמנכ"ל למינהל של כל משרד יפקח על יישום ההחלטה במשרדו. הצוות, שיקום עד סוף ינואר 2010, יחויב לדווח מדי שנה למשרד להגנת הסביבה על האמצעים שננקטו ליישום ההחלטה. ויש גם תמריץ רציני: החיסכון התקציבי שיושג באמצעות הקטנת הצריכה יישאר בידי המשרד ויוכל לשמש לדברים מועילים יותר.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה שתובא בפני הממשלה נכתב בין היתר כי אחת הסיבות ל"ממשלה הירוקה" היא יצירת שוק למוצרים הירוקים. "צריכה ממשלתית של מוצרים ירוקים תביא ליצירת שוק בתחום הסביבתי, ותאפשר בכך הגדלת תפוקות הייצור של מוצרים אלה, ובהתאמה גם הורדת מחירים", נכתב. "הצריכה הממשלתית צפויה גם לעודד יצרנים לפתח מוצרים נוספים שיהיו רלוונטיים לרכש הממשלתי".

"נתניהו מפנה גב למשבר האקלים"

ראש הממשלה קיבל היום ממבקר המדינה את דו"ח הביקורת בדבר הטיפול בפליטת גזי חממה בישראל. הדו"ח הוכן בפעם הראשונה במסגרת פרויקט בינלאומי של מוסדות מבקרי המדינה באירופה, שישראל שותפה בו. נתניהו אמר כי "ממשלת ישראל מחויבת, יחד עם מדינות העולם, לפעול בנחישות להפחתה של פליטות גזי החממה, במגמה לעצור את התחממות כדור הארץ". ראש הממשלה ציין כי הוא מינה צוות מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שיגבש עד סוף חודש מאי 2010 תוכנית אופרטיבית בעניין שתועבר לממשלה.

אמש הודיע נתניהו כי החליט שלא לטוס לוועידת האקלים בקופנהגן. מלשכת ראש הממשלה נמסר שהסיבה לכך היא "עלויות עודפות שהיו כרוכות בשהיית משלחתו בדנמרק ועקב לוח זמנים עמוס". לוואלה! חדשות נודע כי מארחי הוועידה הציעו לממן שבעה חדרים עבור ראש הממשלה ופמלייתו, אלא שהפמליה ואנשי האבטחה זקוקים לעשרות חדרים. בנוסף, בית המלון דרש התחייבות של תשלום עבור שבוע, בעוד שראש הממשלה התכוון לשהות יומיים-שלושה בלבד, וכך המדינה היתה נאלצת לשלם תשלום כפול עבור החדרים.

ארגוני הסביבה הביעו תרעומת על החלטתו של נתניהו לא לטוס לוועידה. נאור ירושלמי, מנכ"ל חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, אמר בתגובה להחלטה, כי "הדבר מעיד על התעלמות ממשלת ישראל מנושא משבר האקלים, המעסיק כיום את העולם כולו". לדבריו, "כ-100 ראשי מדינות מגיעים לקופנהגן, אך ממשלת ישראל בראשות נתניהו מפנה לכך גב ומתעלמת מההשלכות החמורות העלולות להיות לכך על ישראל מבחינה מדינית וכלכלית".

הבוקר קרא יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, חבר הכנסת אופיר פינס לנשיא המדינה שמעון פרס "להציל את כבודה של ישראל ולהגיע לוועידת האקלים בקופנהגן". פינס אמר כי "לוועידה יגיעו כ-100 ראשי מדינות מכל העולם. זו בושה שישראל לא תיוצג באופן דומה. הנשיא פרס מגלה עניין וידע רב בנושאי הסביבה לאורך כל תקופת כהונתו, ולכן הוא יוכל לייצג את ישראל בצורה הטובה ביותר". אתמול הודיע רשמית ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא אינו מתכוון להשתתף בוועידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully