וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה: שוויון זכויות לכל

עודד דינר

10.12.2009 / 13:51

לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי, על ממשלת ישראל להחליט כי הגנה על זכויות היא מדיניות שתעבור כחוט השני בכל החלטותיה. לא רק המורשת היהודית שלנו דורשת זאת, זוהי מחויבותנו הבסיסית לערכים שעליהם הוקמה המדינה

אין מושג חבוט יותר בשיח הישראלי מאשר זכויות האדם, תרתי משמע. מכל מקום צצים פוליטיקאים, פובליציסטים ואינטרסנטים למיניהם כדי לזכות באהדה פופוליסטית על חשבון זכויות האדם. ובאמת, מה לא טוענים כנגדן? שהן מסוכנות למדינה היהודית, שהן מייצגות את הצביעות האירופית המתנשאת, שהן תירוץ לביקורת לא הוגנת על ישראל ועוד ועוד. מעל הכל, בישראל מודל 2009, זכויות האדם נתפסות כמשרתות את הצד השני, את "האחרים". הן לכאורה של הפלסטינים, של האירופים, של המיעוטים. ומה אתנו? מי בכלל צריך אותן, את הזכויות הללו אשר אינן עוזרות לנו כלל ומשרתות רק את אויבינו?

האמת הינה הפוכה לחלוטין. לכל אורך ההיסטוריה היהודים היו אלה אשר החזיקו בלפיד זכויות האדם ואשר נאבקו בשורה הראשונה בכל מאבקי הזכויות הגדולים. הסיבה לכך ברורה. היהודים היו מיעוט בכל ארצות מגוריהם, לא פעם מיעוט מופלה או נרדף. זכויות כגון חופש הפולחן והמצפון אינן מובנות מאליהן ליהודים במקומות רבים. בשם זכויות האדם נאבקו אסירי ציון בברית המועצות על זכותם להיות ציונים, ובשם זכויות האדם נאבקו יהודי ארצות הברית על זכותם להתקבל לאוניברסיטאות הפרטיות. זאת ועוד, היהודים היוו תמיד גורם שותף למאבקי זכויות של מיעוטים אחרים: דוגמה לכך ניתן ללמוד בין היתר מהשותפות של יהודים במאבק הזכויות של השחורים בארה"ב של שנות ה-60.

רק בארץ ישראל, משום מה, התהפכו היוצרות. במקום להוות אור לגויים בכל הקשור לזכויות האדם, אנו מתנערים כליל מהמושג ומהמאבק. אולם הצער גדול אף יותר, כשנראה כי לא רק המושג זכויות אדם נהפך לבוז בשיח הישראלי, אלא הזכויות עצמן הפכו למרמס תחת רגליהן הגסות של מדיניות הממשלות בישראל.

רק מעטים קמים להגן על החלש

בעוד פליטים אפריקאים וילדי מהגרי עבודה נרדפים על ידי יחידות פקחים של משרד הפנים, בעוד המיעוט הפלסטיני בישראל ממשיך להיות מקופח ונטול זכויות שוות, בעוד ישראל ממשיכה לשלוט ביד קשה באופן בלתי חוקי בשטחים כבושים, מעטים הם אלה הקמים להגן על האחר והחלש.

כמובן, צודקות הטענות כי ישראל נמצאת בעצמה במאבק על זכויות אזרחיה. לתושבי הדרום והצפון יש את הזכות לחיות בביטחון ובלי פחד מאימת טילים, ולאזרחי המדינה יש את הזכות להגן על עצמם מפני פעולות טרור. עם זאת, מאבק למען זכויותינו אינו מצדיק את שלילת זכויותיו של האחר.

היום חוגגים בכל רחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי, אשר באופן מסורתי מצוין ב-10 בדצמבר. תאריך זה נבחר לציון ההכרזה בדבר זכויות האדם אשר התקבלה באו"ם ב-10 בדצמבר 1948. לא בכדי התקבלה ההחלטה בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. שתי החלטות קריטיות התקבלו בארגון כמסקנה ממוראות השואה ומלחמת העולם השנייה במהלך 12 חודשים. האחת, כי ליהודים ישנה הזכות להגדרה עצמית, התקבלה בנובמבר 1947. השנייה, האוניברסאלית, היא כי מנקודה זו בהיסטוריה, ישנה דרישה בלתי מתפשרת להעניק לכל אדם באשר הוא זכויות בסיסיות אשר יאפשרו לו לחיות חיים אנושיים.

ראוי כי ביום זה תחליט המדינה כי הגנה על זכויות האדם הינה מדיניות שתעבור כחוט השני בכל החלטותיה. לא רק המורשת היהודית שלנו דורשת זאת, זוהי מחויבותנו הבסיסית לערכים שעליהם הוקמה המדינה – שוויון זכויות לכל.

* הכותב הינו מנהל מחלקת פעילות ומערכות ציבוריות בסניף הישראלי של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל. מחר (שישי) בצהרים יערוך הארגון אירוע לרגל יום זכויות האדם בתל אביב, שבו יוקיר את פועלם של פעילי זכויות אדם ישראלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully