וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכה ומשפט: בין יהדות לדמוקרטיה

ד"ר חיים שין

10.12.2009 / 9:21

במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של ישראל נקבע במפורש כי מדינת ישראל היא גם מדינה יהודית וגם מדינה דמוקרטית, הבית הלאומי של העם היהודי. בכל משא ומתן עם שכנינו - אויבינו, למעשה - ראשי ממשלה בישראל עומדים על דרישתם להכרה בישראל כביתו הלאומי של העם היהודי.

במדינה התקבצו יהודים מגלויות רבות שדיברו בלשונות אינספור עד שעלו אליה. אף שמדובר ביהודים מכל רחבי העולם, הם נשאו עימם מורשת אחידה. במשך אלפי שנות נדודים הם נשאו בצקלונם את מורשת המשפט העברי מתוך אמונה שבבוא היום ניתן יהיה ליישמו במדינה ריבונית ועצמאית. ואכן, בית המשפט העליון כבר הכיר בפסקי דין שונים בהיות המשפט העברי משפטו הלאומי של העם היהודי, ובשנת 1980 הפנה המחוקק במדינת ישראל, כלומר הכנסת, את בתי המשפט אל מורשת ישראל במקרים שבהם יש חסר בחוק וצריך להשלימו.

עם שאינו יודע לכבד ולהוקיר את מורשתו הרוחנית, בוודאי מורשת מופלאה וגאונית כמו זו המצויה בהלכה ובמשפט העברי, יגדל בערוגותיו בני אדם בעלי שורשי אוויר, כלומר אנשים חסרי זהות ומחוסרי לכידות חברתית ההכרחית לקיומה של מדינה מתוקנת.

לכן מן הראוי שמשפטנים בישראל ילמדו ויכירו את המשפט העברי. תחילה, יש ללמוד את החוקים. לאחר שהידע האמיתי ייצבר, ניתן יהיה לשלב את החוק העברי במשפט הישראלי וליהנות מעומקו, מחוכמתו ומתפארתו. מתוך היכרות מעמיקה עם המשפט העברי, כמו גם עם שיטות משפט אחרות, ברצוני לקבוע כי עקרונות המשפט העברי עולים בתבונתם ובצדקתם על פני שיטות משפט רבות הנחשבות מודרניות.

להיות אור לגויים

הדברים שאמר שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, עוררו סערה. אבל אם מנסים להבין את כוונתו לעומק, מגלים שלמעשה הוא נתן ביטוי לחזון גדול וחשוב של שילוב מורשת המשפט העברי במשפט מדינת ישראל. בניגוד להשמצות על רצונו לכונן מדינת הלכה לא דמוקרטית, זהו חזון שלא יפגע בדמוקרטיה - שהרי הכנסת היא הרשות המחוקקת במדינת ישראל. מדובר בחזון שיבטיח כי ערכי יסוד שהוכרו לפני אלפי שנים במשפט העברי, ואומצו על ידי רוב האומות הנאורות, ישובו אל הבית האמיתי שלהם במדינת העם היהודי. רק חיבור ואיזון בין הדמוקרטיה, על פי תפיסתה המודרנית, לבין הערכים היהודיים, בהגדרתם ההיסטורית, יבטיחו את היותה של מדינת ישראל מדינה מתוקנת לתפארת אזרחיה והדורות הבאים.

חשוב להבהיר כי החזון של שילוב המשפט העברי במשפט מדינת ישראל לא מכוון ליישם את מכלול הוראות ההלכה, בוודאי לא בתחום המשפט הפלילי. המשפט העברי עצמו הכיר בעקרון החובה לציית לדין המלכות כשאינו נוגד נורמות אסורות בהלכה. כל שיטת משפט מבוססת על ערכי יסוד - עקרונות העל של השיטה המשפטית. עקרונות כאלה מצויים במשפט העברי, ומן הראוי לאמץ אותם.

המתקפה המרוכזת והממוקדת על השר נאמן לא התייחסה כלל אל מהות הדברים שאמר בכנס דיני הממונות. המתקפה נועדה להזהיר את כל מי שינסה לקדם ערכים יהודיים במדינת כל אזרחיה, בוודאי ערכים שיש להם משמעות נורמטיבית. אירוניה היסטורית היא כי ההתלהמות וסערת הרוחות סביב דברי השר נאמן מתרחשות בקרבת ימי החנוכה. גם אז, כמו בזמן הזה, התנהל ויכוח קשה בחברה היהודית בדבר אימוץ ערכים זרים. אז היתה זו תרבות יוון. יהודים רבים ראו בה תרבות חלופית לתרבות יהודית. היום נעשה בישראל מאמץ ליישם את הערכים המקובלים והמיושמים בסן פרנסיסקו.

משמעות חובתנו להיות אור לגויים היא הפצת ערכי הצדק, היושר, השלום, הדאגה לזולת, הערבות ההדדית, כבוד האדם והמוסר, ערכים שנביאי ישראל הנחילו לעולם כולו. אל לנו להפוך את משפטה של מדינת ישראל לסניף של המשפט האמריקני. מן הראוי להעלות את ירושלים על ראש משפטנו. המילים "עם חופשי בארצנו" אין משמעותן קדושת החילוניות, אלא חירותו של עם השב לארצו לקומם את מורשתו ותרבותו.

הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה של המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully