וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשעה טובה: סוף לבלגן התקציבי באוניברסיטאות

ליאור דטל

9.12.2009 / 11:58

האוניברסיטאות בישראל יעברו לדיווח חשבונאי אחיד, כפי שעושות חברות ציבוריות וממשלתיות - כך הוחלט ע"י המועצה להשכלה גבוהה על רקע דו"ח מבקר המדינה בנושא

בפעם הראשונה מאז הקמתן יגישו כל האוניברסיטאות בישראל דיווח כספי אחיד וקבוע, לפי כללים חשבונאיים שקבעה המועצה להשכלה גבוהה ואגף התקציבים במשרד האוצר. האוניברסיטאות יעברו לדווח על מצבם הכספי באופן תואם לעקרונות הדיווח של של חברות ציבוריות וממשלתיות כבר בתום שנת הלימודים הנוכחית. הדיווח יעשה לפי כללי לשכת רואי החשבון, שהותאמו לגופי השכלה גבוהה. זאת, בניגוד למצב היום לפיו כל אוניברסיטה מעבירה דיווח שונה לפי ראות עיניה, שאינו עומד בכללי חשבונאות מקובלים כלשהם, ומקשה על הבקרה עליהן.

בשבוע שעבר קיבלו האוניברסיטאות את הנחיות המועצה להשכלה גבוהה לפרסום הדיווחים שלהן והן יישמו אותן כבר בדו"חות הכספיים הבאים של האוניברסיטאות על שנת הלימודים הנוכחית, שיצאו ב-30 בספטמבר 2010.

כיום חלק מהאוניברסיטאות לא מדווחות בתוך המאזנים על עלות ימי החופשה והשבתון של המרצים על התחייבויות הפנסיה וזכויות העובדים, פעילות החברות הבנות, שערוך של ציוד המחקר או פעילות הקרן לקשרי מדע בתוך המאזנים, אלא בביאורים לדו"חות. בנוסף, העובדה שכל אוניברסיטה נוהגת להציג את הנתונים באופן שונה מקשה על ההשוואה ביניהן. נושאים אלו יכללו בדו"חות הבאים, כמו גם פירוט הנכסים החיצוניים של האוניברסיטה, פעילות המחקר, שערוף הציוד המחקרי ודיווח על פעילות החברות הבנות של האוניברסיטאות.

המבקר: "גירעונות אסטרונומיים של כ-18 מיליארד שקלים"

הדיווח החשבונאי הסבוך של האוניברסיטאות עמד גם במרכזו של הדו"ח החריף של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על הניהול הכספי של האוניברסיטאות ממארס 2009.

בדו"ח תקף המבקר את האוניברסיטאות על כך שגירעונות כל האוניברסיטאות בשנת הלימודים תשס"ה הסתכם ב-17.9 מיליארד שקל ולא ב-1.6 מיליארד שקל בלבד כפי שהציגו בדיווחים הכספיים שלהן.

לפי הדו"ח, כל האוניברסיטאות, פרט לאוניברסיטת חיפה, לא רשמו במאזניהן את כל ההתחייבויות העתידיות שלהם בגין זכויות עובדים אלא רק בביאורים למאזנים. המבקר ביקר בדו"ח גם את הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, האחראית לחלוקת התקציב ופיקוח על האוניברסיטאות, שלא פעלה כדי לתקן את הליקויים בדיווחי האוניברסיטאות.

"פריצת דרך בשקיפות המערכת"

המעבר לכללי דיווח אחידים נקבע בהסכם מול האוניברסיטאות כבר ב-2002 אך לא יושם עד כה. ב-2007 החליטה הממשלה כי כל האוניברסיטאות יפרסמו דוחות מבוקרים בהתאם לכלליים ברורים ומקובלים. בשבע השנים שחלפו בחנה המל"ג יחד עם האוניברסיטאות את יישום הכללים החשבונאים, תוך התאמות לניהול האוניברסיטאות ובחינת הכללים הנהוגים בחו"ל ובשיתוף פעולה עם לשכת רואי החשבון.

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג שנכנס לתפקידו בספטמבר האחרון הודה כי "קצב העשייה בנושא זה לא היה משביע רצון" אך הסביר כי מדובר בפריצת דרך בשקיפות המערכת, "עם כניסתי לתפקיד התחייבתי על הכנסת אמות מידה של שקיפות ומתן דיווח שוטף לציבור על מערכת ההשכלה הגבוהה" טרכטנברג הוסיף כי "הדיווח יאפשר לאוניברסיטאות לקבל תמונה אחידה לפי כללים יחודיים על הניהול שלהן. זה חשוב לציבור גם מפני שכך כל הדברים יפורסמו באופן ברור וכל מי שמתעניין בנושא יוכל להבין אותם".

השינויים יחלו על כל האוניברסיטאות מלבד באוניברסיטת בר אילן שהוקמה כעמותה ולכן מחוייבת לדווח לפי הכללים החשבונאים של חברה ציבורית.

בנוסף, המל"ג תפנה לרשות המסים בבקשה לאחד את מועד פרסום הדו"חות של האוניברסיאות. כך שיצא רק פעם בשנה ב-31 בדצמבר ולא פעמיים בשנה בספטמבר ובסוף השנה.

טרכטנברג אמר כי יישום הכללים יהיה מיידי וייחל בשנת הלימודים הבאה "זה דורש מהאוניברסיטאות הערכות פנימית רחבה", אמר טרכטנברג. "כל המערך הפנימי של ניהול הכספים יצטרך לעבור שינוי מאוד משמעותי כדי ליישר קו עם הכללים האלה וזה לא דבר של מה בכך, אבל אין לי ספק שכולן יעמדו בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully