וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעריפי הביטוח עלו - מכירות האופנועים צנחו

דניאל שמיל

10.12.2009 / 8:25

הרפורמה בביטוח יצאה לדרך ונראה כי רוכשי האופנועים בהלם. בנובמבר נמכרו 875 אופנועים בלבד, ירידה של 45% לעומת אותו החודש אשתקד

"בתחילת השנה ראינו קפיצה במכירות האופנועים ובמאי כבר היתה עלייה מטורפת. בזמן מיתון אנשים מחפשים פתרונות תחבורה זולים במקום מכונית והשוק הדו-גלגלי התאים לצרכים האלה. באוגוסט התחיל המאבק הציבורי, שהיה מאבק חשוב, אבל הוא הפחיד את המשתמשים החדשים" - כך אומר נעמן זוהר, מנהל חטיבת האופנועים היוצא של מאיר, יבואנית הונדה, שנזכר בימים היפים של ענף האופנועים, הימים שלפני המחאה נגד העלאת תעריפי הביטוח.

875 אופנועים בלבד נמכרו בנובמבר. מדובר בירידה של 45% לעומת נובמבר 2008. זוהי ירידה בולטת גם לעומת חודשי השיא השנה, כמו אוגוסט, שבו נמסרו 2,046 אופנועים. הירידה שניכרת בנתוני איגוד לשכות המסחר משפיעה גם על שוק המשומשים. סוחרים של כלי דו-גלגליים מדווחים, לא לציטוט, על בלימת המכירות. קהל היעד שנפגע במיוחד הוא המצטרפים החדשים לצי הרוכבים, שנרתעו ממחירי הביטוח העולים.

"הרפורמה נתנה מכה נוראית לענף ואי אפשר לייחס את הירידה במכירות למיתון", טוענת טלי ברנר, מבכירי מטה המאבק של הרוכבים וסמנכ"ל עופר-אבניר, יבואנית סוזוקי, קימקו ופיאג'ו. "הביטוח הוא הדבר שהכי מעסיק את הקונים בשוק. כל עוד התעריפים גבוהים, השוק הדו-גלגלי לא יממש את הפוטנציאל שלו".

בכירים אחרים בענף חושבים שלא תהיה פגיעה במכירות האופנועים בטווח הארוך. נעמן מעריך כי "המגמה תעמיק לרבעון אחד או שניים ב-2010. ב-2007 השוק קפץ מ-12 אלף כלי רכב דו-גלגליים ל-18 אלף. רוב הגידול הגיע ממשתמשים חדשים, שהם הנפגעים ביותר מהרפורמה. בטווח הארוך הישראלי, הסתגלן המצוי, יתרגל לתעריפים ואנשים ימשיכו לרכוש דו-גלגלי. המחצית השנייה של 2010 תהיה הרבה יותר טובה".

ניצן ניר, מנהל השיווק של מטרו, יבואנית סאניאנג, ימאהה וקוואסקי. מצטרף לדבריו: "במצב שבו אין תחבורה ציבורית ואין חנייה, השוק הדו-גלגלי בישראל רחוק מלמצות את עצמו. השוק חטף מכה בטווח הקצר, בטווח הארוך הוא יעלה כי אין למשתמשים אלטרנטיבה".

"נתוני המכירות בנובמבר עדיין לא משקפים מגמה", טוען ניר. "נתוני נובמבר עדיין לא מלאים ויש עיכוב של נתונים שמעביר משרד הרישוי ללמ"ס ומשם לאיגוד לשכות המסחר. דו"ח סופי אפשר יהיה להוציא רק בינואר".

ניר מעריך כי גם עם פרסום הנתונים המלאים תירשם ירידה במספר המסירות, אך "היא תהיה קטנה יותר ממה שרואים בנתונים שפורסמו באחרונה. הירידה בנובמבר לא גדולה יותר מ-15% ובסיכום שנתי לא נראה יותר מ-5% ירידה בשוק הדו-גלגלי, וצריך לזכור שזו היתה שנת מיתון".

לדברי ניר, הירידה נובעת מהלם של הצרכנים. "המאבק נגד העלאת תעריפי הביטוח היה בכותרות והציבור מחכה לראות מה יקרה. נובמבר היה גם חודש גשום, וביום של גשם המכירות הן שליש או חצי לכל היותר מיום רגיל", אמר ניר.

מעדיפים לשלם על "כאב וסבל"

אחד החידושים שהוצגו עם הרפורמה בביטוח הדו-גלגלי היה האפשרות לשלם פחות, תמורת הגדלה משמעותית של ההשתתפות העצמית במקרה תאונה, בסעיף "כאב וסבל" - מ-16 אלף שקל ל-25 אלף שקל. גיורא נדל, סוכן ביטוח וחבר מטה המאבק של הרוכבים, טוען כי עשה ביטוחים רבים הכוללים השתתפות עצמית, ואודי דגן, הבעלים של אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות לאופנועים, אומר כי 80% מקבלים את ההצעה הזולה ועושים ביטוח עם השתתפות עצמית גבוהה יותר.

"למעשה", אומר דגן, "עבור רוכבים רבים הביטוח היום זול יותר ממה שהיה לפני הרפורמה. הירידה במכירות נובעת מהלם ראשוני, שאחריו הציבור יבין שהוא יכול לשלם פחות וכך גם סגרו את האפשרות לתביעות סרק על כאב וסבל".

העלייה בתעריפים פגעה גם בסוכני הביטוח. נדל מספר כי "יש כאלה שלא מחדשים את ביטוח החובה. יש כאן אלמנט של מרד. ביטוח חובה נתפש כביטוח ממשלתי, ואם נמנעים מלשלם אותו - אז פוגעים כביכול במפקח על הביטוח".

"להעניש את שר האוצר"

בינתיים נראה כי מאבק הרוכבים נגד העלאה של תעריפי ביטוח החובה לכלי-רכב דו-גלגליים האט את מהלכו. המטה יצא באחרונה בקריאה להתפקד למפלגת השלטון, הליכוד, ו"להעניש" את שר האוצר בבחירות הפנימיות. במטה המאבק לא מבקשים מהרוכבים להצביע בבחירות לליכוד, אלא לפעול בתוך המפלגה. בכירים במטה מדמים זאת להצבעה בבחירות מוניציפליות, שלא בהכרח חופפת את הבחירות הכלליות.

"רק התפקדות מאורגנת באמצעות נציגי מטה המאבק תהפוך אותנו לגורם בעל כוח והשפעה", אומר אליקו אלג'ם, יו"ר מטה המאבק. "השפעה על עתידנו תושג רק באמצעות מפלגת השלטון. לכן עלינו להתפקד כיום לליכוד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לירידה במסירות: "מוקדם לבחון את הדברים. המקור הרשמי לנתונים הוא הפול, שלא העביר לידנו נתונים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully