וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצות ליועץ: מה וינשטיין יצטרך לעשות?

גלעד גרוסמן

11.12.2009 / 14:41

עורך הדין יהודה וינשטיין ייכנס בעוד חודשיים לנעליו הגדולות של היועץ המשפטי. קיבצנו חמישה מומחים לשעבר שהעניקו מספר עצות ליועץ החדש

בעוד כחודשיים יחליף עו"ד יהודה ויינשטיין את מני מזוז בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - אחד ממוסדות השלטון החשובים ביותר. בוואלה! חדשות בדקנו עם המומחים, מה על ויינשטיין לעשות אחרי שיתיישב על כורסת היועץ?

"קודם כל עליו לסייע בהסרת הנושא של פיצול תפקיד היועץ מעל סדר היום, כדי שיוכל לעסוק בנושאים האמיתיים שמשרדו אמון עליהם, שהם בראש ובראשה התיקים שנידונים מזה זמן רב הקשורים באישי ציבור", אומר לוואלה! חדשות שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין. "יש הזדמנות מיוחדת", מאמין ביילין, "שר המשפטים והיועץ המשפטי הם שניהם עורכי דין פרטיים. שיבואו ויגידו איך הם חושבים שהמערכת הציבורית צריכה להתנהג ואיפה היא טועה. וינשטיין בא למערכת שזקוקה לשינויים, זקוקה לזעזוע, ודווקא כמי שמכיר את המערכת מבחוץ, הוא מכיר את נקודות התורפה שלו טוב יותר מאלה שבתוכה".

שינוי סדרי עדיפויות

ביילין מצפה שויינשטיין יחשוב מחדש על סדרי העדיפות של הפרקליטות "ויחד עם שר המשפטים יקבע היכן משקיעים את המשאבים המוגבלים שישנם מול נושא של חוק וסדר וייעול המערכת המשפטית".

"היועץ צריך לעשות כל שניתן כדי שמורא החוק יחול על האזרחים ביתר שאת ממה שהוא כיום", אומר היועץ המשפטי לשעבר יוסף חריש. "כל עבריין חושב שהוא לא ייתפס וצריך לעשות הכל כדי שייתפס. זה אומר קודם כל לעודד את המשטרה בכל אשר לגילוי עבריינים. אחר כך, כשהעבריין נתפס, הוא אומר לעצמו 'גם ככה אני אקבל עונש קל'. לא! צריך להחמיר את הענישה, בעיקר בעבירות אלימות ובעבירות שפוגעות בחיי היום יום של האזרחים".

צדק צדק תרדוף

בדבריו חריש מתייחס לאלימות בכלל, וכלפי קשישים, ילדים וחסרי ישע בפרט ולעבירות תעבורה, וסבור שעל ויינשטיין להיפגש עם שרים כדי לקדם חקיקה מחמירה יותר. "שיהיה ברור לכל בחור שנוסע לפאב עם רכב של אבא שלו, משתכר ועושה תאונה, שהעונש הצפוי לו הוא לא רק העונש שיטיל עליו בית המשפט, אלא גם השבתת המכונית לתקופה ממושכת והחנייתה במקום חניה מיועד לכך, ודמי החניה על חשבונו וחשבון הוריו. אותו דבר עם נהגי משאיות שעוברים על החוק. המשאית תושבת. כל רכב הוא כלי אשר מוות בו".

חריש, שבתקופת כהונתו הורה לחקור את אריה דרעי ולהעמיד לדין את יאיר לוי, סבור שעל וינשטיין לפעול בנחישות במקרים שבהם יש חשד לפלילים מצד שרי ממשלה, ולהתעלם מהצעת פיצול מוסד היועץ. "היועץ הוא ראש וראשון למפעילי החוק", אומר חריש. "היועץ מתמנה על ידי הממשלה, אבל מאותה שעה הוא חדל להיות כפוף לממשלה, וכפוף רק לשלטון החוק. אין לפיצול שום מקום, משום טעם שהוא". לדבריו, אין בעייתיות בכך שיעמיד לדין חברי ממשלה במקרה הצורך.

לחריש גם עצה חשובה לוינשטיין. "מי שיש לו תפקיד של שררה צריך את האני שלו להשאיר בבית כשהוא הולך לעבודה", הוא קובע נחרצות. "אם הוא מכניס את האני, מוטב לו שיקום מהשולחן כי יש לו ניגוד פנימי. הוא צריך לפעול למען התפקיד והפעלתו בחיי המעשה, אפילו אם זה יזיק לו באופן אישי".

הפסקת העיסוק בזוטות

מייסד הסניגוריה הציבורית, פרופ' קנת מן, סבור שהנושא הראשון שצריך להיות על שולחנו של היועץ הוא חלוקת משאבים מחודשת בין המאבק בפשיעה המאורגנת, המאבק בשחיתות הציבורית ושאר העבירות הפליליות. "הכיוון צריך להיות חיסכון במשאבים היכן שניתן למצוא פתרונות אחרים, מנהליים", אומר פרופ' מן. "אפשר להגיע למצב שהיועץ ייצור מגמה של סגירת תיקים עבור סנקציות, דוגמת שעות לתועלת הציבור, וכך לשחרר את התובעים והחוקרים לטפל בתיקים אחרים ולהקטין את העומס על בתי משפט".

לדברי פרופ' מן, הכוונה היא לטפל מחוץ למסגרת המשפט הפלילי בתיקים רבים ברף התחתון של העבירות הפליליות שנידונים כיום בבתי משפט שלום, דוגמת עבירות של העלבה, תקיפות לא חמורות והסגת גבול. "צריך ליצור עדיפות בתחום הפשיעה ולמצוא דרך להוציא את התחתית, כדי להפנות את המשאבים לתחומים היותר חמורים, שזה הפשיעה החמורה והאלימה ושחיתות ציבורית".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

זירוז הליכים

פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד מרים רוזנטל, סבורה שוינשטיין צריך להקיף עצמו במומחים למשפט אזרחי ומינהלי. "וינשטיין הוא איש מצוין עם הבנה מעמיקה בדברים רבים. אם הוא התגבר על התחום הפלילי הוא יכול גם ללמוד את התחום האזרחי. יש בפרקליטות אנשים מצוינים בתחום הזה והוא בוודאי ייעזר בהם", היא אומרת.

"מאחר שהוא ידען גדול בתחום הזה והוא יודע איך המערכת צריכה לעבוד, הוא צריך לנסות וליישם שינויים שיגרמו להליך הפלילי להיות מהיר יותר, ולקבוע עבירות פליליות מסוימות שיהפכו לעבירות מנהליות. כך, לא כל נאשם ייגרר לבית המשפט, ובתי המשפט יהיו פנויים לעשות בדברים יותר כבדים", מוסיפה רוזנטל.

רוזנטל, שהיתה מזכירתו של מאיר שמגר בעת שכיהן כיועץ המשפטי לממשלה, מציעה לויינשטיין גם עצה פרקטית - לא לקחת חלק בכל ישיבות הממשלה. "שמגר לא ישב באופן קבוע בישיבות הממשלה ומעמדו בין השרים ובמשרדי הממשלה היה גבוה ביותר. זה שיחרר אותו להחליט החלטות אם אחד השרים יסתבך בפלילים. היועץ צריך להשתתף רק בישיבות שדנים בהן בנושאים משפטיים טהורים".

אכיפת חוק, גם בשטחים

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח מאמין שכניסתו של וינשטיין לתפקיד יוצרת "הזדמנות יחידה במינה למהפך תפיסתי אצל הפרקליטות בתחום זכויות חשודים ונאשמים". לדבריו, "התפקיד הראשון במעלה של היועץ המשפטי לממשלה הוא שמירת זכויות האדם. עליו להיות שומר הסף של זכויות האדם והעקרונות החוקתיים, ולהציב תמרור עצור בכל מקרה, בו הממשלה או רשות מרשויות המדינה מתכוונת לפגוע בזכויות האדם".

לדברי יקיר, "על הפרקליטות לאמץ מדיניות שתחתור לעשיית צדק תוך שמירה קפדנית על זכויות הנאשמים ולא של הרשעה בכל מחיר". בנוסף, הוא סבור שעל וינשטיין לפעול להתוות אמות מידה ראויות על האסור והמותר בתחום ההפרטה, ולפעול "לתיקון המחדל המתמשך של אי אכיפת החוק בשטחים, לקבוע כי כבישים נפרדים בגדה לישראלים בלבד הם פסולים ולהבטיח קיומן של חקירות עצמאיות ובלתי תלויות של תלונות חמורות לגבי הפרת המשפט הבינלאומי ומשפט זכויות האדם במהלך המבצע הצבאי בעזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully